Pagrindinis kelių kūrėjų tikslas – sukurti kelią saugų ir patogų, o jų statybai nuolat keliami vis aukštesni reikalavimai. „Mokėti kokybiškai įrengti kelio konstrukciją jau nebepakanka. Labai svarbi projektavimo sritis“, – sako AB „Eurovia Lietuva“ direktorius Rytų regionui Audronius Šereika. Ateina išmaniųjų kelių kūrimo era. Į šiuolaikiškomis priemonėmis rengiamą techninį kelių kūrimo projektą įtraukiamos ne tik su juo susijusios inžinerinės, bet ir eismo valdymo sistemos, skiriamas dėmesys inovatyvių sprendinių paieškoms.
Kad būtų pagerinta aplinkos apsauga
AB „Eurovia Lietuva“ priklauso didžiausiai pasaulyje
infrastruktūros plėtros prancūzų kapitalo įmonių grupei. Lietuvoje veiklą vykdančios bendrovės direktorius Rytų regionui A. Šereika teigia, kad šiuolaikinių technologijų įgyvendinimas – vienas svarbiausiu uždavinių Lietuvoje.„Nuolat tobuliname gebėjimus ir stipriname techninę tyrimų bazę, kad galėtume konkuruoti ir sėkmingai vykdyti veiklą susisiekimo komunikacijų statybos ir tiesimo srityse, gamindami ir tiekdami asfalto mišinius, bitumines emulsijas, polimerais modifikuotus bitumus. Vieni konkurentai – patyrusios kelių statybos kompanijos, veikiančios Lietuvoje jau daug metų, kiti – įvairaus kvalifikacinio lygio siekiantys bet kokiu būdu įsitvirtinti rinkoje, – atkreipia dėmesį vadovas. – Pavyzdžiui, įstatyme numatyta turėti Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimą. Juo siekiama užtikrinti, kad būtų išvengta šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo, teršalų patekimo į orą, vandenį, dirvožemį arba, jei tai neįmanoma, būtų sumažintas jų kiekis siekiant aukšto aplinkos apsaugos lygio. Tokį dokumentą AB „Eurovia Lietuva“ turi ir kas metai pateikia, deklaruoja pagamintą asfaltbetonio, mineralinių medžiagų, bitumų kiekį, išmestų dujų kiekį, moka už taršą ir t. t.“ Pašnekovas apgailestauja, kad, atsižvelgiant į šiandienos situaciją, kai sugriežtintos baudos už administracinius teisės pažeidimus, yra įmonių, kurios dirba tokio leidimo neturėdamos ir konkuruoja toje pačioje rinkoje su visais. Pokalbiui pasisukus apie palankesnius aplinkai kelius, medžiagas bei jų priedus kelių tiesybai, A. Šereika sako, kad jų laboratorijoje tokios paieškos ir procesas vyksta nuolat. Įmonės laboratorijoje, kurios veiklą pagal atitinkamų standartų reikalavimus akreditavo Nacionalinis akreditacijos biuras prie Ūkio ministerijos, nuolat atliekami produktų gamybos kontrolės bandymai, projektuojami nauji mišiniai ir produktai, tad laikas nuo laiko vienos medžiagos bei priedai keičiami į draugiškesnius aplinkai. „Kalbėdami apie išmaniuosius kelius, būtinai turime įvertinti visą kompleksą, kurį sudaro žmogus, aplinka, kelias ir automobilis,“ – aiškina AB „Eurovia Lietuva“ direktorius Rytų regionui Audronius Šereika.
Išbandyti mišiniai
Laboratorijos akreditavimas suteikia teisę atlikti bituminių mišinių, bituminių rišiklių, mineralinių medžiagų ir automobilių kelių gruntų akredituotus bandymus. AB „Eurovia Lietuva“ gamina ypač atsparų provėžų keliuose susidarymui šlamo mišinį „Gripfibre“, atsikartojančių plyšių atsiradimo prevencinį asfalto sluoksnį „Viasaf“, triukšmą mažinantį „Viaphone“, gerą rato sukibimą su danga užtikrinantį asfaltą „Rugovia TM“. Įmonė pirmoji šalyje pradėjo gaminti ir kloti spalvotą asfalto mišinį „Viacolor“. Taip pat gamina šaltą asfaltbetonį ir šiltą asfaltą. Šio gamybai nereikia tiek energijos, kiek gaminant karštą asfaltą, tai padeda sumažinti aplinkos taršą ir gamybos išlaidas. Įmonės gaminių pasiūloje – daugiau nei 50 šiuolaikiškų mišinių. „Europoje taikomi vieni reikalavimai, Lietuvoje – kitokie. Imame „Eurovia“ grupės produktus ir pritaikome juos pagal Lietuvos reikalavimus, mūsų klimato sąlygas, naudojame Lietuvoje galimas ir esamas mineralines medžiagas, – pasakoja A. Šereika. – Esant poreikiui naujam asfaltui gaminti naudojame ir antrines žaliavas (jau eksploatuotą asfaltą). Jeigu tai bus aktualu, esame pasiruošę investuoti ir tokio pobūdžio gamybą didinti.“
Tiriamos galimybės naudoti geoterminę energiją
Kai vis daugiau kalbama apie naujas transporto technologijas, galimybes turimą tradicinį kelią pagerinti naujais sprendiniais, išmaniojo kelio kūrimo procesas tampa kaip niekad aktualus. Kokiomis išmaniosiomis technologijomis, naujais produktais, savybėmis keliai bus papildyti artimiausiais metais? AB „Eurovia Lietuva“ direktorius Rytų regionui A. Šereika sako – nors kelio dangos konstrukcijos artimiausiais metais kardinaliai nesikeis, iš naujausių naudojamų įmonės kelių technologijų jau taikomos aplinkai palankios triukšmą mažinančios užtvaros. Vadovas taip pat paminėjo, kad „Eurovia“ įmonių grupė, kurios tyrimų centrai įsikūrę Prancūzijoje bei Čekijoje, dirba ir investuoja ne tik į naujų mišinių kūrimą, bet ir į galimybę naudoti geoterminę energiją kelio dangai šildyti – ekspertai ieško efektyvesnių būdų, kaip nuo kelių ir iš kiemų išvalyti sniegą ir ledą, panaudoti sukurtą energiją gyvenamųjų namų, biurų, parduotuvių, žaliųjų kvartalų ar viešųjų įstaigų (pvz., tokių kaip baseinai) šildymui. „Power Road“ keliai jau egzistuoja – jie veikia geoterminiu principu, – dėsto specialistas. – Sukaupta energija viršutiniame sluoksnyje perduodama į vamzdelius, kuriais cirkuliuoja šilumą pernešantis skystis. Bet pagrindinis kelių kūrėjų tikslas, kaip visuomet, išlieka kurti jį saugų ir patogų.“
AB „Eurovia Lietuva“, Liepkalnio g. 85, LT-02120 Vilnius I tel. +370 5 215 2050,
el. p. eurovia@eurovia.lt I www.eurovia.lt