ŠIUOLAIKINIAI MOKYKLŲ PASTATAI

2019 m. kovo 1 d.

JELENA GRABOVSKAJA.

Mokyklos projektavimas gali tapti didesniu iššūkiu, negu tikėtasi. Juk toks pastatas turi būti ne tik švietimo, bet ir įkvėpimo, smalsumo skatinimo vieta. Be to, reikia atsižvelgti ir į praktiškąjį aspektą – mokyklos turi būti patvarios, saugios ir eksploatuojamos daugybės mokinių daugelį metų. Toks pastatas turėtų būti individuali ir laisva socialinė bei kultūrinė erdvė, kurioje vaikas nori būti, kurioje jis gali vaikščioti, mokytis, vystytis, džiaugtis ir žaisti. Tokia vieta, kurioje jis bus pasiruošęs mokytis noriai ir su malonumu.

Štai tokias užduotis kelia šiuolaikinių mokyklų užsakovai. Ir architektai jiems atliepia.

ATVIRUMAS IR ERDVĖ

Individuali, laisva socialinė ir kultūrinė erdvė, kurioje vaikai nori būti, mokosi su malonumu, aktyviai vystosi, tiesiog džiaugiasi gyvenimu – tai atvirumas ir daug erdvės. Mokymasis mokykloje bei gyvenimas už jos ribų nėra vien tik kelionė, tai ir bendra veikla. Mokyklos pastate ir patalpose visa tai turėtų atsispindėti – tiek mokiniams, tiek mokytojams pastatas turėtų būti dalijimosi erdvė, prieinama ir atvira.

Šiuolaikinių mokyklų vidinė struktūra gali nustebinti nefunkciniais plotais, kurie yra tiesiog malonūs akiai. Bet jų irgi reikia psichologiniam komfortui bei trumpam atotrūkiui nuo nuolatinio mokymosi proceso. Čia labai svarbi sąsaja su gamta. Ir pastarosios architektūrinės mokyklinių pastatų tendencijos rodo, kad architektai ir dizaineriai puikiai tai supranta.
Pavyzdžiui, viena Kinijos miesto Usi vidurinė mokykla išsidėstė ant dviejų upės krantų. Pastato dalis jungia koridorius virš upės, kuriame įrengta valgykla su panoraminiais langais.

Architektai suprojektavo mokyklą taip, kad ji mažiausiai primintų tradicinę mokymosi įstaigą. Dinaminis vingiuojantis fasadas kuria draugišką ir ramią atmosferą. Dar daugiau atsipalaiduoti mokytojams ir mokiniams padeda papildomos poilsio zonos.

Prancūzijos mieste Turkuene originalus akmens bloko pavidalo pastatas sujungia dvi mokyklas. Čia įrengtos papildomos klasės, valgykla ir salė, kurioje vaikų laukia tėvai. Neatsitiktinai pastatas atrodo kaip akmens luitas, skraidantis virš žemės, – mokyklų direktoriai norėjo, kad vaikai žiūrėdami į kabančią virš žemės uolą suprastų – viskas įmanoma. Viduje architektai suprojektavo lygius perėjimus iš vienos patalpos į kitą – jokių aštrių kampų, pertvarų ir siūlių apdailoje. Kad mokiniams būtų jaukiau didelėje valgyklos salėje, architektai panaudojo specialų tinką, kuris slopina aidą. Po pamokų vaikai laukia tėvų patalpoje, kurios plonos baltos kolonos primena mišką.

ERGONOMIŠKUMAS IR KOMFORTAS

Viena svarbiausių mokyklos pastatų tendencijų yra erdvių įvairovė ir daugiafunkciškumas. Mokyklose su mobiliu vidiniu interjeru mokinys ir mokytojas gali keisti aplinką pagal poreikį, prisiderinti sau – viską perstatyti ir perstumti taip, kad būtų patogiausia šią akimirką. Daiktai neturi savo nuolatinės vietos – ji atsiranda pagal poreikį.

Toks daiktų mobilumas suteikia švietimo procesui ne tik papildomo komforto, bet ir veikia kaip auklėjimo instrumentas. Mobilioje erdvėje vaikas priverstas nuolat pats galvoti apie tai, kaip efektyviausiai išnaudoti teikiamas patalpų ir baldų galimybes – juk standartiniame mokyklos kabinete tokios adaptacijos ir pamąstymai apie aplinkos transformavimą negalimi. Be to, mobilumas skatina ir vaikų kūrybiškumą.

Veiterštato mokyklą „Hessenwald“ (Vokietija) sudaro trys paviljonai, išdėstyti aplink visuomeninį centrą. Kiekviename paviljone pastatytos mobiliosios skaitymo platformos. Klasėse suolai suformuoti tiškalų formos taip, kad juos visus tarsi mozaiką galima būtų sujungti į vieną didelį tiškalą. Ir suolus klasėse, ir suoliukus koridoriuose galima stumdyti ir statyti taip, kaip to nori mokiniai. Visos medžiagos, panaudotos vidaus interjerui, – natūralios.

ŠVIESOS HIGIENA

Vaikystėje susiformuoja akies refrakcija, turinti įtakos regėjimo funkcijoms ir akies veikimui. Todėl vaikams ir paaugliams mokyklos klasėse turėtų būti sukurtos optimalios apšvietimo sąlygos. Žmogaus fiziologijos ypatumas toks, kad pažindamas pasaulį jis gali remtis regėjimu tik tada, kai yra reikiamas kiekis šviesos. Kuo aukštesnė šios šviesos kokybė, tuo geriau ir greičiau įsisavinama medžiaga, tuo mažiau pastangų reikia atpažinti tekstui, spalvoms ir t. t. Per mažai šviesos, per daug blizgesio, šešėlių, spalvų iškraipymo sumažina mūsų dėmesį ir mes greičiau pavargstame skaitydami. Todėl, kurdami modernias mokyklas, architektai apšvietimui skiria ypatingą dėmesį – šiuolaikinių mokyklų projektams būdingi dideli langai, stoglangiai ir išmaniai sukurta dirbtinio apšvietimo sistema.

Pastaruoju metu įrengiant švietimo įstaigas atsižvelgiama ne tik į pakankamo ir sveiko apšvietimo principą, bet ir į tvarų energijos naudojimą. Todėl dėl didelio energinio apšvietimo efektyvumo su puikia vaizdo kokybe į modernias mokyklas ateina ir mažos elektros energijos sąnaudos.

Temos:

statyba
https://structum.lt/wp-content/uploads/2019/03/download-2-1.jpg

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Būk pirmas!