Lietuvoje viešintis inovacijų guru: mažos ir vidutinės įmonės inovacijų srityje pranašesnės už stambų verslą

2019 m. kovo 4 d.

Admin Structum.

admin@estructum.lt

Populiarus įsitikinimas, jog kurti naujoves gali tik stambus, daug išteklių turintis verslas, yra klaidingas. Tuo neabejoja Lietuvoje pirmą kartą viešintis inovacijų ekspertas Faridas Singhas. Ir dideles kompanijas, ir startuolius inovacijų klausimais konsultuojančio specialisto teigimu, mažoms ir vidutinėms įmonėms dėl savo kultūros, lankstumo ir paprastai itin glaudaus ryšio su rinka bei klientu kurti naujoves neretai būna gerokai paprasčiau nei stambioms bendrovėms.

„Daugelyje didelių kompanijų inovacijos kuriamos nuo rinkos ir vartotojų atitolusiuose tyrimų ar verslo centruose, kur paprastai susikoncentruojama į verslo iššūkių sprendimus, užuot ieškojus būdų išradingai prisitaikyti prie klientų lūkesčių. Tuo tarpu mažos ir vidutinės įmonės paprastai išlaiko kur kas glaudesnį ryšį su klientais. Daugeliu atvejų pastarieji ir skatina kurti naujoves, o nedidelėms įmonėms žymiai paprasčiau imtis reikalingų veiklos ar strategijos pokyčių. Jos lankstesnės, gali lengviau peržvelgti ir keisti būdus klientams pristatyti ir parduoti savo prekes bei paslaugas, kurti ir diegti ne tik gamybos, bet ir rinkodaros, klientų aptarnavimo naujoves“, − teigia F. Singhas.

Startuolių akseleratoriaus „Startup Wise Guys“ mentorius, lektorius F. Singhas yra sukaupęs daugiau nei dešimties metų inovatyvių sprendimų kūrimo ir konsultavimo patirtį.

Verslo pranašumas – naujas požiūris į prekių teikimą

Anot jo, ne viena sėkmingiausių pasaulio bendrovių sąrašui priklausanti kompanija įgijo konkurencinį pranašumą ne tiek kurdama unikalias prekes ar paslaugas, kiek taikydama naujovišką požiūrį į jų pardavimą ir teikimą. Tarp F. Singho minėtų pavyzdžių – viena didžiausių pasaulyje interneto prekybos kompanijų, kuri pati negamina prekių, tačiau siūlo pirkėjams susipažinti su prekėmis, skaityti kitų vartotojų atsiliepimus, prekes patogiai įsigyti, gauti ir grąžinti.

Inovacijų ekspertas renginio dalyvius supažindino su inovatyvumo skatinimo būdais. Pasak jo, viena paprasčiausių ir efektyviausių priemonių – tai kitoks požiūris į savo veiklą.

„Tarkime, jūsų bendrovė gamina kėdes. Pagalvokite, kaip nestandartiškai galėtumėte apibūdinti savo gaminį – kėdę? Kas ji yra ir galėtų būti, kaip ją iš baldo paversti būtinu daiktu, be kurio pirkėjas negalėtų išsiversti? Taip klausiant galima pastebėti, kad didelė dalis šiuolaikinių darbuotojų sėdėdami ant kėdės praleidžia trečdalį savo gyvenimo. Įsivaizduokite kėdę, kuri būtų sukurta specialiai jam ar jai, pagaminta pagal to žmogaus kūno formas. Daugelis pirkėjų už tokį gaminį sutiktų mokėti daugiau nei už įprastą biuro kėdę“, − pasakojo F. Singhas.

Anot jo, pažvelgus į savo veiklą kitomis akimis ir paklausus savęs, ką galėtume sukurti, jeigu niekas nevaržytų, neretai kyla išties inovatyvių idėjų ir belieka tik ieškoti būdų joms įgyvendinti. Vis dėlto svečias iš Jungtinės Karalystės pastebi, kad verslininkai dažnai mąsto atvirkščiai: iš anksto galvoja apie gamybos efektyvumą, išlaidas, ir tai dažnai pakiša koją siekiant naujovių.

Didelėse įmonėse dažnai trūksta inovacijų „deglo nešėjų“

F. Singhas pabrėžia, kad, lyginant su stambiu verslu, mažesnėms kompanijoms lengviau susitelkti aplink viziją ir ją skleidžiančius lyderius, kurti dinamišką, inovacijoms palankią veiklos kultūrą. „Inovatyvų verslą pirmyn veda ryškūs lyderiai, „deglo nešėjai“, jų dažnai trūksta didelėse kompanijose. Pastariesiems pasitraukus, nukenčia ir įmonės novatoriškumas. Tai suprasdama ne viena bendrovė siekia pritraukti žmonių, kurie skatintų komandas mąstyti kitaip ir pamažu kurtų inovacijoms būtinus kultūros pokyčius“, − komentuoja ekspertas.

Kad startuoliai, mažos ir vidutinės įmonės inovacijų srityje neretai gali būti pranašesnės už stambias bendroves, teigia ir SEB Inovacijų centro vadovas Andrius Bolšaitis. Pasak jo, mažesnės įmonės dažnai gali greičiau įgyvendinti naujas idėjas, nes tam nėra būtina įveikti sudėtingus ir ilgai trunkančius vidinius procesus, kuriais pasižymi didelės organizacijos. Mažoms įmonėms paprasčiau sutelkti visus turimus išteklius užsibrėžtam tikslui siekti, o prireikus – keisti strategiją ir ieškoti alternatyvių sprendimų.

„Lankstumas, greitis, palyginti paprasti veiklos procesai, specializuotos žinios ir kompetencijos – tai mažų įmonių privalumai. Tiesą sakant, Inovacijų centro patirtis rodo, kad didesnės organizacijos iš startuolių daug ko gali pasimokyti. Kita vertus, dažnai įmonės, įgyvendinusios verslo sumanymus, anksčiau ar vėliau susiduria su tam tikru sąstingiu – siekia plėstis, tačiau turimų kompetencijų ar išteklių nebeužtenka. Taigi būdų ir galimybių augti kuriant inovacijas, o ne investuojant dideles lėšas į verslo plėtrą ir ieškome verslo augimo programoje“, − komentuoja A. Bolšaitis.

Pranešimas redaguotas ir adaptuotas. Originalus pranešimas čia

https://structum.lt/wp-content/uploads/2019/03/download-2.png

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Būk pirmas!