Studentus Biržai patraukė savo neišnaudotu potencialu, strategiškai patogia vieta bei vizualiai patrauklia aplinka

2020 m. kovo 18 d.

Admin Structum.

admin@estructum.lt

Dalyviai: Austėja Jurčiukonytė, Rūta Kapustaitė, Andrius Mockaitis

Komandos vadovai: doc. Sigitas Kuncevičius, doc. dr. Darius Linartas

Projektas: Biržų miesto centrinėje dalyje esančios pramoninės teritorijos regeneracija nuo Respublikos iki Kęstučio gatvių

Įvadas

Projektui pasirinkome Biržų miesto centrinėje dalyje esantį apleistą pramoninį rajoną. Pasirinkta teritorija ribojasi su Agluonos upės pakrante, miesto centru. Vakarų pusėje kultūros paveldas – siaurojo geležinkelio kompleksas. Teritorija patraukė savo neišnaudotu potencialu, strategiškai patogia vieta, vizualiai patrauklia aplinka. Miestas suplanuotas pagal stačiakampę kvartalų struktūrą. Biržuose dominuoja gyvenamosios ir rekreacinės teritorijos. Miesto teritorijoje į Širvėnos ežerą šiauriniame pakraštyje įteka Agluonos ir Apaščios upės. Svarbiausi miesto pastatai išsidėstę centrinėje miesto dalyje tarp šių upių.

Projekto tikslas

Projekte fokusuojamės į viešųjų erdvių kokybės gerinimą, patogios infrastruktūros sukūrimą, taip pat Biržams pasiūlysime naujų funkcijų. Miestas galėtų išnaudoti savo kompaktišką dydį ir plėtoti pėstiesiems bei dviratininkams pritaikytą infrastruktūrą, pramogų ir paslaugų sektorių. Siūlome strateginį miesto struktūros pokytį – Biržų kurortas, kuris pritrauktų žmones iš Lietuvos, taip pat Latvijos miestų. Sieksime pateikti sprendimus, kaip sutvarkyti pakrantes ir į bendrą sistemą sujungti išsibarsčiusias žaliąsias zonas. Pramoninę teritoriją pritaikysime visuomeniniam naudojimui.

Išvados

Atlikę urbanistinę analizę, įvertinę transporto infrastruktūrą, miesto lokaciją ežero ir upių atžvilgiu, erdvių struktūrą, žaliąsias miesto erdves, vizualinius ryšius bei dominantes, pastebėjome, kad:

1) Biržai mažai išnaudoja pasienio bendradarbiavimo galimybes su Latvijos miestais;

2) miesto centrinė dalis baigia prarasti identitetą, istorinę svarbą;

3) seniausia miesto dalis neišnaudojama kultūrinėms ir visuomeninėms reikmėms;

4) mieste dominuoja gyvenamosios ir rekreacinės teritorijos. Pagrindinės miesto funkcijos išsidėsčiusios tarp Agluonos ir Apaščios upių. Paslaugų stygius matomas ir rytinėje, ir vakarinėje miesto dalyje;

5) pradėta vystyti dviračių takų infrastruktūra, tačiau nesukurta bendra susisiekimo sistema, leidžianti patogiai judėti;

6) miesto struktūroje žaliosios juostos eina aplink upių, ežerų pakrantes. Reikėtų sutvarkyti pakrančių prieigas, įrengti pėsčiųjų, dviračių takus, sujungti išsibarsčiusias žaliąsias zonas į bendrą sistemą;

7) mažėja gyventojų skaičius, užimtumo, kultūros lygis;

8) auga susidomėjimas sportu, sveika gyvensena, viešbučių poreikis.

Urbanistinė koncepcija

Siūlome įvesti miesto struktūroje skersinius ryšius, pažymint istorinius etapus – senamiestį atskirti žaliąja erdve. Suformuoti dviračių, pėsčiųjų takų sistemą. Atrasti žaliąsias jungtis, sąsajas tarp žaliųjų erdvių. Projektuojamą pramoninę teritoriją paversti rekreacine teritorija, kurią siūlome planuoti kaip miesto centro plėtrą.  

Architektūrinė koncepcija

Siekiame sukurti daugiafunkcę erdvę miesto gyventojams ir svečiams. Planuojame teritorijoje numatyti sveikatingumo centrą su sporto aikštynais, apgyvendinimo funkcija, vieta miesto renginiams, baidarių prieplauka.

Įkvėpimas

Šaltinis: https://www.koozarch.com/interviews/the-beauty-of-defeat/?fbclid=IwAR1Gahif0vaCx7yBXkw7aWWEdZ6mgZKFPtb9Lv5nUbHF_4jgAXrKEaylM7M

Naujojo miesto centro koncepcija – industrinės teritorijos įsiliejimo į istorinę Biržų miesto struktūrą manifestas. Tai veržlus postūmis, siekiant integruoti apleistą industrinės ir gamyklinės teritorijos infrastruktūrą į šiuolaikinį miesto centrą, sukuriant naujas jungtis tarp miesto rajonų, atveriant ir papildant miesto kraštovaizdį ryškiais vietoženkliais, papildant erdvinę miesto struktūrą kokybiškos architektūros objektais, pradžiuginant miesto gyventojus bei svečius veiklos funkcijų gausa ir laisvalaikio praleidimo alternatyvomis.

Analogai

Pradiniame projekto etape reikia dėmesingumo detalėms, kontekstui, miesto identitetui, aplinkai pažinti. Turime išnagrinėti esamus ryšius, istorinį kontekstą, miesto urbanistinį audinį, pajusti vietos charakterį. Tinkama ir išsami analizė – sėkmingo kelio į koncepcijas pradžia. Analogų studija padeda rasti problemų sprendimo būdus, taip pat pajusti mastelius, stebėti funkcinius, technologinius sprendimus.

Pavyzdžiai:

Olgordo miesto dalies regeneracija

„C.F. Møller Architects“, 2014 m.

Pasiūlymu siekiama suprojektuoti miesto centrą, remiantis principu „viskas yra šalia visko“, todėl nagrinėjamoje teritorijoje siekiama sutalpinti kuo daugiau funkcijų. Kompaktiški pastatai išlaiko patrauklias miesto kraštovaizdžio zonas. Kartu su urbanizuota teritorija buvo sukurta daugybė žaliųjų socialinių erdvių, papildančių turiningą gamtą. Naujojo miesto centro planavimas kilo iš pirminio miesto centro – Figgjoelvos upės. Vandens trasa nukreipiama į miesto centrą, taip paverčiant gyvenvietę daugialypiu, gyvu miestu. Apleista miesto dalis paverčiama patrauklia, kartu išlaikant vietinės bendruomenės ir miesto savitumą.

 Noibrandenburgo sporto ir sveikatos parkas

„EFFEKT Architects“, 2016 m.

Tai sporto ir rekreacinis kompleksas, suprojektuotas dvejuose apleistuose traukinių depuose, kurie yra pačiame miesto centre. Istorinė industrinė aplinka transformuojama į unikalų daugiafunkcį kultūrinį kompleksą, kuris apima SPA ir sveikatinimosi funkcijas, plaukimo baseiną, sporto klubą, fizinės terapijos erdves. Įvairios veiklos vienoje vietoje įgalina naują sinergiją tarp kasdienio miesto gyvenimo ir aktyvaus bei sveiko gyvenimo būdo. Viešosios funkcijos, tokios kaip kavinės, restoranai, posėdžių ir konferencijų salės, taip pat privačių organizacijų bei verslo bendro darbo ir biurų erdvės, užtikrina vietinį įsitraukimą ir bendruomeniškumą. Teritorijos transformacija kiek įmanoma išsaugo esamus paveldo pastatus ir integruoja naująją programą į esamą pastatų masę – sukuria visiškai naują Noibrandenburgo perspektyvą daugeliui tranzitinių keleivių, vykstančių iš Hamburgo į Ščeciną.

https://structum.lt/wp-content/uploads/2020/04/PAROC_ULTRA_2020_Structum_340x430.jpg

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Būk pirmas!