STEAM – inžinerijos ir kūrybinių principų sąjunga kitokios ateities perspektyvai

2018 m. liepos 26 d.

Admin Structum.

Jeigu žvilgtelėtume keletą metų atgal, nustebtume pamatę, kiek mažai dėmesio skyrėme tam, kaip robotus prisijaukinti ir integruoti į kasdienį gyvenimą. Pažangios mašinos, neįtikėtini inovatyvūs sprendimai, rodos, buvo tik mokslinės fantastikos dalis, matoma televizorių ekranuose. Tačiau dabar viskas pasikeitė. Naujosios technologijos, robotų technika ne tik pradėjo užimti kritiškai svarbią vietą įvairiose pramonės šakose, bet ir pamažu prasiskverbė į kasdienį žmonių gyvenimą.

Tai – nebesustabdomas procesas. Viskas, ką galima padaryti, tai garantuoti, kad technologijų pažanga bus progresyvi, tikslinga ir duodanti naudą. Kaip? Siekiant plėtros ir investuojant į žmonių sąmoningumo skatinimą, ypač jaunosios kartos, didinant jos susidomėjimą gamtos ir technologijų mokslais.

Kodėl STEAM pakeitė STEM?

Anglų kalbos akronimas STEAM reiškia gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką (angl. science, technology, engineering, arts, maths). Prieš atsirandant STEAM mokymui, buvo taikoma kita metodika – STEM, į kurią dar nebuvo įtraukti menai. Tačiau būtent jų integravimas ir tapo bene revoliuciniu žingsniu. Kodėl? Nes mokslas, technologijos ir menas yra labiau susiję nei numanome. Steve’as Jobsas kartą yra sakęs, kad rinkoje laimi tie, kurie suderina technologijas su dizainu. Tiesa, verta paminėti, kad kartais raidė „A“ santrumpoje STEAM vartojama platesne nei menas bei dizainas prasme. Kartais ji apibrėžia „visas kitas disciplinas“ (angl. all other disciplines).

Būtent dėl to dar visai neseniai dažną STEM pakeitė STEAM. Kodavimo ir konstravimo susiejimas su kūrybiniais įgūdžiais, atveriantis kur kas daugiau patrauklių galimybių šiandienos vartotojui. Juk ne veltui STEAM galima vadinti programuojamų žaislų, robotų, netgi įmantrių interjero detalių ar sudėtingų, tačiau estetiškai patrauklių elementų bei sistemų kertiniu akmeniu.

STEAM apims kiekvieną darbo sritį?

Pasak Džordžtauno viešosios politikos instituto (angl. Georgetown Public Policy Institute), STEAM yra viena sparčiausiai augančių sričių Amerikoje. Tikėtina, kad iki 2020 m. STEAM darbo vietų skaičius išaugs 26 % (aukštesnė pozicija prognozuojama tik sveikatos priežiūros specialistams, kurie, kaip tikimasi, iki 2020 m. padidins darbo vietų skaičių 31 %). Kitų specialistų teigimu, šis skaičius tik maža dalis to, kas dar laukia, nes STEAM vienaip ar kitaip paveiks absoliučiai kiekvieną industriją.

„Mes gyvename transformacijos laikais, ir jeigu jūsų darbo aprašymas dar nepasikeitė, taip greičiausiai nutiks artimiausioje ateityje. Juk net daugumą tradicinių pozicijų tampa vis sunkiau pildyti, nes trūksta naujausių įgūdžių. Kiekvienas darbas kažkaip tampa susietas su STEAM, nes net ir su technologijomis nesusijusios sritys adaptuoja mokslą ir technologijas, kad pagerintų savo veiklą“, – teigia futuristas, inovatorius Danielis Burrusas.

Pavyzdžiui, Pasaulinės kelionės ir turizmo tarybos visai neseniai rašė, kad inžinieriai nuolat tobulina skrydžio planų logistiką ir lėktuvų technologijų plėtrą. Tačiau STEAM specialistai geba naudoti biometrinius duomenis kaip būdą pagerinti oro uostų saugumą ir keliautojų patirtį.

STEAM Lietuvoje

Lietuvoje taip pat vis dažniau diskutuojama apie STEAM svarbą. Švietimo ir mokslo ministerija praėjusiais metais inicijavo dešimties regioninių STEAM centrų steigimą, kuriuose būtų įmanoma geriau pažinti gamtos, technologijos, inžinerijos, matematikos ir menų mokslą, eksperimentuoti ir kurti, o vėliau rinktis su tuo susijusias studijas.

Modernius STEAM centrus planuojama įkurti Vilniaus planetariume, „Mokslo saloje“ Kaune ir Klaipėdos universitete. Septyni mažesni regioniniai centrai turėtų būti įsteigti Marijampolės, Telšių, Alytaus, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės bei Utenos rajonų savivaldybėse. STEAM mokslo centrų kūrimą numatoma finansuoti 2014–2020 m. ES struktūrinių fondų lėšomis.

Šiuo metu pasaulis stovi ant technologinės revoliucijos slenksčio. Kai kas tai vadina ketvirtąja revoliucija, arba „Industrija 4.0“, bet, kad ir kaip pavadintume akivaizdžius pokyčius, tai yra „Big data“, dirbtinio intelekto ir robotų technikos sąveika, provokuojanti progresą ir kitokią ateitį, kuri, beje, taikant STEAM gali būti kur kas lengviau suprantama ir valdoma.

/img/banners/VELUX_FRW_Enduser_Ad_half_web_baner_340x600_LT.JPG
Būk pirmas!