Vilnius apsisprendė: Bajoruose statys trijų aukštų progimnaziją su žaliuojančiu stogu


Vilniaus vystymo kompanija dar pernai gruodį paskelbė tris architektūros konkursus ugdymo įstaigoms projektuoti. Vienas jų – nauja mokykla Vilniaus Bajorų rajone.

 

Bajorų kel. 12, kiek daugiau nei 2ha dydžio teritorijoje, iki 2025 metų planuojama pastatyti 960 vietų, 3 aukštų progimnaziją. Architektūrinio konkurso nugaletojais tapo Klaipėdos architektų studija „Urbanistinė architektūra” su projektu „GAMT ON”.

Architektūrinio projekto konkurse buvo ieškoma geriausios idėjos. Nauji švietimo įstaigų pastatai turi būti modernūs ir suplanuoti taip, kad atitiktų šiuolaikinės Vilniaus ugdymo įstaigos taisyklių reikalavimus. Kaip rašoma „GAMT ON” projekto pristatyme, pastatu siekiama sukurti rekreacinės mokyklos įvaizdį, didelis dėmesys skiriamas atviroms ir įtraukiančioms erdvėms, siekiama į vidų įleisti kuo daugiau saulės šviesos. 9205 kv .m. mokykla priims 960 mokinių.

„Gamton atgręžtas, intensyvios natūralios gamtos apsuptas sklypas diktuoja architektūrinę mokyklos pastato koncepciją. Mokykla gamtoje, ramios saulės šviesos pripildytos, į mišką žvelgiančių klasių erdvės, erdvios lauko klasių terasos, išplečiančios klasių erdves, formaliam ir neformaliam ugdymui naudojamos žaliosios sklypo erdvės – pagrindiniai siūlomos mokyklos koncepcijos raktiniai žodžiai”, – teigiama projekto aiškinamajame rašte.

 

Bajorų progimnazija gamt on panorama

 

Mokykla gamtoje

Mokyklos pastatą studija „Urbanistinė architektūra” suprojektavo šiaurės rytinėje sklypo dalyje, šalia esamų gatvių, tokiu būdu siekiama suformuoti nuo urbanistinio gaudesio apsaugotą centrinę ir pietinę sklypo dalis, kuriose kuriamas mokyklos gyvenimas.

Sklypo teritorija dalinama į 4 funkcines zonas (mokyklos pastato su prieigomis, sporto aikštyno, natūralaus parko / miško / apželdintos sklypo dalies ir sporto aikštyno pietinėje sklypo dalyje). Šios zonos tarpusavyje sujungtos pėsčiųjų takais, kad būtų lengvai pasiekiamos iš visų šalia sklypo esančių gatvių ir viešojo transporto stotelių.

 

 

„Architektūrinėmis priemonėmis formuojame rekreacinio įvaizdžio pastatą, užtikrinantį emociškai ir fiziškai saugią bei efektyvią mokymosi, edukacijos erdvę.  Horizontalus mokyklos pastatas, erdviomis laiptuotomis terasomis atsiveriantis į kertinę sklypo esamybę – gausiai apželdintą pietinę ir vakarinę dalis.

 

Bajorų progimnazija gamt on

 

Mokyklos interjeras – šviesus, lengvas ir jaukus, pripildytas natūralios saulės šviesos, natūralios gamtos kvapo ir garsų. Tiek klasių, tiek bendro naudojimo erdvių interjero sprendiniai atliepia minimalistinę interjero koncepciją, kuria siekiama apdailos medžiagomis ir interjero elementais nedominuoti prieš pastato šeimininką – augančius visuomenės narius, siekiančius žinių.

Klasių patalpose dominuoja baltos arba artimos baltai plokštumos, didelės skaidraus stiklo vitrinos, medžio baldai. Visos tipinės klasės turi dedikuotą atvirą balkoną – terasą, kuriame, gali būti rengiamos atviros pamokos (tiek atskiroms klasėms, tiek jungtinės). Pro dideles vitrinas tipinių klasių korpuso patalpos žvelgia gamton – į gausiai apželdintą pietinę ir centirnę sklypo dalis. Tokia gamtinio konteksto ekspozicija ir vizualinis ryšys formuoja ramią aplinką, tinkamą mokymo, mokymosi ir žinių skleidimo procesams”, – rašo projekto autoriai.

 

Bajorų progimnazija gamt on interjeras

 

Projektuojamo pastato energinio naudingumo klasė A++, projektuojamas lietaus vandens surinkimas nuo apželdinto stogo.

 

Išsaugojama esama gamtinė situacija

Studija „Urbanistinė architektūra” koncepcijoje siūloma iš esmės saugoti tiek esamus želdinių masyvus, tiek vertingus pavienius medžius, juos integruojant į projektą. Išsaugant esamą ir besiformuojantį mišką / parką, suformuojamos tiek formaliai, tiek neformaliai edukacijai tinkamos erdvės (pvz. gamtos mokslai lauke, biologija,
gamtos pažinimas, piešimas natūroje, fotografija ir pan.).

 

Bajorų progimnazija gamt on situacijos schema

 

„Vizijoje respektuojamas esamas išraiškingas reljefas – pietų ir vakarų pusėn kylantis šlaitas. Žemaūgiai medeliai (pastato prieigose, centrinėje sklypo dalyje), derinami su mažosios architektūros elementais ir reljefo ypatumais (kalvelės, nedidelės įdubos ir pan.) padeda sukurti smulkesnio mastelio, formaliai ir neformaliai edukacijai bei mokinių poilsiui ar žaidimams skirtas erdves mokyklos pastato prieigose”, – rašoma aiškinamajame rašte.

 

Bajorų progimnazija gamt on

 

Pasak projekto autorių, mokyklos pastatas kartu su sklype esamais želdynais formuoja nuo miesto urbanistinio gaudesio apsaugotą vidinę sklypo erdvę, į kurią orientuoti pagrindiniai mokymo klasių korpusai, atviros edukacijai ir poilsiui skirtos erdvės.  Pastatas yra žemiausioje sklypo dalyje, atitrauktas nuo esamų gatvių, tačiau siekiama išlaikyti ryšį su urbanistiniu kontekstu.

„Mokymo klasių korpusas, orientuotas į pietų ir pietvakarių pusėje esantį gausiai medžiais apželdintą šlaitą, pro fasado vitrinas regi natūralaus gamtinio fono ekspoziciją – medžių lajos, kamienai, žaliasis parteris. Centrinio įėjimo erdvė – orientuota į rytų pusę, taip sukuriant jaukią rytmečio nuotaiką, su kuria mokykla pasitinka visus atvykstančius”, – teigia autoriai.

 

Bajorų progimnazija gamt on sklypo planas

Bajorų progimnazija gamt on

 

Universalus dizainas

Naujos Bajorų mokyklos (Bajorų kelias 12) projektuotojų buvo prašoma sukurti pastatą, kuriame patalpų išdėstymas būtų lankstus ir universalus, patogus naudotis kiekvienam. Studija „Urbanistinė architektūra” projekto aprašyme  siūlomais sprendiniais siekia užtikrinti patogų ir intuityviai komfortišką naudojimąsi visiems.

Suformuotos gausiai apšviestos ir erdvios bendro naudojimo erdvės – holai, vestibiuliai, koridoriai. Reprezentacinė bendroji erdvė – per skaidraus stiklo stoglangį natūralios saulės šviesos pripildyta centrinė aula su amfiteatrinėmis poilsio, bendravimo ar neformalaus ugdymo platformomis. Erdvėje dominuoja balta spalva su natūralaus medžio akcentais. Erdvė tinkama didelių mokyklos bendruomenės renginių organizavimui, parodoms.

 

Bajorų progimnazija gamt on interjeras

 

Pastato centrinėje dalyje suprojektuotas liftas, patogiai pasiekiamas iš visų pastato korpusų. Pastato aukštuose neprojektuojamos skirtingo lygio grindų zonos, įėjimai į pastatą bei patekimai į lauko klasių terasas (balkonus) – pro plačias dvivėres duris fasadinėse vitrinose.

Bendrose pastato erdvėse – bibliotekos zonose, atvirose mokymo ir bendravimo erdvėse atriume, auloje – architektai projektuoja plačius judėjimo kelius, užtikrinančius patogų įvairaus amžiaus vaikų judėjimą, taip pat ir riboto fizinio judumo vaikams. Sklype projektuojami nuožulnūs takai, neprojektuojami lauko laiptai. Taip siekiama užtikrinti viso sklypo prieinamumą visiems, įskaitant ir riboto fizinio judumo asmenims.

Erdvės formaliam ir neformaliam ugdymui

Architektūriniame konkurse buvo numatyta sąlyga, kad mokykla po pamokų turėtų tapti bendruomenės traukos centru. „Klasių patalpos išdėstytos tolygiai visuose pastato aukštuose gamton žvelgiančiame pastato korpuse. Pradinių klasių patalpų grupė išdėstyta 1 aukšte, atskirame bloke. Vyresnių klasių patalpos analogiškai dėstomos 2 ir 3 aukštuose. Visi 1-8 klasių blokai orientuoti į pietų / pietvakarių pusę, su erdvėmis lauko klasėms (tiesioginiai išėjimai į lauką arba atviras terasas – balkonus).

 

Bajorų progimnazija gamt on interjeras

 

Bibliotekos patalpų grupė išdėstyta 1 aukšte, centrinėje pastato dalyje. Pasiekiama patogiai iš visų pastato dalių ir korpusų. Bibliotekos erdvės išplečiamos į atriumą visuose pastato aukštuose, tolygiai šalia kiekvieno klasių bloko išdėstant erdves ir atviras lentynas mokymo priemonėms – tiek knygoms, tiek skaitmeninei technikai ar kitam inventoriui. Bibliotekos patalpos natūralia saulės šviesa apšviečiamos tiek per įstiklintus fasadus, tiek per atriumą ir švieslangius.

Gamtos klasių korpusas projektuojamas 3 aukšte kaip atskira patalpų grupė su vidiniu kiemu. Valgyklos erdvė gali būti sujungta tiek su mokomąja virtuve, tiek su universalia renginių sale. Ši patalpų grupė gali būti patogiai atskirta nuo pagrindinių pastato dalių ir naudojama bendruomenės poreikiams. Į šią patalpų grupę patenkama per centrinį įėjimą.

Lauko teritorija skaidoma į funkcines zonas, atsižvelgiant į veiklos pobūdžius – aktyvaus poilsio ir sporto aikštelės, ramaus poilsio ir neformalaus ugdymo erdvės, pagrindinių įėjimų ir jų prieigų zonos. Rytinėje sklypo dalyje, šalia pastato – centrinio įėjimo erdvė po konsoline pastato dalimi. Šioje zonoje numatyta pagrindinė dviračių saugojimo aikštelė. Ši erdvė apžvelgiama iš universalios valgyklos – renginių erdvės, yra patogiai pasiekiama tiek mokyklos darbo metu, tiek kitu metu, bendruomenės renginių universalioje salėje metu”, – teigiama projekto aprašyme.

Bajorų progimnazija gamt on fasadai

 

Vilniaus vystymo kompanija gavo keturis Bajorų mokyklos projekto pasiūlymus. Vienas pripažintas pažeidęs konfidencialumo reikalavimą, todėl vertinimo komisijai perduoti trys pasiūlymai.

Kiti dalyvavę projektai:

DEVIZAS.

Bajorų progimnazija

Bajorų progimnazija

Bajorų progimnazija

 

ALĖJA.

 


Dalintis:

NAUJAUSIAS NUMERIS

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų

Paskutinės naujienos

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų