Apšvietimas muziejuje turi lemiamą reikšmę, kai norima tinkamai pristatyti eksponatus. Taip pat jis kuria nuotaiką ir klimatą viduje, leidžia sukaupti dėmesį į žiūrimus daiktus. Šviesa ne tik eksponuoja objektą, bet ir veda lankytoją per parodą, padidina jo pasiruošimą estetiniams išgyvenimams ir pabrėžia vidaus architektūrą.
Anksčiau muziejai ir paveikslų galerijos buvo praktiškai visada apšviečiami natūralia šviesa. Kurį laiką dirbtinis apšvietimas sudarė žymiai geresnes ekspozicijos sąlygas ir suteikė didesnę galimybę išnaudoti turimą erdvę. Šiandien – vėl atsigręžiama į dienos šviesos privalumus.
Apšvietimas užtikrina išskirtinę patirtį
Apšvietimo dizaino sprendimai eksponatų erdvėms muziejuose gali būti gana sudėtingi, nes šviesa turi vienu metu pagerinti erdvę, išsaugoti meno kūrinių vientisumą ir pabrėžti juos taip, kad būtų užtikrintos geriausios sąlygos lankytojams mėgautis eksponuojamais objektais.
Alternatyva natūraliai dienos šviesai
Be to, kad dienos šviesa turi aukščiausią CRI (spalvų perteikimo indeksą), ji sukuria jaukumo ir gerovės jausmą konkrečioje aplinkoje. Parodų erdvėse natūralus apšvietimas svarbus, norint tiksliai atskleisti eksponuojamų objektų spalvas, kas labai svarbu meno kūriniams. Taip pat suteikia daugiau vizualinio patogumo lankytojams ir leidžia aiškiau suvokti eksponatus.
Žinoma, dauguma muziejų negali pasikliauti dienos šviesa kaip vieninteliu šviesos šaltiniu. Parodų erdvėms paprastai reikalingas dirbtinis apšvietimas su tinkamais sprendimais, tad prožektoriai ir difuzinis apšvietimas integruoti numatytose vietose. LED lempos – puiki alternatyva. Jos gali atkartoti natūralią dienos šviesą, nes turi panašių savybių, tokių kaip CRI ir spalvų temperatūra.
Taigi dirbtinio ir valdomo natūralaus apšvietimo sprendimų derinimas muziejams yra puikus būdas, norint pagerinti ne tik eksponuojamų objektų, bet ir lankytojų erdvių kokybę. Tai galime matyti iš daugelio projektų visame pasaulyje.
„Jumex“ muziejus, Meksikas, Meksika
Meksike, „Jumex“ muziejuje, eksponuojama viena didžiausių privačių šiuolaikinio meno kolekcijų Lotynų Amerikoje. Muziejaus apšvietimą projektavo Davido Chipperfieldo architektai. Išskirtinis pjūklo stogas su į vakarus nukreiptais stoglangiais ir horizontaliu difuzoriaus sluoksniu tolygiai paskirsto šviesą, kad ši apšviestų meno kūrinius ir sukurtų šviesos srautą viršutinei galerijai. Šviesą galima reguliuoti ir pritaikyti pagal specialius kuratoriaus reikalavimus.
„Kult“ muziejus, Frėdenas, Vokietija
„Kult“ muziejuje, architektų „Pool Leber Architekten“ ir „Bleckmann Krys Architekten“ atrijuje ir kieme suprojektuotas subalansuotas natūralus apšvietimas. Be to, išskiriamos įvairios muziejaus zonos ir palengvinama orientacija centre. Pirmame aukšte, kuriame yra pasaulietinė parodos dalis, pro kampinius langus atsiveria viduramžių uosto vaizdai. Antrame aukšte, raštinės muziejaus dalyje, dviejuose languose matyti dvi miestelio bažnyčios.
„Yingliang“ akmens gamtos istorijos muziejus, Siamenas, Kinija
Natūrali saulės šviesa taip pat atlieka svarbų vaidmenį „Yingliang“ akmens gamtos istorijos muziejuje, kurį suprojektavo „Atelier Alter Architects“. Muziejaus įsikūrimas Kinijos kasybos įmonės būstinėje Siamene reikštų natūralios dienos šviesos sumažėjimą biurams, todėl apšvietimas buvo pagrindinis klausimas nuo pat projekto vystymo pradžios. Architektūrinė koncepcija pristatė vertikalius ir horizontalius kristaloidus, kurie susikerta atrijuje, sutelkdami ir atspindėdami saulės šviesą iš jau esančių stoglangių į eksponatams skirtas erdves.
Kantonijos dailės muziejus, Lozana, Šveicarija
Lozanoje, Šveicarijoje, Kantonijos dailės muziejaus „Barozzi Veiga“ projekte buvo tiriamas pakaitinių išorės angų ritmas. Pastatas turi uždarą, introvertišką fasadą pietuose, kad apsaugotų muziejaus kolekcijas ir išvengtų traukinių keliamų trukdžių, o šiaurėje esantis atviresnis, pralaidesnis fasadas suteikia natūralią saulės šviesą ir kuria dialogą su naująja aikšte. Gilios vertikalios plokštės tarp aukštų ir didelių langų buvo suprojektuoti taip, kad tiesioginiai saulės spinduliai niekada nepatektų į šviesai jautrias pastato zonas. Viršutinis aukštas taip pat natūraliai apšviečiamas į šiaurę nukreiptomis modulinėmis angomis su vidine žaliuzių sistema, leidžiančia kruopščiai kontroliuoti į kambarius patenkančios šviesos kiekį.
Apšvietimas turi papildyti muziejaus vidaus architektūrą taip, kad nebūtų jaučiamas jos dominavimas. Geras muziejaus arba galerijos apšvietimas turi būti suprojektuotas galvojant apie lankytojų patogumą ir eksponatų saugumą.