Kokių inžinerijos galimybių neišnaudoja architektai?

2020 m. birželio 22 d.

Liaupsindami pastatų architektūrinę išraišką, per dažnai pamirštame įvertinti pastato inžinerijos įrenginių galimybes.  Europos Sąjungos direktyvos numato, kad gaisrinė sauga yra antras pagal svarbą esminis statinio reikalavimas (po statinio mechaninio atsparumo ir pastovumo). Apie tą nematomą, ne visada gražią, bet gyvybiškai svarbią, pastatų pusę šiandien kalbamės su bendrovės  „Poliprojektas“ projektų vadovu, gaisrinės saugos ypatingo statinio projekto dalies vadovu, gaisrinės saugos inžinieriumi Justinu Balčiumi.

  • Kokiems gaminiams teikiate pirmenybę?

Projektuojant pastato gaisrinės saugos dalį susiduriama su daugeliu klausimų ir reikia priimti svarbius sprendimus. PROMATECT gaminiai leidžia jaustis pakankamai saugiai ir palengvina pasirinkimą. Šie gaminiai dažniausiai naudojami ten, kur reikia užtikrinti didelį konstrukcijų atsparumą ugniai, arba siekiant stipriai sutaupyti vietos (aukščio), kas statybose būna ypatingai svarbu, kai viršlubinėje erdvėje reikia sutalpinti begales skirtingų komunikacijų. PROMATECT plokštės idealiai tinka apsaugoti medines bei plienines konstrukcijas, įrengiant ugniai atsparias sienas ar lubas, formuojant ugniai atsparias šachtas arba dūmų šalinimo kanalus. Kai kuriais atvejais, netgi nėra jokių alternatyvų, kai pavyzdžiui reikia suformuoti EI180 atsparumo ugniai viršslėgio sistemos kanalus – PROMATECT kalcio silikato plokštės yra idealus variantas.

  • Į kokios paskirties objektus projektuojate dūmų šalinimo kanalus? Kodėl? 

 Dūmų šalinimo kanalai dažniausiai yra projektuojami didelėse patalpos, kuriose būna daugiau kaip 50 žmonių, evakuacijos keliuose, požeminėse automobilių saugyklose, gamybos, pramonės ir sandėlaivimo paskirties patalpose. Dūmų šalinimas būna projektuojamas įvairios paskirties pastatuose, tačiau daugiausiai tokios sistemos numatomos požeminėse automobilių saugyklose, administracinės ir prekybos paskirties patalpose.

Taisyklės, kurios reglamentuoja dūmų šalinimo sistemos būtinumą, leidžia pasirinkti – galima projektuoti natūralią dūmų šalinimo sistemą, arba mechaninę. Natūrali dūmų šalinimo sistema yra projektuojama didelio tūrio, aukštose patalpose, mechaninė – ten kur natūralios dūmų šalinimo sistemos įrengti neįmanoma, arba jos nepakanka (natūrali dūmų šalinimo sistema mažiau efektyvi nei mechaninė).

  • Kaip interjero dizaineriai ar architektai vertina šį pasirinkimą? 

Tiek architektams, tiek interjero dizaineriams tokie sprendimai patinka, nes įrengiant dūmų šalinimo kanalus sutaupomas patalpos aukštis. Tai yra aktualu ir inžinerinių dalių rangovams. Kitas svarbus aspektas – estetinis vaizdas. Plokštės gali būti dažomos, nors dažniausiai natūrali – šviesiai gelsva spalva, yra lengvai suderinama su daugeliu interjero sprendinių ir plokštės paliekamos standartinės spalvos.

  • Su kokiais techniniais klausimais tenka susidurti, dirbant su PROMADUCT „single“ ir „multi“ iš 3-4 kraštinių kanalais? 

Techniniai klausimai yra susiję su pačiu dūmų šalinimo kanalų įrengimu. Tačiau žinant elementarų pagrindą, padaryti klaidų yra sunku, nes pats kanalo įrengimas yra labai paprastas. Kanalas formuojamas iš plokščių, jas viena su kita suklijuojant ir užsandarinant, bei jungtis apsaugant papildomomis 10 cm pločio juostelėmis. Kanalas yra pakabinamas ant plieninių profilių, kuriuos laiko ilgasriegiai, kurių žingsnis priklauso nuo įrengiamo dūmų šalinimo kanalo atsparumo ugniai.

Kanalai gali būti montuojami iš 3 arba 4 pusių. Tas priklauso nuo to, kokias konstrukcijas turime prie kurių yra glaudžiamas dūmų šalinimo kanalas. Jeigu gelžbetoninės perdangos atsparumas ugniai yra nemažesnis už dūmų šalinimo kanalo atsparumą ugniai – tuomet yra galimybė montuoti kanalą iš trijų pusių. Jeigu perdanga yra apsaugota akmens vatos plokštėmis, kurios didina pačios perdangos atsparumą ugniai, tuomet jau dūmų šalinimo kanalo formuoti iš trijų pusių galimybių nebus – akmens vata negali užtikrinti reikiamo sandarumo kanalo viršutinėje pusėje, o atsisakius vatos (jos neįrengiant dūmų šalinimo kanalo zonoje) nebus užtikrinamas perdangos atsparumas ugniai.

Projektuose neretai parenkamas blogas ortakių atsparumas ugniai. Jeigu dūmai šalinimai iš vienos patalpos, yra naudojamas „single“ dūmų šalinimo kanalas, tačiau jei kertame kitą patalpą (o taip dažniausiai ir būna) ir jeigu dar ta pertvara yra didesnio kaip EI 60 atsparumo ugniai, tuomet ir dūmų šalinimo kanalo atsparumas ugniai turi būti parenkamas pagal kertamos sienos ar perdangos atsparumą ugniai. Šis niuansas yra aktualus projektuojant „multi“ kanalus.

Dažnai statybose ir netgi projektavime yra sumaišomi ugniai atsparūs ortakiai ir dūmų šalinimo kanalai. Reikia pabrėžti, kad tai yra du skirtingi statybos produktai. Ugniai atsparūs ortakiai yra naudojami paprastose vėdinimo ar priešdūminio vėdinimo (viršslėgio) sistemose, o dūmų šalinimo kanalai yra skirti šalinti dūmus. Skirtumas yra ir toks, kad ugniai atsparūs ortakiai yra apsaugoti tik iš išorės, o dūmų šalinimo kanalai apsaugoti nuo gaisro poveikio tiek iš vidaus, tiek iš išorės, taip pat yra pritaikyti atlaikyti didesnį slėgį ortakio viduje.

  • Kokių šio produkto galimybių neišnaudoja architektai?

Architektai, vis dar yra linkę projektuoti tradicines, storas pastato patalpų sienas, kai tuo tarpu PROMATECT gali pasiūlyti sutaupyti vietą. Kaip pavyzdžiui, siena įrengiama iš mūro, kad užtikrintų EI180 atsparumą ugniai gali būti netgi 25 cm storio, kai tuo tarpu tokį pat atsparumą ugniai gali užtikrinti vos 6 cm PROMATECT plokštė. Įrengiant plonesnes sienas yra sutaupomas patalpų plotas.

  • Jūs turite jau beveik 10 metų patirties šioje srityje. Koks pats įdomiausias objektas buvo, kuriame projektavote šiuos gaminius? 

Ojektų, kuriuose būtų suprojektuoti ir sumontuoti PROMAT dūmų šalinimo kanalai yra ne vienas. Mano praktikoje, įdomiausias projektas tai Administracinių pastatų kompleksas, esantis Saltoniškių g. 7, Vilniuje. Čia visą projektą sudaro keturi atskiri adminsitracinės paskrities pastatai, po kuriais yra įrengta trijų aukštų požeminė automobilių saugykla. Būten šiame projekte, automobilių saugykloje reikėjo apsaugoti inžinerines komunikacijas įrengiant ugniai atsparų kanalą, kurios plotis vietomis buvo net 16,2 m.

Tokie ugniai atsparūs kanalai, užtikrinantys netgi EI180 atsparumą ugniai  yra suprojektuoti trijuose iš keturių pastatuose. Toks priešgaisrinis kanalas leido atisakyti daug ugnies vožtuvų, storos akmens vatos izoliacijos, leido išlaikyti minimalų leistiną automobilių saugyklos aukštį, kuris buvo ypatingai svarbus.

Ačiū už pokalbį!

@Fotografas: Laimonas Ciūnys/Saltoniškių g. 7, Vilniuje. Projekto autoriai: Architektu biuras: UAB „ARCHINOVA“

https://structum.lt/wp-content/uploads/2020/03/LV_structum_outdoor_340x430_0320.jpg

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Būk pirmas!