Pasivažinėjimas virš Halo upės „Scale Lane“ tiltu


 

Juodo plieno tiltą įsimintinu objektu daro jo išskirtinė „kieta“ išvaizda ir lenkta forma – tai tikra Halo ir jo jūrinio palikimo dalis.

Šis tiltas – 2005-ųjų tarptautinio, trim etapais vykdyto dizaino konkurso nugalėtojas, statytas pagal originalią konkurse dalyvavusios kūrėjų komandos, pagrindinio rangovo mechanikos ir elektronikos inžinerijos bendrovės „Qualter Hall“, architektų bendrovės „McDowell+Benedetti“ ir konstrukcijų inžinierių „Alan Baxter Associates“ koncepciją. Projektas apima ir naujai suformuotą sodą bei aikštę, sukurtus kraštovaizdžio architektų „Grontmij“ ir apšviestus pagal įmonės „Sutton Vane Associates“ sumanymą, bei įkomponuotą Nayano Kulkarni meno kūrinį. Oficialiai tiltas atidarytas 2013 m. birželio 28 dieną.

Tiltas, įrengtas Kingstone virš Halo upės, į rytus nuo Halo miesto centro, jungia Halo senamiesčio saugomą teritoriją ir dar neišplėtotą pramoninę zoną rytiniame krante. Tiltas – pirmasis ilgalaikio plano, skirto atverti pakrantės potencialui, siekiant paskatinti teritorijų į rytus nuo miesto centro atstatymą, etapas. Scale Lane Staith gatvė vakariniame krante performuota įrengiant keletą daugiapakopių sodų, vedančių į naują viešą aikštę tilto prieigose. Pastačius tiltą atsirado naujas pasivaikščiojimų maršrutas. Jis sujungia muziejų kvartalą vakariniame krante ir pagrindinę Halo miesto turistų atrakciją – jūrų muziejų „The Deep“.

Halo upės vandens lygis svyruoja 7 metrus, dėl šios priežasties vakarinį krantą dengia purvas. 16 m skersmens tilto cilindras patogiai atsiremia į upės vagą vakariniame krante ir gembes, iškilusias 35 metrus virš vandens. Tilto karkasui iškilus virš upės ir suformavus arką, lieka užtektinai vietos pro apačią praplaukti mažesniems laivams nejudinant tilto. Prireikus tiltas pasukamas elektroniniu pavarų mechanizmu ir atveriamas kelias upės eismui.

Plati tilto forma leido sukurti du erdvius pėsčiųjų takus, vienas jų šiek tiek nuožulnus, o kitas – trumpesnis ir suformuotas pakopomis. Cilindro stogas atstoja viršutinį apžvalgos denį su vientiso plieno baliustrada. Stovint ant jo apima jausmas, kad esate prisišvartavusio garlaivio denyje.

Ant tilto pagrindo įtaisytos pasisėdėjimo vietos, kad žmonės galėtų stabtelėti ir kelionės metu atsipūsti, pasigėrėti upės vaizdais. Tilto „keteros“ gale – apšviestų stoglangių kompozicija, naktį atstojanti orientyrą.

Įjungus tilto mechanizmą, tiltas juda gana lėtai, kad keleiviai galėtų saugiai užlipti ant jo iš vakarinės pusės tiltui sukantis.

Naktį mažo aktyvumo fluorescencinės šviesos, įtaisytos turėkluose, apšviečia tilto kontūrus, o tamsų pramoninį kraštovaizdį užlieja ryškiomis spalvomis ir priverčia žėrėti.

Halo miesto taryba šiuo metu aktyviai ieško nuomininko, kuris imtųsi eksploatuoti restorano erdvę, esančią tilto įvorėje. Galutinai užbaigus „Scale Lane“ tiltą, šis objektas taps gyvybinga, bet kuriuo paros metu judria viešąja erdve, pateisinančia kūrėjų siekį, kad ši vieta taptų ne tik tiltu, bet ir traukos objektu.

Konstrukcija

Konstrukciją sudaro plieno karkasas, kurį laiko maždaug 16 m skersmens karkasinė žiedinė konstrukcija. Šis karkasas – hibridinis darinys, kurio „pagrindo“ dalį sudaro iš pagalbinių įstrižinių sijų suformuota arba, kitaip tariant, kiaukuto konstrukcija, o viršus – taip pat kiaukuto konstrukcija. Takų paviršių dengia plieninės plokštės, o horizontali atrama užtikrina papildomą vertikalų standumą.

Žiedo, cilindro, įvorės konstrukcija susideda iš kolonų, sujungtų su horizontaliomis plieninio „rato“ konstrukcijomis, suformuojančiomis abu trimačio žiedo lygius. Apvali įvorės dalis su sunkiomis gelžbetonio plokštėmis abiejuose trimačio žiedo konstrukcijos lygiuose yra kaip atsvara gembinei daliai. Sutvirtinti rėmai suteikia žiedinei konstrukcijai stabilumo.

Įvorę vertikaliai laiko centrinė ašis ir šešios viengubos bei keturios dvigubos rato sąrangos, judančios 16 m skersmens plokščia, ratu einančia vėže, pritvirtinta prie betono cilindro, kurį remia 1,6 m skersmens ir daugiau kaip 30 m ilgio poliai.

Veikimo mechanizmas

Tiltą remia keletas ratų, besisukančių ant 16 m skersmens apskritos vėžės, esančios žemiau įvorės, panašiai kaip geležinkelio grįžratis. Tiltas sukasi aplink centrinį sukimosi guolį ir yra valdomas trimis elektriniais kampinės pavaros reduktoriais.

Tiltas valdomas radijo imtuvu. Visa seka trunka apie dvi minutes. Tilto operatorius uždaro vartus rytiniame krante, taip atidaromas tiltas. Vakariniame krante nepalikta jokių užtvarų, kad žmonės galėtų laisvai įlipti ir išlipti dar tiltui judant. Sukimosi greitis šiame gale nedidelis – mažiau nei 0,15 m/sek. (o tai mažiau nei pusė „Londono akies“ greičio), tad įlipti saugu.

Apšvietimas

Bendrovei „Sutton Vane Associates“ buvo patikėta sukurti tilto apšvietimą ir kraštovaizdį abiejose jo pusėse. Tilto denis funkcionaliai ir ekonomiškai apšviečiamas specialiai kurtomis nedilelėmis lempelėmis, įmontuotomis į baliustradą. Šios lempelės sumanytos taip, kad šviesos šiek tiek kristų virš vandens – taip naktį tiltą įrėmina lempelių skleidžiama šviesa. Ant tilto keteros „Sutton Vane Associates“ įmontavo mažyčius žibintus, užsidegančius tiltui pajudėjus ir išryškinančius tilto formą. Aplink kranto ir tilto jungtį išdėstytos nišinės šviesos taip pat atgyja tiltui pajudėjus. Šiai įstabiai konstrukcijai pradėjus judėti, šviesos tik sustiprina kuriamą spektaklį.

Kraštovaizdis

Bendrovė „Grontmij“ pertvarkė vakarinį tilto krantą, vedantį į senamiestį ir tapusį saugomos jo teritorijos dalimi. Mašinų stovėjimo aikštelę palei Scale Lane Staith gatvę pakeitė keletas neformalių „sodų kambarių“, kylančių į pakrantę (kur apsaugos nuo potvynių lygis aukštesnis) ir vedančių į naują grįstą aikštę, kurioje bus užtektinai erdvės restorano lauko daliai. Buvo išsaugoti ir iš naujo pakloti senosios prieplaukos akmenys. Augalai sudarys vientisą žalią sieną ir užaugę užstos šalia esantį pastatą.

Rytiniame krante, paupio zonoje, planuojamos pertvarkos, čia išklotas laikinas nuožulnus takas veda į Halo pagrindinę atrakciją – jūrų muziejų „The Deep“.

Meninis apipavi dalinimas

2008 m. liepą Nayanas Kulkarni laimėjo konkursą sukurti tilto konstrukcijoje viešą meno kūrinį. „Nuo stiebo iki smėlio potėpių“ (angl. From Mizzenmast to Sandstroke) – šviesos ir garsų instaliacija, sukurta N. Kulkarni kartu su Shauna McMullen. Bronzinės juostos ženklina erdvę ir sugeria šviečiančio užrašo, žyminčio istorinio prekybos laivo dalis, atšvaitus. Per tarp laivo sėdynių bei vakariniame upės krante išslapstytus garsiakalbius leidžiami garsai, tarkime, paukščių čiulbėjimas, sukuria švelnų ir įvairų erdvinį garsovaizdį.

Prieš pat tiltui atsidarant, šviesų ir garsų instaliacija persijungia į pradžios režimą, taip pranešama, kad tiltas pradeda suktis. Ritmingi varpelių garsai, skirti įspėti praeiviams apie artėjantį tilto atidarymą, ir pulsuojanti šviesa, sukurta bendrovės „Sutton Vane Associates“ specialistų ir sklindanti nuo apšviestų tilto keteros stoglangių bei išilgai tilto tako įtaisytų šviesos diodų lempų, – alternatyva įprastoms įspėjamųjų avarinių šviesų ir garso sistemoms. Veiksmas kulminaciją pasieka tiltui pradėjus judėti, tęsiasi laivui sukantis ir nuslūgsta jam sustojus.


Dalintis:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Fill out this field
Fill out this field
Įveskite tinkamą el. pašto adresą.

NAUJAUSIAS NUMERIS

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų

Paskutinės naujienos

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų