Komplikuotas Boriso Johnsono dizaino palikimas Londone

2019 m. rugsėjo 11 d.

Prieš Borisui Johnsonui pradedant eiti Jungtinių Karalysčių ministro pirmininko pareigas, jis buvo Londono meras. Ir nors jis niekada nebuvo užėmęs aukšto rango vyriausybėje iki 2008 metų, jis negailėjo laiko siekdamas įgyvendinti daugybę dizaino ir architektūros projektų, kuriuos galima pastebėti visoje Anglijos sostinėje.

Per savo aštuonerius metus Rotušėje B. Johnsonas užsakė raudonojo plieno struktūrą Londono olimpiniame kaimelyje, pastatė brangiausią pasaulyje funikulierių virš Temzės upės, užsakė naujos išvaizdos Londono autobusus ir pradėjo tūkstančių automobilių parko statybas. Taip pat Londone atsirado tai be ko europietis neįsivaizduotų savo kasdienybės – dviračių nuoma, kurią londoniečiai vadina „Boriso dviračiais“.

Brangiausias funikulierius pasaulyje

Žurnalistai juokauja, kad dizainas tapo būdu, kuriuo Borisas Johnsonas stengėsi sukurti ir sustiprinti „Boris“ prekės ženklą.

1843 metais Londone, po Temzės upe, buvo nutiestas pirmasis tunelis. Per jo atidarymo dieną po upe pasivaikščiojo daugiau nei 50 tūkst. žmonių. Praėjus pusantro šimto metų beveik toje pačioje vietoje Temzės krantus sujungė oro kelias – „Emyratų oro linija“ („Emirates Air Line“).

Naujasis oro kelias leidžia per valandą į abi puses perkelti iki 2500 keleivių, kurie ne tik gerokai sutrumpina savo kelią tarp dviejų svarbių objektų, bet ir gali per maždaug šešias minutes trunkančią kelionę pasigrožėti Londono vaizdais iš 90 m. aukščio.

Iki 2011 rugsėjo projekto biudžetas pasiekė 60 mln. svarų ir taip kelis kartus viršijo pirminę sąmatą. Už tai B. Johnsonas buvo negailestingai kritikuojamas. Todėl pradėta skubiai ieškoti privataus investuotojo, kuriuo galiausiai tapo Dubajuje (Jungtiniuose Arabų Emyratuose) įsikūrusi oro bendrovė „Emirates“. Viena iš investuotojo sąlygų buvo kompanijos vardo panaudojimas naujojo lyno kelio pavadinime. Todėl Londono metro plane atsirado nauja linija: „Emyratų oro linija“ ir privataus investuotojo logotipas.

Kalbėdamasis su CNN, Peteris Murray, Londono architektūros festivalio įkūrėjas ir vyriausiasis nepriklausomos organizacijos „New London Architecture“ kuratorius, gynė „Emyratų“ keltuvą Grinviče, rytiniame Londone, kaip elegantišką struktūrą ir vieną iš geriausių miesto apžvalgos vietų.

Nuo „Sodo tilto“ iki krištolo rūmų

B. Johnsonas taip pat gali pasigirti neįgyvendintų didžiųjų dizainų sąrašu: pėsčiųjų „Sodo tiltas“ per Temzę (atšauktas iškart po to, kai jis išvyko iš Rotušės), oro uosto koncepcija, saloje prie Temzės upės ir bandymas atstatyti Viktorijos laikų krištolo rūmus.

B.Johnsonas, kuris praėjusią savaitę paprašė karalienės sustabdyti Jungtinės Karalystės parlamentą, palaikant planus dėl greito „Brexit“ susitarimo, neatrodo, kad turėtų didelių, netradicinių idėjų. Bet nuo tada, kai pasibaigė jo trečioji mero kadencija prieš trejus metus, kritikai juokiasi, kad Londonas išsigelbėjo nuo jo entuziazmo dėl įspūdingų iniciatyvų, kurių nauda visuomenei yra abejotina. Pasak jų, šios iniciatyvos būtų sukūrusios paauksuotą miestą pasaulio elitui.

Londono dizaino muziejaus direktorius Deyan Sudjic, kritikavo B. Johnsoną už pritarimą daugiau nei 100 dangoraižių statybai visame istoriškai mažaaukščiame mieste.

Dar daugiau priekaištų politikas sulaukė dėl „ArcelorMittal Orbit“ projekto. Tai yra 114,5 m aukščio skulptūros ir apžvalgos bokšto Karalienės Elžbietos olimpiniame parke, Stratforde, Londone. Ji yra didžiausia Didžiosios Britanijos viešojo meno kūrinio dalisnuo pat jos pastatymo 2012 metais.

„Dabar, kai B. Johnsonas turi tai, ko visada norėjo, galime tikėtis, kad jis sieks istorinės šlovės. Ar B. Johnsonas pristatys daugiau dizainų Britanijoje, dar reikia palaukti, tačiau šiandien daugelis jo iniciatyvų išskyrė visuomenės nuomones“, – sakė jo kritikai.

B. Džonsono prosenelis iš motinos pusės yra Elijas E. Levi (1879-1969), žydų kilmės JAV mokslininkas, gimęs Kalvarijoje, Lietuvoje (tuomet teritorija priklausė Rusijos imperijai).

CNN nuotr. 

https://structum.lt/wp-content/uploads/2019/09/V_JUNG_KNX_F_50_STRUCTUM-340x430.png

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Būk pirmas!