Vilniaus miesto inovacijų pramonės parke (VCIIP) iškilo naujasis tarptautinės mokyklos „The British School of Vilnius“ kompleksas – grakštus ir lengvas, spalva ir tekstūra pušies žievę primenančiu fasadu, derančiu prie greta ošiančio pušyno, stiklo sienomis ir dideliais langais, kuriuose atsispindintys medžiai ir dangaus žydrynė kuria nepaprastą gamtos ir mokymosi proceso ryšį.
Erdvės plėstis ieškančią „The British School of Vilnius“, 2019 m. įsteigtą pirmąją Lietuvoje tarptautinę mokyklą, dirbančią pagal nacionalinę Anglijos mokymo programą, lydėjo dviguba sėkmė: buvo ne tik rastas vaizdingas žemės sklypas, bet ir užsitikrintas reikiamas „BaltCap“ infrastruktūros fondo finansavimas plėtros projektui įgyvendinti.
„2019 metais veiklą pradėjome nuo 2–8 metų vaikų lavinimo ir augome kartu su jais – šiemet jau siūlome ugdymą vaikams iki 15 metų. Mokykla ir toliau kasmet atidarys vis aukštesnių klasių. Galiausiai ugdysime vaikus nuo 2 iki 18 metų. Mokyklos augimas įrodė, kad mokiniams reikia pasiūlyti visas galimybes, kurių tikimasi iš geriausios tarptautinės mokyklos, – sako „The British School of Vilnius“ mokyklos vadovas Andrew Prosser. – Naujasis tarptautinės mokyklos kompleksas Vilniaus miesto inovacijų ir pramonės parke turi puikią infrastruktūrą ir susisiekimą su miesto centru. Be to, inovacijų parko lokacija leidžia mokyklai plėstis ir ateityje.“
Mokyklos vadovo teigimu, „The British School of Vilnius“ yra viskas, ko būtų galima tikėtis iš geriausios tarptautinės mokyklos: 25 metrų ilgio baseinas, futbolo aikštė, didelė uždara sporto salė, daugiafunkcis lauko aikštynas su 100 metrų bėgimo taku, didelė mokymosi išteklių bazė, mokslo ir STEAM laboratorijos, muzikos kambariai ir įrašų studija. Šios ugdymo priemonės kartu su aukštais akademiniais standartais ir tvirtos šeimos atmosfera leidžia moksleiviams suteikti pasaulinio lygio išsilavinimą.
„The British School of Vilnius“ mokymo programa grįsta Anglijos nacionaline mokymo programa, kurią daugelis laiko auksiniu standartu, nes ji yra griežta, gerbiama ir pripažįstama visame pasaulyje. Mūsų mokymo programa, pritaikyta pažvelgti iš platesnės tarptautinės perspektyvos, apima ir Lietuvos kultūros, kalbos bei paveldo studijas“, – sako A. Prosser.
Mokyklos vadovo žodžiais, naujojo komplekso klasės ne tik erdvios ir šviesios – jos padeda vaikams tobulėti pagal amžių.
Spalvingos interaktyvios ankstyvojo amžiaus vaikų ir pradinukų klasės stiklinėmis sienomis, sujungtomis su vidaus ir lauko žaidimų aikštelėmis, skatina tyrinėti ir lavinti kognityvinius gebėjimus.
Aukštesnių pradinių ir vidurinių klasių moksleiviai mokosi modernioje aplinkoje – gerai įrengtose studijų erdvėse, pro kurių langus matomi nuostabūs miško vaizdai dar labiau įkvepia siekti žinių.
Mokykloje taip pat įrengti kūrybinių menų, muzikos ir individualūs muzikos praktikos kambariai, konkrečių dalykų kabinetai su interaktyviomis technologijomis, gamtos mokslų laboratorija. Ji – pati inovatiškiausia. Siekiant sukurti unikalų ir įkvepiantį dizainą, pasirinkta sistema, skirta palengvinti vaikų mokymąsi grupėmis. Į fenolio derva dengtus laboratorijos stalviršius integruoti kištukiniai lizdai, šalto ir karšto vandens kriauklės su akių plovimo stotelėmis. Laboratorinės kėdės – reguliuojamo aukščio, yra ir darbo suolų, mobili filtruojančios traukos spinta, specialiai įrengta mokytojo darbo vieta, iš jos patogiai pasiekiamas išmanusis ekranas.
Naujojo „The British School of Vilnius“ komplekso projekto vertė – apie 8 mln. eurų.
„Numatyta projekto įgyvendinimo trukmė kėlė iššūkių, tačiau mums labai pasisekė, kad „BaltCap“ infrastruktūros fondas subūrė fantastišką profesionalų komandą. Ji laiku baigė svarbiausius projekto etapus. Esame be galo dėkingi ir „Northtown Vilnius“ už paramą – ji nepaprastai prisidėjo prie projekto sėkmės“, – sako naujojo „The British School of Vilnius“ komplekso mokyklos vadovas Andrew Prosser.
Architektūrinius sprendinius diktavo ir aplinka
„The British School of Vilnius“ projektą viena kitą papildydamos kūrė dvi studijos – ,,2L Architects“ ir ,,Studija 501“. Pastaroji buvo atsakinga už koncepcijos sprendinius, architektūrinę, interjero ir sklypo idėją, o „2L Architects“ sritis – projekto procesų valdymas, inžineriniai sprendiniai ir projektui įgyvendinti reikiamos techninės žinios, įgytos projektuojant kitas mokyklas.
„Pastato architektūrinę koncepciją kurti pradėjome nuo dirbtuvių su vaikais ir mokyklos darbuotojais, – pasakoja viena iš architektūrinės idėjos ir koncepcijos kūrėjų architektė Ernesta Bagužaitė. – Mums buvo svarbu išsiaiškinti mokyklos poreikius: kokios erdvės joje turėtų likti iš tų, kurios buvo ankstesnėje mokykloje, kokių erdvių ir funkcijų trūksta.“
Taip vaikų pageidavimu projekte buvo numatytos vandens stotelės gertuvėms prisipildyti, plačios mokyklos palangės daiktams pasidėti ar atsisėdus pasimokyti.
Užsakovas pateikė aiškią koncepciją, kurią buvo privalu įgyvendinti, kad mokykla galėtų nepriekaištingai funkcionuoti pagal jo mokymo programą.
Vienas iš pagrindinių reikalavimų, padariusių stiprią įtaką sprendiniams, – FIFA reglamentą atitinkanti futbolo aikštė. „Tokio dydžio futbolo aikštė netaisyklingos formos sklype nulėmė teritorijos planavimo kryptį“, – sako E. Bagužaitė.
Ne mažiau svarbu buvo ir ieškoti kuo ilgaamžiškesnių, ekonomiškai pagrįstų sprendinių.
Tikslą sau iškėlė ir architektai: pastatas turi derėti prie aplinkos.
Pasak architektės, kuriant „The British School of Vilnius“ architektūrą buvo galvojama apie miško kontekstą, funkcijų programos išdėliojimą 12 tūkst. kv. m netaisyklingos formos sklype, apšvietimo ir vizualinių ryšių užtikrinimą.
Kad pastatas darniai įsilietų į miško aplinką, jo fasadui buvo parinkta tamsių pluoštinio cemento plokščių apdaila. „Sporto salės tūrio plokštumoje šių plokščių ritmas kuria 3D efektą ir šešėliavimą, taip fasade atkartojamas medžių kamienų motyvas. Ši plokštuma – akcentas, ji labiausiai matoma atvykstantiems į mokyklą. Sporto salę ir mokomųjų erdvių tūrį jungianti stiklinė vitrina optiškai susieja dvi sklypo erdves. Horizontalūs mokomojo korpuso langai užtikrina nenutrūkstamą miško vaizdą klasėse“, – vardija architektūros sprendinius E. Bagužaitė.
Racionali pastato architektūrinė ir konstrukcinė struktūra leido optimizuoti patalpų išdėstymą. Pastatas suskaidytas į tris skirtingų funkcijų tūrius: sporto ir baseino patalpų korpusą, mokomąjį (klasių) korpusą ir centrinį holą.
Centriniame hole yra pagrindiniai – akcentiniai laiptai. Šalia vitrinų, iš kurių atsiveria vaizdai į mišką ir sporto aikšteles, įrengtos neformalios darbo ir poilsio, mokymosi kompiuteriais zonos. Pirmame aukšte taip pat yra administracijos kabinetai ir laukiamoji zona.
Mokomojo korpuso pirmajame aukšte – darželio, valgyklos, administracijos patalpos. Kituose aukštuose – klasės, laboratorijos, meninės veiklos kabinetas. Antrajame aukšte įrengta skaitykla, per ją patenkama į terasą, iš kurios galima grožėtis mišku.
Sporto korpuso pirmame aukšte yra baseinas su persirengimo patalpomis, antrame – sporto salė.
Mokykloje suprojektuoti platūs koridoriai su nišomis spintelėms ir erdve, skirta poilsiui.
Be abejo, pagalvota ir apie akustinį komfortą: klasėse sumontuotos akustinės lubos, valgyklos ir skaityklos patalpose suformuotos žaismingos akustinės salos, šalia atviros pastato administratorių darbo vietos į sienos apdailą integruotos akustinės plokštės.
Kiekvienoje pradinukų klasėje ir darželio grupėje yra poilsio zona su kilimine danga, kad vaikai galėtų pailsėti, pažaisti. Valgykla pritaikyta ir kitoms veikloms, susibūrimams bei renginiams, be to, susieta su lauko erdvėmis.
Renkant baldus svarbiausias kriterijus buvo funkcionalumas. Klasių stalai – lengvai stumdomi, kad būtų galima klasės erdvę modeliuoti pagal poreikį. Spintelių koridoriuose dydis atitinka vaikų ūgį pagal amžių. Ypač didelis dėmesys buvo skiriamas laboratorijų ir skaityklos baldams. Skaityklos erdvė nevienalytė: praplatinta palangė gali būti naudojama skaityti ir rašyti žvelgiant į mišką, centrinėje zonoje lanku sukamos lentynos suteikia privatesnių erdvių skaityti sėdint ant minkštasuolių.
Erdvė aplink pastatą suskaidyta į tris pagrindines zonas: sporto aikštelės, ikimokyklinio ugdymo vaikų žaidimų aikštelė, erdvė priešais pastatą kartu su automobilių aikštele. Darželio grupių žaidimų aikštelės yra sklypo iškyšulyje, tad žaidimų erdvę apgaubia miškas, pridengia nuo automobilių aikštelės. Šiaurinėje sklypo dalyje yra sporto aikštynas ir futbolo aikštė. Tai vienintelė sklypo zona, kurioje ją buvo galima įsprausti.
„Čia, ko gero, ir buvo pagrindinis iššūkis – netaisyklingos formos sklype taip išdėstyti mokyklai reikalingas funkcijas kartu su futbolo aikšte, kad ne tik būtų išsaugoti funkciniai ryšiai, bet ir nebūtų nusižengta teritorijos, statybos reglamentui, higienos normų reikalavimams. Taip pat buvo iššūkis parinkti virš baseino suprojektuotos sporto salės konstrukcijų sprendinius. Be to, nuo projekto rengimo pradžios iki mokyklos atidarymo praėjo mažiau nei dveji metai, tad projektavimo ir statybos tempai buvo didžiuliai“, – sako E. Bagužaitė.
Pastato energinio naudingumo klasė – A++. Atsižvelgiant į geras termoizoliacines savybes, išorinėms atitvaroms buvo pasirinktos daugiasluoksnės plokštės, padengtos pluoštinio cemento plokštėmis. Šios medžiagos yra atsparios atšiaurioms oro sąlygoms, ilgaamžės. Ant pastato stogo įrengta saulės jėgainė.
Mokyklos projektas buvo rengiamas 3D aplinkoje, siekiant išvengti klaidų, buvo kuriamas mokyklos BIM modelis.
Tokiais tempais gali dirbti tik susižaidusi komanda
„The British School of Vilnius“ generaliniu rangovu pasirinko UAB „Sivysta“ – atestuotų profesionalių vadovų ir patyrusių meistrų komandą, jau daugiau kaip 20 metų įgyvendinančią kultūros paveldo statinių, gyvenamųjų, gamybinių, viešosios paskirties ir komercinių pastatų statybos projektus ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Didelį dėmesį skirdama veiklos valdymo efektyvumo didinimui, statybos darbų kokybės gerinimui ir modernių technologijų diegimui, visada stengdamasi atitikti ir net pranokti užsakovų lūkesčius, visas užduotis atlikti nepriekaištingai ir laiku, įmonė pelnė klientų ir partnerių pasitikėjimą ir kaip darbų vykdytojas, ir kaip generalinis rangovas.
Į naujojo „The British School of Vilnius“ komplekso projektą „Sivysta“ įsitraukė dar prieš statybas. „Užsakovas jau turėjo parengtą techninį projektą, tad kol „2L Architects“ rūpinosi statybos leidimu, mes ruošėmės – studijavome techninį projektą, žiūrėjome, kaip čia viską teisingai padaryti ir pastatyti“, – sako Mantas Ivaška, „Sivystos“ projektų vadovas.
Per du leidimo laukimo mėnesius įmonė iš anksto užsiėmė eiles gamyklose, nusipirko medžiagų, kurių pristatymas ilgai trunka, dėl to jai ir pavyko be streso įveikti didžiausią šio projekto iššūkį.
„Mus spaudė laikas. Statybos leidimas buvo gautas 2022 m. lapkričio viduryje, o 2023 m. rugsėjo pirmą savaitę pastatas jau buvo priduotas valstybinei komisijai. Per 10 mėnesių įgyvendinome projektą nuo pamatų iki visiškai funkcionuojančio pastato. Vos tik baigėme statybą, gavome eksploatacijos leidimą – iškart pirmadienį pradėjo veikti mokykla: visos sporto salės, visas lauko kompleksas – tiek sporto aikštynas, tiek vaikų žaidimų aikštelės – viskas tą dieną jau funkcionavo“, – pasakoja M. Ivaška.
Nors statybos vyko greitai, užsakovas reikalavo aukštos kokybės. „Džiaugiamės, kad tą reikalavimą pavyko įvykdyti“, – sako projektų vadovas.
Jo teigimu, „Sivysta“ daugelį darbų atliko savo jėgomis, subrangovus samdė tik specifinėms užduotims ir pajėgumų didinimui kritiškai skubiuose darbuose, apdailos medžiagas taip pat daugiausia rinko patys, derindami su užsakovais ir pasinaudodami architektų rekomendacijomis: „Patys pirkome, patys montavome. Tiesą sakant, visas statybos procesas mūsų pajėgumais ir buvo suvaldytas.“
Vis dėlto M. Ivaška pripažįsta, kad per tokį trumpą laiką suderinti statybą, patalpų įrengimą, baldus, kompiuterinę įrangą ir visa kita, ko reikia mokyklai eksploatuoti, – užduotis ne iš paprastųjų: „Mes net žiemą nė vienos dienos nesustojome. Čia visos komandos nuopelnas, kad mums pavyko išspręsti techninius klausimus ir tiek daug darbų atlikti tuo pat metu. Taip, kartais reikėjo ir papildomų resursų, nes buvo daroma viskas, kad mokykla būtų atidaryta rugsėjį. Ir mes spėjome. Mokyklai reikėjo tik atsivežti savo mokymo priemones, ekranus, – didžiuojasi savo komanda M. Ivaška ir pabrėžia: – Svarbi ir pačių užsakovų komunikacija – jie noriai dalyvavo procese, dėl to skubūs sprendimai buvo priimami čia ir dabar, statybos nestrigo, viskas vyko sklandžiai. Mokyklą per 10 mėnesių pastatyti ir atidaryti pavyko dėl to, kad į procesą buvo įsitraukę visi – ir mes, statybininkai, ir architektai, ir užsakovas.“
Subtilus, bet nuotaikingas fasadas
Tarptautinės mokyklos komplekso fasadams pasirinktos itališkos fibrocementinės plokštės „Silbonit Hydro“. Plokščių atsparumo ugniai klasė – A2, s1, d0, o pagal darniojo standarto EN 12467 stiprio klases jos priskiriamos aukščiausiajai A5 kategorijai, todėl tai saugus ir patikimas pasirinkimas bet kokio tipo projektui.
„Silbonit Hydro GROOVE“ linijos plokštės, panaudotos fasadams, išsiskiria ryškiu, viena kryptimi šlifuotu paviršiumi, suteikiančiu organiškumo. Stilinga grafito spalva suteikia pastatui santūrų ir prabangų vaizdą. „Tekstūrinio paviršiaus fibrocementinės plokštės tampa vis dažnesniu architektų pasirinkimu, o mūsų tikslas atliepti architektūrinę viziją, atitikti kokybinius projekto reikalavimus ir suteikti projekto autoriams bei rangovams kokybišką servisą vykstant projektavimui ir statybai, – sako bendrovės „Serfas“ produktų grupės vadovas Karolis Jurkša. – Dirbame su įvairaus tipo projektais, ir kiekvienas iš jų pateikia vis naujų iššūkių. „The British School of Vilnius“ projekto autorių „2L Architects“ vizija įtraukė nuo pat pradžių. Ko gero, labiausiai suintrigavo idėja suteikti mokyklos fasadui tūrio panaudojant fibrocementines plokštes ir peraukštėjančius karkaso elementus, todėl nekantriai laukėme galutinio rezultato. Manau, mums kartu pavyko sukurti nuotaikingą mokyklos pastatą.“
Nestandartiniam mokyklos projektui – išskirtiniai baldai
Pagal pateiktą architektų viziją nestandartinių baldų sprendinius braižė ir įgyvendino „NARBUTAS Lietuva“ komanda.
Pats svarbiausias kriterijus buvo ergonomika, todėl, pavyzdžiui, daiktų laikymo spintelės pritaikytos kiekvienai amžiaus grupei pagal ūgį. Vyresniems mokiniams pagamintos rakinamos spintelės koridoriuose, o jaunesniems – klasėse statomos spintelės su integruotais suoliukais batams patogiai nusiauti.
Be patogumo, reikėjo užtikrinti ir saugumą. Buvo apgalvotos net smulkiausios detalės: siekiant išvengti pavojingų kampų, valgyklai pasirinkti apvalinti stalai NARBUTAS ZEDO, dėl tos pačios priežasties specialiai apvalinti ir visi maisto išdavimo baldo kampai.
Mokykla – itin dinamiška erdvė, todėl ir baldai turi būti mobilūs: lengvai perdėliojami, jungiami ir keičiami. Pavyzdžiui, bibliotekai suprojektuotos ir pagamintos knygų lentynos su ratukais lengvai atitraukiamos prie sienos, kai reikia erdvės didesniems susibūrimams. Galima pagal poreikį perdėlioti ir visas lentynas.
„NARBUTAS Lietuva“ komanda mokyklos erdvėse įgyvendino daug nestandartinių baldų sprendinių: klasėms suprojektavo ir pagamino stalus-lentynas prie palangių, valgyklai – specialų maisto išdavimo baldą, bibliotekos erdvei – lentynas ir minkštasuolius, iš kurių galima kurti skirtingas kompozicijas priklausomai nuo poreikio. Pagal architektų brėžinius ir viziją buvo pagaminti išskirtinio dizaino recepcijos baldas ir spintos iš dekoruotų medienos plokščių.
„Projektuojant baldus buvo laikomasi minimalizmo principo „nieko nereikalingo“. Todėl net bibliotekos lentynos maksimaliai pritaikytos tiek pagal turimų knygų kiekį, tiek pagal jų matmenis. Ir užsakovui, ir architektams, ir mums buvo svarbu, kad kiekvienas baldas būtų funkcionalus, patalpose nebūtų nenaudojamų baldų. Be abejonės, naudotos tik kokybiškos medžiagos, taip užtikrinant, kad baldai bus patvarūs, jais naudodamasi užaugs ne viena karta“, – sako „NARBUTAS Lietuva“ marketingo projektų vadovė L. Šakinė.
Pagal mokyklos specifiką buvo pritaikyti ir standartiniai baldai: prie jau minėtųjų lengvo minimalistinio dizaino stalų NARBUTAS ZEDO valgykloje priderintos oficialių mokyklos spalvų kėdės PEDRALI VOLT, bendrosioms ir poilsio erdvėms parinkti jaukumo suteikiantys ir spalvomis erdves sujungiantys minkštasuoliai SOFT ROCK ir pufai GIRO.
L. Šakinės teigimu, vizualinis ir spalvinis vientisumas išlaikytas visame projekte. Baldų spalvų gama turėjo visiškai atitikti „British School Brandbook“.
„Mokyklų projektai nestandartiniai, čia reikia ne tik netipinių baldų, bet ir įvairiapusių projekto valdymo įgūdžių. „NARBUTAS Lietuva“ per pastaruosius metus prisidėjo įrengiant ne vieną Lietuvos mokyklą. Džiaugiamės šia patirtimi ir galimybe įgyvendinti specifinių žinių reikalaujančius projektus, tokius kaip „The British School of Vilnius“, – sako „NARBUTAS Lietuva“ marketingo projektų vadovė.
Sklandžiai nuo idėjos iki įgyvendinimo
Bendrovė „Baltic Master“ naujajam mokyklos kompleksui įrengė ir sumontavo šaldymo kamerą, jos duris ir reikiamas pertvaras. „Iš savo tiekėjų išsirinkome tinkamas pertvarų plokštes ir pagaminome šaldymo duris pagal parengtą projektą. Užsakovas norėjo kokybės, profesionalaus aptarnavimo ir laiku atliktų paslaugų. „Baltic Master“ komanda tai ir padarė“, – sako bendrovės komercijos vadovas Arvydas Urbanovičius.
Daugiau kaip 30 metų veiklą plėtojančiai įmonei yra pasitaikę įvairių iššūkių renkant klientui pageidaujamus produktus, tačiau šis projektas vyko sklandžiai. „Mokyklų įrengimams keliami ypatingi saugos, higienos reikalavimai, tačiau mums patirtis ir žinios šioje sferoje leidžia tvarkytis su kylančiais iššūkiais. Ne kartą teikėme ugdymo įstaigoms įrangą ir ją montavome, tad be trukdžių įgyvendinome ir šį projektą“, – tęsia komercijos vadovas.
Būtent sukaupta patirtimi ir žiniomis „Baltic Master“ išsiskiria iš įmonių gausos. Didžiausias jos privalumas – galimybė panaudoti savo sukauptas žinias bei patirtį siūlant klientams naujus sprendimus, įrangą ir atliekant montavimo darbus bei aptarnavimą pagal kiekvieną individualų projektą.
Objektas: naujas tarptautinės mokyklos „The British School of Vilnius“ kompleksas, Miškadvario g. 6, Vilnius
Užsakovas: „The British School of Vilnius“
Generalinis rangovas: „Sivysta“
Architektai: pagrindinis projektuotojas – „2L Architects“, Viktorija Blažienė, Julius Lapinskas, Andrius Gečys
Architektūrinės dalies autoriai: „Studija 501“, Ernesta Bagužaitė, Ieva Butkutė, Martynas Norvila
Konstruktorius: Ramūnas Giedrys
Inžinieriai: Darius Overlingas, Robertas Motuzas
Visos nuotraukos – Norberto Tukaj („The British School of Vilnius“ archyvas)