Delis buvo įkurtas apie 1400 pr. m. erą ir maždaug nuo tada jis vystėsi bet kaip. Nepaisant kiek valdžių ir imperatorių pasikeitė nusistovėjusi tvarka išliko ar bent jau taip buvo iki praėjusių metų gruodžio, kada miesto valdžia ir urbanistai nusprendė perplanuoti svarbiausią šiaurės Indijos miesto, kuriame gyvena 26,5 mln. gyventojų, centrinę dalį.
Eliziejaus laukai yra viena garsiausių gatvių pasaulyje. Tačiau maždaug 15 metų prieš pastatant Paryžiuje šią alėją, Indijos Mogolio imperatorius Shahas Jehanas savo sostinėje nutiesė „didžiosios mylios” ilgio gatvę, kuri turėjo atspindėti imperijos šlovę. Ji driekėsi nuo Fatehpuri mečetės viename gale iki Raudonojo forto kitame. Iš abiejų pusių buvo apstatyta elegantiškais dvarais, mečetėmis ir sodais.
Centre tekėjo skaidrūs kanalo vandenys, atspindintys mėnulio šviesą. Karštais vasaros vakarais vandens vežėjai čia šlakstydavo vandenį, kad vėsintų gatvę. Nors Eliziejaus laukai išlaikė savo didybę, Chandi Chowkas ir jo apylinkės išsivystė į netvarką: gausios minios, tankus eismas, griūvantys pastatai susiformavę į chaosą.
Vėsioje, ramioje Aya Nagaro studijoje, atokiau nuo chaoso, architektas stengiasi atkurti Chandni Chowk Mughal spindesį. Delio vyriausybės užsakyta „Pradeep Sachdeva“ įmonė pradėjo dirbti gruodžio mėn. pabaigoje. Tikimasi, kad darbai bus pabaigti 2020 metų sausio mėn. Architektas neslepia, kad norint sukurti tvarką ir švarą iš šio chaoso, pirmiausiai reikalinga visiška destrukcija.
Draudžiamas automobilių eismas
Jeigu nors kartą buvote Indijoje, supranta, kad noras čia uždrausti zujančius automobilius reiškia arba katastrofą, arba komediją. Šiuo metu tai yra viena judriausių miesto vietų. Vis dėlto, vietos valdžia ir Aya Nagaras siekia tai pakeisti.
Pagal naująjį planą, miesto centrinėje dalyje bus uždrausti automobiliai. Juos pakeis rami gatvė su suoliukais ir žibintais, plačiais šaligatviais, kuriuos iš abiejų pusių juos žaliosios zonos. Transporto priemonėms turi būti leista iškrauti prekes, tačiau tai bus daroma tik ankstyvą rytą.
„Tai yra viena iš svarbiausių gatvių pasaulyje, nes tik kelios gatvės yra tokios senos ir tik nedaugelis įkūnija tokį miesto sudėtingumą. Tai atspindi viską, kas sudėtinga Indijos miestų planavimo atžvilgiu, ir jei mes tinkamai pasirinksime pertvarką, tai taps pavyzdžiu šimtams tokių teritorijų visoje šalyje“, – sako N. Sachdeva.
Jis teigia, kad vakarietiški dizainai neveikia Indijoje, nes jiems trūksta infrastruktūros dviračių rikšoms (vėžimams), beje niekur kitur pasaulyje nėra tokio didelio miesto užstatymo tankio.
Taip pat jau yra žinoma, kad Indijos miestų viešosiose erdvėse negalima įrengti vandens telkinių, nes jie netrukus tampa pelkėmis arba sąvartynais. Iš esmės mieste trūksta infrastruktūros. 22 iš 30 labiausiai užterštų pasaulio miestų yra Indijoje. Todėl urbanistas pasirinko nerestauruoti alėjos į tokią, kokia ji buvo imperijos didybės laikais, o naikinti kanalą.
Sachdeva aiškiai supranta, kaip svarbu atnaujinti istorinį senąjį kvartalą, kuriame dauguma gyventojų yra musulmonai, veidą. Dešimtmečius jie jautėsi apleisti valdžios, kuri, atrodo, labiau rūpinosi kitomis sostinės sritimis nei, kad ir kaip ironiška, paveldu istorinio miesto centre. Bėgant metams, pasiturinčios induistų šeimos persikėlė į modernius namus pietų Delyje, atlaisvindamos senovinius rūmus su gražiomis arkomis, dideliais sodais, kolonomis ir autentiškomis XVII amžiaus durimis.
Vis dėlto, daugelis musulmonų gyventojų yra emociškai labai prisirišę prie senelių miesto. Kai 1911 metais britai čia įkūrė savo koloniją ir perkėlė sostinę iš Kolkatos į Delį, buvo pastatytas naujas miestas – Naujasis Delis – pietiniame Senojo Delio krante. Senasis Delis prarado savo statusą, tačiau gyventojai vis dar didžiuojasi savo istorija ir tuo, kad Chandi Chowk kadaise buvo viena gražiausių gatvių pasaulyje. Dauguma čia gyvenančių žmonių nori, kad jis išliktų kaip gražus istorinis kvartalas, kuriame lankytojai gali mėgautis gera gyvenimo kokybe.
„Veikiančios” gatvės schema
Grupė gamtosaugininkų ir architektų pateikė peticijas Delio aukščiausiame teisme, nesutiko su vienu esminiu siūlomo projekto dizaino bruožu: komunalinių paslaugų pateikimu į centrinę medianą. Jie teigia, kad tai veiks kaip „siena“ tarp dviejų gatvės kraštų ir sunaikins teritorijos vizualinį vientisumą.
„Restruktūrizuodami teritoriją turite gerbti jos paveldą, tačiau šio dizaino prospekto dvasia yra sunaikinama, priimant tokius sprendimus. Negalite viduryje pastatyti elektros transformatorių ir viešųjų tualetų. Tai suardo visą viziją. Jie turi būti kažkur kitur“, – sako architektas ir miesto planuotojas AG Krishna Menon.
Projekto autorius neslepia nuovargio. Pasak jo, tai nėra kultūros paveldo apsaugos projektas. Tai nėra toks paminklo išsaugojimas kaip Tadžmahalas. Tai susiję su gyvos gatvės, kurioje žmonės gyvena ir dirba, pertvarkymu. Turite rasti pusiausvyrą tarp paveldo ir žmonių dabartinių poreikių.
„Žmonės čia ilgai laukė šios pertvarkos. Negalime jų nuvilti“, – priduria jis.
Projekto autoriaus vizualizacijos