Apšvietimas yra vienas svarbiausių parduotuvių įrengimo funkcinių elementų, galinčių ne tik sukurti bendrą patalpos vizualinį vaizdą, nuotaiką, bet ir padidinti prekių patrauklumą, lemti pirkėjo apsisprendimą, ar įsigyti prekę. Kaip sako bendrovės „LED sprendimai“ vadovas Leonardas Kunigėlis, šiuo metu ypač ryškėja tendencija kurti kuo šviesesnį apšvietimą, bet gauti norimą efektą įmanoma tik tinkamai išnaudojant visas šviestuvų galimybes, o tam reikia patirties ir žinių projektuojant šią sritį.
Individualūs sprendimai
Prekybos centrų vadovai pateikia rangovams techninius parduotuvių apšviestumo ir įrengimo reikalavimus. Tačiau L. Kunigėlis pastebi, kad dažnai tenka pasiekti geresnių rezultatų, nei numatyta pateiktuose dokumentuose. Juk ryškiau apšviestas parduotuvės įėjimas ir vitrina sufokusuoja pirkėjo žvilgsnį, jį vilioja užsukti į naują vietą. Kita vertus, šviesa turi neakinti, leisti parduotuvės darbuotojams ir pirkėjams jaustis komfortiškai. Todėl prekybos salės apšvietimą projektuoti ir įrengti būtina atsižvelgiant į tai, kokios prekės bus parduodamos.
„Tinkamas vitrinos ir įėjimo apšvietimas yra vienas iš tų dalykų, kurie paskatina žmogų užsukti į parduotuvę. Parduotuvės salėje neretai siūlome naudoti bendro ir akcentinio apšvietimo derinius. Parduotuvės perimetre sureguliuota tinkamo stiprumo ir sklaidos akcentinė šviesa gražiai išryškina lentynas ir prekes“, – atskleidžia kelias paslaptis L. Kunigėlis.
Pasak pašnekovo, nors yra bendrų tendencijų, kiekviena parduotuvė išskirtinė ir jai reikia individualių sprendimų. Tarkime, drabužių parduotuvių persirengimo kambariuose žmonės turi jaustis gerai, čia jie priima sprendimą pirkti ar ne. Todėl čia jie negali matyti tamsesnių paakių veidrodyje arba papildomo šešėlio ant juosmens. Taip nutiktų, jeigu būtų pasirinkti netinkami šviestuvai, netinkamas šviesos stiprumas, šviesos sklaidos kampas, spalvų perteikimas. Kiekvieną kartą, prieš projektuojant apšvietimą, būtina atsižvelgti į būsimą lubų aukštį salone, kokie bus baldai, kokios interjero spalvos vyraus, nes, pavyzdžiui, tamsi spalva, kiliminė danga, juodi baldai, tamsios sienos – visos šios medžiagos labai sugeria šviesą, todėl svarbu įsivertinti, kokį norime gauti rezultatą ir kokios bus parduotuvėje naudojamos medžiagos. Jeigu parduotuvėje bus daug baltos spalvos, pradedant lubomis, sienomis, grindimis ir baigiant net baldais, toks salonas visada atrodys šviesesnis už tą, kuriame daug tamsios spalvos, net jei bus pasirinkta mažiau šviestuvų.
Butike galima sukurti daugiau privatumo naudojant siauro spindulio akcentinius šviestuvus, kurie apšvies drabužį, bet „ore“ bus gerokai tamsiau, o, pavyzdžiui, vaikų prekių parduotuvėse, priešingai, reikėtų naudoti daugiau bendros šviesos su stipresniu apšviestumu ir tolygesne šviesa, kad ji vyrautų „ore“. Vaikų prekių parduotuvėse turi būti tolygiai šviesu, gerai apšviestos grindys. Pati šviesa švelni, šilta ir jokiais būdais ne melsvai nenatūrali.
Efektą garantuoja projektas
Apšvietimo tendencijos keičiasi. Prieš kelerius metus geriausių įvertinimų ir pagyrų sulaukę sprendimai šiandien jau kiek nublanksta, nes apšviestumo stiprumas didėja. Anot L. Kunigėlio, šiuo metu bendra siekiamybė – apšviesti patalpas šviesiau už kaimyną.
Šviesos poreikį tenkina nuolatos tobulėjantys šviesos diodų (LED) šviestuvai. Jie neskleidžia UV spindulių, todėl prekės neblunka ir nekeičia spalvos. Be to, yra ekonomiški, ilgalaikiai, LED šviestuvuose nėra kenksmingų medžiagų, tokių kaip gyvsidabris. Tačiau kokybiški šviestuvai yra tik pusė darbo. Kaip pasakoja pašnekovas, norint išgauti norimą efektą – būtinas projektas. UAB „LED sprendimai“ projektuoja apšvietimą 3D projektais, paruošia montavimo brėžinius, kad visi šviestuvai būtų sumontuoti tinkamai ir numatytose vietose.
„Kiekvienas šviestuvas turi aiškią funkciją ir plotą, į kur jis turi šviesti, bet ne visada šviestuvai mūsų rinkoje yra išnaudojami tinkamai. Pastebėjome, kad tinkamai sumontuoti ir gauti norimą efektą galima tik prieš tai sukūrus analogišką vaizdą kompiuteryje. Todėl mes projektuojame apšvietimą“, – sako bendrovės vadovas ir priduria, kad be projekto tenka dirbti tik išskirtiniais atvejais. Tada viską tenka daryti čia ir dabar, o tam reikia ypač didelio profesionalumo. Tokie projektai – iššūkiai ir suteikia naujos, geros patirties.