Stokholmo savivaldybė sustabdė grandiozines „Apple” biuro statybas

2019 m. balandžio 30 d.

Technologinis gigantas „Apple” visame pasaulyje savo biurus vysto viešosiose erdvėse. Architektų studija „Foster + Partners“ Švedijoje sukūrė išskirtinį vieno iš tokių biurų dizainą, kuris turėjo atsirasti seniausiame Stokholmo parke, senamiesčio širdyje. Ir nors sklypas buvo parduotas, savivalda ir bendruomenė pasakė „ne” šiam projektui, – skelbia projekto rengėjai.

Futuristiniai renesanso rūmai

Stokholmo Kungsträdgården yra svarbiausias parkas Švedijoje. „Apple“ čia norėjo įkurti pavyzdinę savo parduoptuvę. „Foster + Partners“ paruoštos vizualizacijos atima žadą. Juk šioje vietoje turėjo iškilti milžiniška parduotuvė, prie kurios durų sustatyti staliukai. Prisėdus prie jų būtų galima ne tik paskanauti kavos ar arbatos, tačiau ir išbandyti naujausius „Apple” gaminių protoripus. Milžiniško pastato, beveik visą parko plotį dalinantis stiklinis fasadas turėjo būti peršviečiamas. Parduotuvės stogas primintų kompiuterio monitorių. Aplinkui jaukios čia esančios parduotuvės ir kavinės būtų lyg atsvara gigantiškam stikliniam milžinui. Tai būtų didžiausia parduotuvė miesto centre.

Pastatas atrodo lyg stikliniai renesanso rūmai, o visas parkas – sodas. Kaip sakė savivaldą konsultavę architektai, pagal projektą „Apple” parduotuvė – ambicinga. Ji atsiduria lyg ant podiumo, kaip ant centrinės ašies ir dominuoja aplinkoje. Pastatas savo vieta ir dydžiu neleidžia abejoti – tai parko širdis.

Deja, šį mėnesį Švedijos savivalda, o vėliau ir vyriausybė paskelbė, kad stabdo projektus Kungsträdgården parke.

„Sveikintina, kad „Apple“ nori įsitvirtinti mieste. Tačiau Kungsträdgården yra neteisinga vieta”, – sako krikščionių demokratų politikas Erikas Slottneris.

Bendruomenė bruzda

Daugelis miestiečių stebisi tuo, kad bendrovė galėjo išsirinkti karaliaus sodus, kaip tinkamą vietą parduotuvei. Tačiau nepaisant to, daugelis sutinka, kad projektas yra įspūdingas. Parkas yra šalia Karališkųjų rūmų. Jis tampa miesto nuoroda į monarchiją panašiai kaip „Mall in London“ yra nuoroda į į Bekingemo rūmus. Tai seniausias šalies parkas, viešųjų renginių vieta, kuriuose vyksta ne tik festivaliai ir paradai, bet ir rinkimų debatai, politiniai protestai, žiemos čiuožimo olimpiados.

„Kungsträdgården yra svarbiausias parkas Švedijoje. Tai gija, kuri jungia istorinę monarchijos galią su komerciniais kvartalais ir darbo klasės rajonais. Tai labai svarbu demokratijai, nes ji susijusi su galia, simboliškai ir erdviškai“, – sako Johanna Jarméus, vienos didžiausių šalies architektūros įmonių „Nyréns Arkitektkontor” architektas.

 1800 piliečių rašė skundus dėl šio projekto įgyvendinimo. „Apple turi labai blogus patarėjus. Miesto parkai Stokholme – šventi“, – sako žurnalistė Göran Folin. Ji dirba gamtosaugininkų remiamame leidinyje „Žemės draugai“.

Tačiau „Apple“ praėjusiais metais paskelbta mažmeninės prekybos strategija rodo, kad siekiama ištrinti viešosios ir privačios erdvės ribas. Bendrovė nuosekliai tai daro visame pasaulyje.

Ar tai kas mano, gali būti visų?

„Tai juokinga. Mūsų parduotuvės tai yra lyg viešosios erdvės, nes jose yra laukiami visi ir kiekvienas“, – praėjusių metų lapkritį sakė „Apple“ vyresnioji viceprezidentė Angela Ahrendts.

Stokholmas yra pirmasis miestas, kuris priešinasi technologijų gigantės planams. Tačiau protest banga jau nusirito į Melburną, Australiją. Čia maždaug 30 000 žmonių pasirašė peticiją, protestuodami prieš bendrovės planus statyti parduotuvę pietinėje Federacijos aikštės pusėje. 

Žurnalo „Arkitektur“ redaktorė Dan Hallemar sakė, kad „Apple” nori iš viešosios erdvės gauti energiją, susiurbti jos aurą, tačiau nieko mainais neduoti: „Tai lyg parazitas”. „Per pastaruosius 20 metų Stokholme buvo sekama istorija, kad privataus sektoriaus ir visuomenės interesai yra vienodi – nėra viešosios erdvės ir privačios erdvės konflikto. Ši „Apple“ parduotuvė yra įdomi, nes parodė šios idėjos naivumą. Dabar taip akivaizdu, kad viešoji erdvė mums nėra skirta – tai milijardo dolerio prekės ženklas“, – sako ji.

„Apple“ pasiūlymas dėl Kungsträdgården apima viešosios erdvės privatizavimą, o bendrovė tikisi išplėsti parko teritoriją 375 kvadratiniais metrais, kuriems ji nusipirko statybos teises.

Parko teritorija yra atvira privatiems kūrėjams, su sąlyga, kad jie naudojasi parke veikiančiomis kavinėmis ir restoranais.

„Tai, ką miestas daro aptarinėdamas idėją su „Apple“, yra viešojo parko erdvės, kurios stokoja Stokholmo centras, pardavimas privačiam verslui. Mes nesuprantame kodėl miestas turėtų daryti tokį dalyką“, – sako Jarméus.

Istorija gali nebūti baigta. „Apple“ vis dar turi teises į sklypą. Bendrovės lobistas Andersas Johanssonas yra susituokęs su Ulrica Schenström, kadaise buvuse Švedijos premjero Fredriko Reinfeldto speciale patarėja. Iš pradžių buvo manyta, kad šios partijos politinė įtaka lems projekto eigą. Tačiau dabar teigiama, kad gali būti bandyta daryti radikalius žingsnius – tai reikštų „Apple“ akcijų pirkimą.

Čia buvo parko gyvenimas ir jis neturėtų būti sunaikintas „Apple“ pastate – skanduoja protestuotojai.

Projekto rengėjų nuotr.

https://structum.lt/wp-content/uploads/2019/06/silver-sky-baneris.gif

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Būk pirmas!