Singapūre numatyta įgyvendinti vieną įspūdingiausių jau spėjusios plačiai išgarsėti tarptautinės architektūros kompanijos „Safdie Architects“ sukurtą projektą, pagarsintą „Brangakmenio“ (angl. Jewel) pavadinimu. Šis itin įsimenantis dydžiu, forma ir struktūra objektas ‒ tai vieno iš šio milijoninio miesto valstybės Čangio oro uosto daugiafunkcis priestatas.
Čangio oro uostas pagal keleivių srautų gausą – šeštasis pasaulyje
Manoma, kad „Brangakmenis“ turėtų praplėsti drąsias, su statybomis susijusias mūsų laiko futuristines fantazijas. Jis taps milžinišku daugybės viešųjų erdvių su sodais, prekybos vietomis, viešbučiu, restoranais ir kitais įvairiausiems keleivių poreikiams tenkinti reikalingos paskirties objektais telkiniu.
Užsakymą sukurti didžiulį Singapūro miesto oro vartų priestatą „Safdie Architects“ projektuotojai gavo 2014 metais. Jie nekantravo pradėti projektuoti tokį įdomų objektą ‒ Čangio oro uostas pagal keleivių srautų gausą yra šeštasis oro uostas pasaulyje. Pavyzdžiui, dar 2013 m. jis aptarnavo daugiau nei 53,7 mln. keleivių, todėl projektuotojams buvo labai svarbu sukurti ir užtikrinti visapusiškai kokybišką keliautojų aptarnavimo infrastruktūrą. Ši priestato projektavimo prasmė turėjo sutvirtinti Čangio oro uosto, kaip itin svarbaus aviacijos centro, poziciją. Tuo tikslu buvo nuspręsta oro uosto pastatą sujungti su naujuoju numatomu gretimoje teritorijoje integruoti objektu ‒ prekybos, pramogų ir poilsio centru, kurio erdvėse galėtų puikiai laiką leisti tiek tarptautinių maršrutų keleiviai, tiek patys Singapūro gyventojai.
Tad nieko keista, kad „Safdie Architects“ darbuotojų sukurtas funkciškai itin svarbus naujasis oro uosto priestatas dar gavo ir antrąjį „Brangakmenio“ vardą. Šiandien jis ne veltui jau suvokiamas kaip šiuolaikinio uždaros oro uosto infrastruktūros naujoviško modelio pavyzdys. Prognozuojama, kad strategiškai patraukliai suplanuotas Čangio oro uosto „Brangakmenis“ pasieks pageidaujamą aukštos klasės gyvenimo būdo pasauliniu lygiu tikslą ir leis kur kas efektyviau pritraukti dar daugiau Čangio oro uosto keleivių, padidinti šios Singapūro miesto dalies patrauklumą.
Nepakartojamas sodas keliautojų atgaivai
Siekdami, kad pagal pastatų funkciją būtų užtikrintas nepertraukiamas keleivių ir kitų lankytojų srautų judėjimas, architektai suprojektavo naujojo „Brangakmenio“ pagrindinę jungtį su pirmuoju Čangio oro uosto terminalu, praplėsdami atvykimo ir pasitikimo salės tūrį. Taip pat pagal projektą „Brangakmenis“ papildomai pėsčiųjų tiltais bus sujungtas su antruoju ir trečiuoju uosto terminalais. Įsikūręs po aukštai iškilusiu stikliniu skliautu, naujasis objektas iš viso plane užims 134 000 m2 plotą. Jo centrinėje erdvėje per kelis aukštus bus keliautojų atgaivai pasodintas nepakartojamas sodas, vaizdžiai pavadintas „Miško slėniu“. Už vertikaliai kylančio piltuvo formos sodo žaliuojančių pertvarų veiks aplink centrinę pastato ašį suprojektuoti viešbutis, restoranai, prekybos vietos ir pramogoms skirtos erdvės, taip pat, žinoma, ‒ ir papildomos oro uosto operacijų salės.
Projekte numatyti du pagrindiniai naujojo objekto akcentai bus ypač patrauklūs ieškantiesiems atokvėpio nuo Azijos klimato kaitros. Vienas jų ‒ tai nuostabus vidinio „Miško slėnio“ peizažas su mikroklimato vėsą palaikančiais medžiais, palmėmis ir paparčiais bei pasivaikščiojimų takais. Kitas nepaprastas, pastato vidaus ašį akcentuojantis kūrinys ‒ iš 40 m aukščio apskritimu nuo statinio skliauto viršaus kaskadomis krentantis krioklys, kūrėjų taikliai pavadintas „Lietaus sūkuriu“. Tai ‒ pats aukščiausias pasaulyje nuostabą keliantis dirbtinis krioklys. Naktimis jis taps fonu šviesos ir garso šou, kurį bus galima stebėti nuo aplinkinių restoranų terasų, atgręžtų į sodo centrą. Dar daugiau ‒ surinktas lietaus vanduo bus nukreiptas į krioklio apačioje tyvuliuojanti fontaną, o vėliau panaudojamas ir kitoms reikmėms.
Pastogėje vešantis sodas buvo pavadintas „Parku po skliautu“. Jame bus įrengta daug pramogų ir poilsio zonų, sukurtų dirbant kartu su „PWP Landscape Architecture“ ‒ landšaftų projektavimo kompanija iš Kalifornijos.
Stiklo ir plieno kupolo struktūra sustiprina svaiginantį įspūdį
Sukūrus aptakią šiuolaikiško statinio geometriją, ji atrodo kaip natūrali vieta kriokliui tarp supančios želdinių gausos, todėl nelengva iš karto patikėti, kad iš čia visiškai paprasta patekti į visus terminalus, jungiančius „Brangakmenį“ su aplinkiniais pastatais. Nors subtili stiklo ir plieno kupolo struktūra leidžia prisiminti įprastų stiklinių paviljonų tradiciją, bet tuo pat metu sustiprina ir svaiginantį vidaus sodų įspūdį. Stiklinės stogo arkos sutvirtintos panašiomis į medžius konstrukcijomis, kurios žiedu supa vidinį stogo sodo kraštą ir aikštę viršutiniame aukšte. Naujajam pastatui patikimo stabilumo įspūdį taip pat suteikia jo išskirtinė vienalytės struktūros išraiška.
„Akivaizdu, kad šis neeilinio pasaulyje „Brangakmenio“ projektas atrado ir iš naujo apibrėžė tai, kas iš tiesų yra šiuolaikinis integruotų inovatyvumo pavyzdžių kupinas oro uostas. Nauja atsispindinti projekte paradigma yra skirta sukurti įvairialypėms ir prasmingoms susitikimų erdvėms. Jis puikiai atlieka jam priskirtą svarbią vartų į ypatingą Azijos miestą šalį funkciją: daugelio komercijos ir įvairiausių paslaugų bei laisvalaikio atrakcijų poreikių tenkinimas pasiekiamas visiems keliautojams, darbuotojams ir net visam miestui“, ‒ teigia vienas pagrindinių objekto architektų Moshe Safdie. Pasak jo, projekto autorių tikslas buvo sukurti šalia esančių harmoningų svaiginančių potyrių erdvių, gyvybingų prekyviečių ir didžiulio miesto parko dualumą.
Dabar jau niekas negalėtų ginčytis, kad į įprastą komercinės paskirties objekto sampratą gali būti įtraukti ir gamtos teikiami malonumai, ir poilsis, ir net kultūra bei švietimas. „Gausiomis „Brangakmenio“ funkcijomis ir jo estetiniais akcentais pritraukdami tiek užsieniečius, tiek vietinius gyventojus, mes siekėme sukurti tokią patrauklią vietą, kurioje būtų sudarytos pačios geriausios sąlygos Singapūro gyventojams bendrauti su žmonėmis iš viso pasaulio“, – sako M. Safdie.
Be to, Čangio oro uosto „Brangakmenis“ primena unikalų Singapūro, kaip „Miesto sodo“, identitetą, liudijantį įprastą Singapūro metropolio centro su didžiuliais parkais jame įvaizdį. Tai patvirtina ir pagrindinis greitkelis iki „Brangakmenio“, apsodintas didžiuliais, sodriai žaliuojančiais ir šešėlį metančiais medžiais, kurie nuosekliai pratęsia naujojo objekto vidaus sodo žalumą į išorę.
Talentingi kompanijos „Safdie Architects“ projektuotojai jau yra sukūrę ir įgyvendinę daugiau tarptautinių kelionių centrų projektų. Tarp jų: Tel Avivo Beno Guriono oro uostą Izraelyje, tarptautinį oro uostą „Pearson“ Toronte, Kanadoje, ir kt. Verta palinkėti šiems kūrėjams tolesnės sėkmės jų pasirinktame kelyje.