Nuotr. aut. Ossip van Duivenbode
Unikalaus pastato sielą galima išvysti akies vyzdyje
Savitu stiliumi ir originaliais architektūriniais sprendimais išsiskiriantis garsus tarptautiniu mastu architektų biuras MVRDV Kinijoje sukūrė novatorišką 33 700 m2 ploto biblioteką, kurioje telpa daugiau nei milijonas knygų. Projektas „Tianjin Binhai“ nepalieka abejingų. Miesto bendruomenei buvo aktualu, kad jį kuriant būtų atsižvelgta į gyventojų lūkesčius, bendrąjį urbanistinį paveikslą ir darną, svarbu, kad pastatas darniai įsilietų į aplinką, išsaugotų bendrą panoramą, padėtų formuoti šiuolaikinio miesto veidą, suteiktų išraiškingumo, šiuolaikiškumo ir sukurtų estetišką viešąją erdvę, kuri skatintų socialinius ryšius. Unikalus MVRDV objektas tapo išskirtiniu orientyru, atspindinčiu miestą. Iš išorės jis primena akį, kurios „vyzdys“, auditorija pastato viduje, – didžiulis baltas kupolas. Pažvelgus į bibliotekos vidų, atrodo, kad knygos joje „apsigyvenusios“ iki pat lubų. Jų lentynos, išdėstytos skirtingais aukštais, rėmina penkių aukštų erdvę. Jos skirtos ne tik knygoms. Ant kai kurių palikta vietos prisėsti, taip pat lentynos naudojamos ir kaip laiptai. Bibliotekoje numatytos ne tik skaitymo, bet ir edukacijos, renginių zonos, o požemyje įkurdintas knygų archyvas. Penkių lygmenų pastate pirmuose dviejuose aukštuose veikia skaitymo zonos. Aukščiau, dviejuose viršutiniuose, – administracinės patalpos, įrengta kompiuterių erdvė. Ant pastato stogo sumontuotos dvi terasos. Vienas MVRDV įkūrėjų Winy Maasas sako, kad biblioteka – vienas iš kelių statinių, kurie formuos naująjį miesto kultūros centrą. Jis pasakoja apie projekto sampratą, unikalumą, komandą ir ateities planus.
Kokia MVRDV architektų projekto temos sąvoka?
Bibliotekos pastatas tarsi palaipsniui suformuoja sferinį branduolį – „akį“, kurios vyzdys yra auditorija. Ties ja pastatas kyla į viršų ir kuria besileidžiančias lentynų kaskadas nuo grindų iki lubų. Lentynos yra ir sėdimos vietos, ir lankytojų takai, vedantys prie skaityklų. Jų linijos atskiria skirtingų paskirčių erdves: skaitymo zoną nuo susitikimų, bendravimo vietą nuo skirtosios ramiai skaityti. Bet visos drauge jos formuoja ideologinę „akį“, kuri leidžia viską aplink matyti. Lentynų terasos atkartoja sferinę formą tiek visame bibliotekos interjere, tiek sklypo grafiniame vaizde, landšafte, kuris supa pastatą. Pro stiklinę jo fasado dalį atsiveria vaizdas į parką, taip erdvei suteikiama papildomo lengvumo.
Biblioteka „Tianjin Binhai“ sujungia esamus statinius, įsilieja į modernią aplinką. Kaip jums tai pavyko atskleisti?
Tikra tiesa, turėjome sukurti naują biblioteką, kuri taptų didesnio miesto visuomenės plano dalimi paversti Tiandziną iš kultūrinio miesto rajono į pasaulinio lygio regioną, esantį šalia nuostabaus parko ir priklausantį bendruomenei. Mes gebėjome pasiūlyti unikalaus pastato idėją ir inkorporuoti ją greta tokių penkių unikalių architektūrinių brangakmenių kaip „Bernard Tschumi Architects“, „Bing Thom Architects“, „HH Design“ biurų darbai. Visi kultūriniai pastatai sujungti kompanijos „GMP“ suprojektuotu koridoriumi, kuris veda po stikliniu stogu. Pastato „rutulio“ idėja tarsi nustumia erdvę tolyn, kad sukurtų panašų į „urvą“ atriumą. Jis priekyje jungia parką ir koridorių, palikdamas jį už savęs greta esančių penkių kultūrinių pastatų grupės ir Jie Feng gatvės. Biblioteką galima pasiekti iš dviejų pusių: miesto ir parko.
Kiek laiko truko įgyvendinti projektą nuo pirmojo brėžinio iki atidarymo?
Tai buvo vienas greičiausiai įgyvendintų tokio masto projektų MVRDV biure – jis truko trejus metus nuo pirmų brėžinių iki bibliotekos atidarymo 2017 m. spalio 1-ąją. Dėl duotų pažadų laiku įvykdyti statybos darbus kai kurie mums svarbūs esminiai dalykai nebuvo iki galo išspręsti, nebuvo įsiklausyta į biuro specialistų patarimus ir dabar, pavyzdžiui, bibliotekoje nėra prieigų prie viršutinių knygų lentynų. Tiesiai virš atriumo esančios lentynos bent jau kol kas yra nepasiekiamos, nes vietos komanda, architektams nesutikus, panaikino ankščiau projekte numatytas prieigas. Šiuo metu ta erdvė padengta perforuotomis aliuminio plokštėmis, kurios imituoja knygas. Prireikus jas nuvalyti, tenka gabenti pastolius. Viliamės, kad ateityje bus įgyvendintos visos projekto idėjos iki pat galo.
Jeigu kalbėtume apie sunkų darbą, iššūkius, kas būtų tas didžiausias įkvėpimo ir palaikymo šaltinis, kuris stumia MVRDV biurą į priekį?
MVRDV visada pasiruošęs ir domisi, kaip atrasti, praplėsti jau egzistuojančią tipologiją, ypač kultūriniuose projektuose. Mėgstame daug galvoti, kaip konkreti erdvė gali būti pritaikyta būsimiems vartotojams. Pagrindinis projekto „Tianjin Binhai“ iššūkis buvo sukurti ambicingą dizainą ir permąstyti bibliotekos, kaip statinio, idėją, kad tai jokiu būdu nebebūtų nuobodus, slegiantis statinys mieste, padaryti taip, kad jis taptų įkvepiančia socialine erdve, skatintų daugiau skaityti. Mūsų biurui tai nėra pirmas bibliotekos projektas – kiek panašus, bet daug mažesnis yra įgyvendintas Nyderlanduose ir pavadintas „Book Mountain“.
Kokie komandos nariai dirbo su šiuo unikaliu projektu?
Dizainas: MVRDV – Winy Maas, Jacob van Rijs ir Nathalie de Vries. Dizaino komanda: Winy Maas, Wenchian Shi, María López Calleja su Kyosuk Lee, Sen Yang, Marta Pozo, Chi Li, Ray Zhu, Ángel Sánchez Navarro, Daehee Suk, Guang Ruey Tan, Xichen Sun, Michael Zhang, Mariya Gyaurova, Jaime Dominguez Bálgoma, Antonio Luca Coco, Costanza Cuccato, Matteo Artico ir Tomaso Maschietti. Dizaino koncepcija: Winy Maas su Renske van der Stoep, Martine Vledder, Kyosuk Lee, Gerard Heerink, Chi Li, Francisco Pomares, Nicolas Lee, Claudia Bode, Sharon Sin, Jaap Baselmans, Herman Gaarman, Hui Hsin Liao, Antonio Luca Coco, Costanza Cuccato, Matteo Artico ir Tomaso Maschietti. Partneriai: Tiandzino miesto planavimo ir dizaino institutas (Tianjin Urban Planning ir Design Institute, TUPDI), apšvietimo dizaineris Huayi Jianyuan ir kt.
Kokių planų turite naujiems metams?
Pačių didžiausių. Pavyzdžiui, ruošiamės švęsti 25-ąjį įmonės sukakties jubiliejų, laukiame tokių savo projektų, kaip kazino „Paradise“ Seule atidarymo, taip pat tikimės sklandžios jau pradėtų projektų darbų eigos, pavyzdžiui, meno muziejaus Roterdame, ir daug kitų visame pasaulyje. Biuras sparčiai plečiasi į naujas rinkas ir didelį dėmesį skiria globaliems erdvių iššūkiams, kad juos išspręstų kuo įdomiau ir kūrybiškiau.