Neatsiejama aukštuminių pastatų dalis yra liftai, vis labiau stebinantys techninėmis savybėmis, saugumu, kabinų dizainu, o, svarbiausia, – greičiu. Juk šiuolaikiniams visur skubantiems žmonėms keliauti per keliolika ar keliasdešimt aukštų norisi kuo greičiau. Tad kiek ir kokių liftų reikia aukštuminiuose pastatuose, kad kelionė aukštyn arba žemyn būtų saugi ir greita?

Liftų skaičius ir greičiai

Liftams įrengti ir eksploatuoti aukštuminiuose pastatuose reikia specialių žinių ir atitinkamos kvalifikacijos. Tokiuose pastatuose reikalingi sudėtingesni įrenginiai dėl didesnio nei įprastai greičio ir patiriamų apkrovų.

Dažniausiai UAB „Baltijos liftai“ tenka įrengti ir prižiūrėti liftus 9–12 aukštų pastatuose, kurių aukštis – iki 40 metrų. Paprastai tokių liftų greitis siekia 1 m/sek. Tačiau yra tekę dirbti ir su aukštesniais pastatais, pavyzdžiui, 27 aukštų, arba 100 m aukščio. Čia prireikė liftų, kurie kyla ar leidžiasi net 2,5 m/sek. greičiu.

Liftų keliamoji galia, greitis ir minimalus jų skaičius priklauso nuo pastato aukščio ir maksimalaus ploto viename aukšte. Iki 10 aukštų daugiabučiame name, gali pakakti ir vieno lifto, kurio keliamoji galia yra 630 kg, o greitis – 1 m/sek. Jeigu pastatas yra 20 ir daugiau aukštų, jau gali būti reikalaujama įrengti keturis liftus, kurių greitis – 1,6 m/sek.

Reikia ir lifto ugniagesiams

Naujai statomuose visuomeninės paskirties pastatuose reikalavimai yra dar griežtesni.

Dažnai pastate turi būti ne mažiau kaip du liftai. Vieno jų kabina turi būti ne trumpesnė kaip 2,1 m, kad būtų galima pervežti žmogų neštuvuose. Dešimties ir daugiau aukštų pastatuose pagal gaisrinės saugos reikalavimus būtina įrengti ir ne mažiau kaip vieną ugniagesių liftą. Tokie liftai turi papildomus įrenginius ir būna aukštesnės atsparumo ugniai klasės. Kilus gaisrui jais gali naudotis ugniagesiai. O standartiniai liftai automatiškai nuleidžiami į pagrindinį pastato aukštą ir atidaromos jų durys. Gaisro metu jais naudotis draudžiama.

Progresą lemia ir konkurencija

Šiuolaikiniai liftai sparčiai patobulėjo ir dėl to, kad tarpusavyje konkuruojantys gamintojai kuria išmaniąsias liftų valdymo sistemas, leidžiančias kuo efektyviau bei greičiau išvežioti keleivius aukštuminiuose pastatuose.

Pavyzdžiui, vienas didžiausių gamintojų siūlo įdomų sprendimą, kaip sutaupyti vietos pastate, įrengiant liftus – dvi kabinas vienoje šachtoje. Apatinė veža keleivius tarp apatinių aukštų, viršutinė – tarp viršutinių. Kai keleivių srautas mažas, viena iš kabinų gali būti sustabdyta, o kita – vežti keleivius per visus aukštus. Kad vežimas būtų efektyvus, jau kviesdamas liftą keleivis pasirenka aukštą, į kurį nori važiuoti. Tada gauna nurodymą, prie kurios šachtos lifto laukti.

Lietuvoje, palyginti su Europos didmiesčiais, daug dangoraižių nestatoma, bet pastaruoju metu juntamas didesnis architektų ir projektuotojų susidomėjimas aukštuminiams pastatams skirtais liftais. Nesame prisirišę prie vieno gamintojo. Glaudžiai bendradarbiaujame su keliais stambiais gamintojais. Tai mums suteikia lankstumo ir leidžia pasiūlyti išskirtinius sprendimus pagal kliento poreikius.

STRUCTUM ekspertas
UAB „Baltijos liftai“ direktorius Jevgenijus Vasiljevas