Vilniaus oro uostą siūlo griauti ir perstatyti: pastato būklė – kaip sunkaus ligonio

2021 m. rugsėjo 20 d.

„Structum“ redakcija.

portalas@structum.lt

Susisiekimo ministras Marius Skuodis siūlo sparčiau atnaujinti ir plėtoti Vilniaus oro uosto terminalus, apsisprendžiant ir atsisakant beveik 70 metų senumo ir nemažų išlaikymo kaštų reikalaujančio oro uosto atvykimo terminalo senojo pastato.

Okupacinę stalinizmo epochą menantį, pagal Rusijos oro uostų pavyzdžius statytą pastatą ministras siūlo keisti nauju, atvykstančius keleivius pasitiksiančiu šiuolaikišku, patogiu ir erdviu terminalu.

„Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo senas pastatas, kuriam netrukus bus 67-eri metai, nereprezentuoja modernios, šiuolaikiškos Lietuvos. Be to, jis nepatogus keleiviams, apsunkina naujų oro uosto terminalų plėtrą, pastato būklė – kaip sunkaus ligonio.

Augant keleivių srautams oro uoste, svarbu keleiviams užtikrinti patogias, šiuolaikinius standartus atitinkančias aptarnavimo sąlygas. Turime apsispręsti, kokią oro uosto atvykimo terminalo perspektyvą renkamės – saugome stalinizmo laikus menantį seną pastatą ar kuriame modernius šalies oro vartus“, – sako susisiekimo ministras M. Skuodis.

Naujasis Vilniaus oro uosto išvykimo terminalas turėtų būti įrengtas iki 2024 metų

Susisiekimo ministras Marius Skuodis pirmadienį sakė, kad planuojamas statyti Vilniaus oro uosto išvykimo terminalas turėtų būti įrengtas iki 2024 metų.

Politiko teigimu, dabartinė pastato būklė neatitinka funkcionalumo – trupa laiptai, skilinėja sienos, remontas reikalingas ir stogui. Skaičiuojama, kad išvykimo terminalo suma pagal anksčiau nutrūkusio konkurso sąmatą galėtų siekti apie 40 mln. eurų, o visos erdvės pertvarkymas su senąja, kur nėra taikoma paveldo apsauga, siektų daugiau kaip 100 mln. eurų.

„Praėjusiais metais oro uostas aptarnavo 1 mln. 300 tūkst. keleivių. Priešpandeminiais metais čia keleivių srautas buvo beveik 5 mln., kai pats oro uostas yra pritaikytas maždaug 3,5 mln. keleivių.

Atėjo laikas labai aiškiai pasakyti, kad sovietinis okupacinio laikotarpio pastatas neatitinka šiandienos modernios, šiuolaikinės Lietuvos įvaizdžio, ir pastatas nebeatitinka tų funkcionalumų, kurie reikalingi šiuolaikiniam oro uostui“, – pirmadienį Vilniaus oro uoste rengtoje spaudos konferencijoje kalbėjo M. Skuodis.

„Pats pastatas nėra unikalus – tokie pastatai egzistuoja ne viename Rusijos miestų. Pats projektas rengtas ne vieninteliam Vilniaus oro uostui. (…) Man asocijuojasi su tam tikrais mūsų daugiabučių rajonais, kai pagal vieną projektą buvo pristatyta, prištampuota daug daugiabučių“, – sakė M. Skuodis.

Politikas pabrėžė, kad dabartinio pastato pirmajame aukšte yra 2 tūkst. kv. m ploto, iš kurio naudingo ploto, vienos erdvės tėra 150 kv. m. Didesniam plotui atsirasti trukdo saugomos kolonos, kurių yra apie 150.

„Šitos kolonos neleidžia oro uosto pritaikyti keleivių patogumui. Pirmiausia – neįmanoma šiame pastate įrengti modernių bagažo atsiėmimo sistemų. Jeigu palygintumėte su kitais oro uostais, jos tiesiog yra per siauros. Antras dalykas – mes neturime didelės ir erdvios laukimo salės. Natūralu, kad šitas pastatas, kuris yra dabar, tikrai apsunkina oro uosto plėtrą“, – komentavo susisiekimo ministras.

Kalbėdamas apie galimas dabartinio pastato scenarijus M. Skuodis teigė, kad radikaliausias sprendimas – griauti, o kitas variantas – ieškoti, kaip išsaugoti kai kurias dalis, tačiau tai kainuotų du kartus brangiau negu naujos statybos.

„Požeminėse oro uosto erdvėse esu lankęsis, kur yra bagažo aptarnavimo sistema – mes turime net tokius dalykus kaip asbestinius, trūkinėjančius vamzdžius. Vien tik visą vamzdyną, tą paveldą, kurio ten negali būti, mums renovuoti kainuotų per brangiai“, – sakė ministras.

Planuojama artimiausiu metu skelbti konkursą naujai oro uosto išvykimo pastato statybai, kuris turėtų būti pastatytas iki 2024 metų.

„Kai mes tą pastatą turėsime, dabartinis Vilniaus oro uostas bus pritaikytas keleivių atvykimui. Ten, kur dabar išvykstama, bus visiškai nauja erdvė. Man labai norisi tikėtis, kad tarybinių laikų rėmai mūsų neįspraus ir surasime geriausius sprendimus, ką su šiuo pastatu daryti“, – teigė M. Skuodis.

Ministras priminė, kad kol kas koncentruojamasi į išvykimo terminalo statybas, tačiau akcentavo, kad 2026 metais Lietuvoje turės būti „Rail Baltica“ vėžė į Vilnių.

„Ji sujungs Vilniaus oro uostą su Vilniaus stotimi, Kauno oro uostą su Kauno stotimi ir iš čia galėsime tiesiogiai keliauti į Varšuvą, Rygą ar Taliną“, – komentavo ministras.

Lietuvos oro uostų generalinis direktorius Marius Gelžinis kalbėjo, kad rugsėjo pabaigoje–spalio pradžioje planuojama skelbti konkursą naujo terminalo statybai. Jis bus pritaikytas iki 8 mln. keleivių. Ministras sakė, kad būtų įmanoma pasiekti net iki 9–10 mln.žmonių.

Pagal anksčiau nutrūkusį konkursą buvo suskaičiuota, kad preliminariai išvykimo terminalas kainuotų apie 40 mln. eurų su įranga. Tikslesnė suma paaiškės, kai įvyks rangos konkursas. Visos oro uosto erdvės pertvarkymas su senąja, kur nėra taikoma paveldo apsauga, siektų per 100 mln. eurų.

Dabartinis centrinis Vilniaus oro uosto pastatas baigtas statyti 1954 m. spalio 4 d., 1984 m. buvo įrašytas į Kultūros vertybių registrą. Svarstymai dėl šio pastato ateities perspektyvų ne vienus metus kėlė nemažai diskusijų ir ginčų.

https://structum.lt/wp-content/uploads/2021/09/geberit_ib_340x430_lt.png

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Būk pirmas!