ŽALIASIS VANDENILIS: STEBUKLINGAI ŠVARI ATEITIS IR DIDELĖS INVESTICIJOS


Pasaulyje plečiasi žaliojo vandenilio kuro skleidžiami garų debesys – japonai vandeniliu varomą automobilį padovanojo popiežiui, o Roterdamo uoste atsiras milžiniška žaliojo vandenilio gamykla ir šio kuro paskirstymo centras, vadinamasis „hubas“, bus nutiesti tiekimo vamzdynai ir jau kitą dešimtmetį Europoje važinės automobiliai, autobusai ir traukiniai, kurie į aplinką neišmes jokių teršalų – tik vandens garus.

Alternatyvaus automobilių kuro infrastruktūrai reikia daug investicijų. Europos Sąjunga (ES) skatina visų rūšių atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) dalį transporto sektoriuje ir remia transporto priemonių, naudojančių elektrą ir suslėgtąsias bei suskystintąsias gamtines dujas (SGD), vandenilį, biometaną, įsigijimą ir joms reikalingos infrastruktūros kūrimą. Tai skatina investicijas, tad jau gaminami ne tik nauji vandeniliu varomų lengvųjų automobilių modeliai popiežiui, bet ir kuriami švarūs sunkvežimiai bei traukiniai.


PAPAMOBILIS SKLEIDŽIA TIK VANDENS GARUS

Popiežius Pranciškus spalio viduryje gavo labai deramą ir modernią dovaną – naują papamobilį. Tai vienas iš dviejų automobilių „Mirai Popemobile“, kuriuos kompanija „Toyota“ specialiai pagamino, kai Jo Šventenybė 2019 m. apsilankė Japonijos katalikų vyskupų konferencijoje.

Specialiai modifikuotuose automobiliuose „Toyota Mirai“ vietoj galinės kėbulo dalies įrengta skaidri platforma, iš kurios popiežius galės sveikinti tikinčiuosius. Gamintoja „Toyota“ padovanojo šiuos automobilius Japonijos Katalikų bažnyčiai, o dabar vienas iš automobilių pasiekė Vatikaną. Popiežiui padovanotame 5,1 m ilgio ir 2,7 m aukščio „Mirai“ yra didelio intensyvumo šviesos diodų (LED) apšvietimo sistema, diplomatinių vėliavėlių laikikliai ir laipteliai prie galinių durelių, kad popiežius galėtų lengvai patekti į savo nulinės emisijos automobilio galinę sėdynę.

Svarbiausia, kad naujasis popiežiaus „Mirai Popemobile“ neišmeta jokių teršalų. „Toyota Mirai“ naudoja 153 AG elektrinį variklį, kurio elektronus maitina vandenilio ir elektros generatorius. Šis elektromobilis elektrą sau gamina pats, į aplinką išskirdamas tik vandens garus. „Toyota“ teigia, kad mašinos jėgainė užtikrina maždaug 500 km kelionę tarp kuro pildymų.

MAŽĖJA AEI IR ELEKTROLIZĖS KAINOS

Romoje vandenilio kuro degalinę jau galima rasti, bet šalyje jų tinklas dar tik kuriamas. Iki šiol Italijoje tik nedidelė dalis vandenilio gaunama elektrolizės būdu, kai sukuriamas žaliasis vandenilis. Italijos chemijos ir metalurgijos pramonėje naudojamas vandenilis gaunamas termocheminiu procesu, kurio metu išmetama daug CO2 ir kitų teršalų. Per ateinančius metus Italijoje tikimasi vis didesnio susidomėjimo žaliuoju vandeniliu, nes palaipsniui mažėja AEI ir elektrolizės kainos.

2020 m. birželį traukinių ir geležinkelių infrastruktūros statybų bendrovė „Alstom“ pradėjo įgyvendinti naują projektą: Italijos geležinkelių tinkle bus pristatyti vandeniliu varomi traukiniai, kuriuose sumontuoti kuro elementai vandenilį pavers elektra, neišmesdami šiltnamio efektą sukeliančių dujų.

Skatinant vandenilį naudojančio viešojo ir individualaus transporto priemonių įsigijimą, itin svarbus šio kuro degalinių tinklas. Tam prireiks milžiniškų investicijų. Italijos naftos ir dujų koncernas ENI kartu su kompanija „Toyota“ planuoja statyti vandenilio degalinių stotis Lombardijos regione ir Venecijos savivaldybėje.

Pastaraisiais metais Italijos vyriausybė ir privačios įmonės daug investavo į mokslinius tyrimus ir naujoviškus projektus, kad paskatintų naujų su vandeniliu susijusių technologijų plėtrą. Italija yra viena pirmaujančių valstybių Europoje pagal vandenilio sektoriaus mokslinius tyrimus. 2008–2017 m. Europos Komisija finansavo 128 projektus, kuriuose dalyvavo daugiau nei 80 Italijos paramos gavėjų ir sutelkė daugiau kaip 90 mln. eurų finansavimą.

Griežtėjant ES aplinkosaugos reikalavimams, transporto sektorius turi pereiti prie alternatyvaus kuro naudojimo. Siekdama didinti AEI dalį transporto sektoriuje, Lietuva taip pat skatina biometano dujų ir žaliojo vandenilio potencialą. Į Lietuvos ateities ekonomikos DNR planą Vyriausybė jau įtraukė finansavimą tyrimams, susijusiems su žaliojo vandenilio panaudojimu, paskirstant per SGD pildymo infrastruktūrą. Bus ištirtas žaliojo vandenilio maišymas su gamtinėmis dujomis skirstymo tinkluose, šio junginio poveikis dujų transportavimo infrastruktūrai ir vartotojų įrenginiams. Paramos priemonėms skirta daugiau nei 4 mln. eurų.

XXI A. ENERGIJOS CENTRAS – ROTERDAMO UOSTE

Vandenilio technologijos laikomos viena realiausių alternatyvų, siekiant ES ir pasaulio klimato kaitos tikslų. Ypač sparčiai į žaliojo vandenilio ateitį žengia Nyderlandai. „Vandenilis yra XXI a. energija. Vandenilis užtikrins, kad Roterdamo uostas išliks svarbiu Nyderlandų ekonomikos ramsčiu“, – įsitikinęs Roterdamo uosto direkcijos vadovas Allardas Casteleinas.

Nyderlanduose vandenilio ekonomika įgauna pagreitį. Naftos įmonė „Shell Nederland“ kartu su partneriais Roterdamo uosto zonoje „Maasvlakte 2“ statys žaliojo vandenilio gamyklą ir sukurs jo gamybos, importo bei paskirstymo centrą, vadinamąjį „hubą“ (angl. hub), iš kurio šis kuras vėliau bus paskirstomas sausumos transportu, vamzdynais ir mažais laivais po periferinius uostus.

Didžiausio Europoje Roterdamo uosto pramoninė zona „Maasvlakte“ pastatyta žemėje, atgautoje iš Šiaurės jūros. Dabar statomas naujas uostas „Maasvlakte 2“ dar gerokai praplės Roterdamo uostą, kuris jau tapo penktadaliu didesnis, kai Nyderlandai iš jūros atkovoja vis daugiau sausumos.

„Shell“ gamins žaliąjį vandenilį gamykloje „Maasvlakte 2“ zonoje, naudodama vėjo jėgainėse pagamintą žaliąją elektrą, kurią tieks Šiaurės jūros vėjo jėgainių parkas. Iki 2030 m. Šiaurės jūroje bus sukurtas 3–4 GW galios vėjo jėgainių parkas, kurio elektra būtų skirta tik žaliajam vandeniliui gaminti. Elektrolizė vyks Iemshavene, prie šiaurinės Nyderlandų pakrantės. Iki 2040 m. projektą numatoma išplėsti dvigubai.

Prie projekto jungiasi Nyderlandų dujų tinklų operatorius „Gasunie“, ieškoma ir kitų investuotojų, kurie prisijungtų prie konsorciumo, siekiant sukurti Europos vandenilio slėnio klasterį.

Infrastruktūrą, reikalingą vandeniliui laikyti ir paskirstyti, plėtos „Gasunie“, kuris dabar valdo ir prižiūri didelio masto dujų transportavimo ir saugojimo infrastruktūrą Nyderlanduose ir šiaurinėje Vokietijos dalyje. „Gasunie“ kuriamas pagrindinis nacionalinis vandenilio tinklas sujungs pramonę, vandenilio saugyklas ir gamybos vietas bei užsienio šalis. Esama transportavimo ir sandėliavimo infrastruktūra bus pertvarkyta ir pritaikyta naudoti žaliajam vandeniliui, taip pat pradedama kurti nauja. Gamintojams ir vartotojams sujungti, naudojant pagrindinį transporto tinklą, kartu bus sukurta rinka ir skatinama vandenilio gamyba bei vartojimas. Apie 2025 m. bus pradėtas regioninių vamzdynų sujungimas tarpusavyje su užsienio šalimis ir vandenilio saugyklomis, kad jie taptų nacionalinio ir būsimo Europos vandenilio klasterio dalimi.

Roterdamas ilgainiui atliks svarbų vaidmenį ir importuojant žaliąjį vandenilį, nes uoste atsiras keli terminalai, kurie galės importuoti didelį šio žaliojo kuro kiekį. Roterdamo uostas tikisi vaidinti pagrindinį vaidmenį šio kuro rinkoje – kaip dabar naftos sektoriuje.

„Gasunie“ siekia užsitikrinti vandenilio rinką ir jau derasi su Nyderlandų pramone, kad ši įvertintų tvaraus vandenilio poreikį. Nagrinėjama, kaip perspektyvu bus prijungti pramonę prie vandenilio tinklo. Nyderlandų pramonė išmeta apie 25 % nacionalinės anglies dvideginio emisijos. Naudojant anglies neturintį vandenilį kaip žaliavą ir kaip kurą, galima sumažinti pramonės išmetamų teršalų kiekį.

Vandenilis – lankstus energijos šaltinis, nes jį palyginti lengva ir pigu transportuoti bei sandėliuoti. Energetikos pertvarkymas į vandenilio naudojimą taip pat leidžia geriau suderinti kintamą elektros energijos, pagamintos iš AEI (pavyzdžiui, saulės ir vėjo energijos), pasiūlą su rinkos paklausa. Vandenilio, kaip alternatyvaus energijos šaltinio, naudojimas leis ne tik padidinti nepriklausomybę nuo iškastinio kuro, bet ir labai smarkiai prisidės prie švaresnės aplinkos – juk panaudoto žaliojo vandenilio atliekos yra paprasčiausias vanduo.


Dalintis:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Fill out this field
Fill out this field
Įveskite tinkamą el. pašto adresą.

NAUJAUSIAS NUMERIS

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų

Paskutinės naujienos

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų