Pernai lapkritį Aplinkos ministerija už geriausią urbanistikos kūrinį Kraštovaizdžio architektūros darbų konkurse apdovanojimą įteikė „DO architects“ architektams. „Ogmios miesto“ viešųjų erdvių urbanistinės transformacijos kūrėjai buvusio karinio miestelio teritorijoje neleido iškilti aukštybiniams pastatams, sukūrė jaukias, estetiškas, pritaikytas įvairaus amžiaus žmonėms, erdves. Čia nebuvo eliminuotas transportas, tačiau prioritetas suteiktas pėstiesiems. Tai – vienas įdomiausių automobilių aikštelių sprendimų Lietuvoje. Tačiau pasaulyje architektai šioje srityje leidžia savo kūrybiškumui šėlti: projektuojamos ant vandens plūduriuojančios bei veidrodžiais mirguliuojančią iliuziją kuriančios automobilių stovėjimo vietos.
AUTOMOBILIŲ STOVĖJIMO AIKŠTELĖ – PARKAS
„Ogmios mieste“ įrengta daugiau nei 1,2 tūkst. automobilių stovėjimo vietų, per 100 vietų dviračiams, 4 vieši parkai su žaidimų aikštelėmis. Teritorijai projektuoti „Ogmios centras“ pasitelkė studijos „DO architects“ komandą: Vaivą Šimoliūnaitę, Andrę Baldišiūtę ir AlgimantąNeniškį. Viena iš užduočių buvo neslėpti teritorijos istorijos ir rasti detalių jai pabrėžti. Todėl architektai nusprendė sulaužyti iki tol gyvavusią monofunkcių prekyboscentrų statybos tradiciją ir remtis senamiesčio pavyzdžiu. Taip gimė daugiafunkcė policentrinio komplekso schema.
„Prieš imdamiesi pertvarkos, ilgai analizavome, kur miestiečiai leidžia laiką. Prieita išvada, kad žmones traukia teritorijos, kuriose galima daug ką nuveikti, kurios papildo viena kitą. Tokios teritorijos dažniausiai būna senamiesčiuose, todėl stengėmės pabrėžti gerąją senamiesčio praktiką“, – spaudai pasakoja biuro atstovas.
Skirtumas tik tas, kad senamiestyje rasti vietą automobiliui – sudėtinga, o šioje teritorijoje – ne, nors viskas iki milimetro optimizuota. Projekto autoriai optimizavo gatvių schemą, todėl judėjimas automobiliu šioje teritorijoje gerokai apribotas. Vis dėlto, architektai suvokė, kad į prekybos miestelį dauguma pirkėjų atvyks automobiliais, ir skyrė užtektinai vietos jiems pastatyti. „Ogmios mieste“ tam skirtos vietos suprojektuotos atsižvelgiant į erdvines gatvių ašis. Jos sujungia keturis įvažiavimus į šią teritoriją. Automobilių stovėjimo aikštelė jungia ir skirtingų parduotuvių įėjimus. Šiandien, kai teritorija jau beveik metus naudojama, nekyla abejonių, kad neįprastas sprendimas automobilių stovėjimo aikštelę projektuoti kaip reprezentatyvią erdvę, jungiančią pagrindinius parduotuvių fasadus, pasiteisino.
„Jeigu prekybos centras būtų automobilis, tai „Ogmios miestas“ būtų dviratis arba kabrioletas. Jeigu lis – lankytojas sušlaps, jeigu saulė švies – įdegs. Kurdami šią sistemą, siekėme suformuoti tiesioginį ryšį su aplinka. Kad būtų saugu, kad nereikėtų kovoti su savo mažamečiu, norinčiu eiti žaisti, o galima būtų kartu su juo tiesiog išeiti į žaidimų aikštelę ir naudotis viešosiomis erdvėmis“, – užbaigęs projektą atskleidžia A. Neniškis.
Kalbėdama apie nestandartinius projektus spaudai, „DO architects“ architektė A. Baldišiūtė atkreipia dėmesį, kad „Ogmios miesto“ automobilių stovėjimo aikštelė-parkas suprojektuota su gražiu raštuotu grindiniu, joje daug medžių. Piko metu ši teritorija veikia kaip automobilių stovėjimo vietos, o ne piko metu – tampa parku.
Kalbėdama apie nestandartinius projektus spaudai, „DO architects“ architektė A. Baldišiūtė atkreipia dėmesį, kad „Ogmios miesto“ automobilių stovėjimo aikštelė-parkas suprojektuota su gražiu raštuotu grindiniu, joje daug medžių. Piko metu ši teritorija veikia kaip automobilių stovėjimo vietos, o ne piko metu – tampa parku.
NEĮPRASTI AIKŠTELIŲ SPRENDIMAI UŽSIENYJE
Augant aplinkosauginių klausimų aktualumui, architektai vis daugiau dėmesio skiria transporto priemonių infrastruktūrai. Todėl daugėja originalių ir neįprastų automobilių stovėjimo aikštelių koncepcijų.
Vienais iš šio judėjimo pradininkų laikomi „Peter Kunz Architects“. Jie Šveicarijos Herderno mieste suprojektavo automobilių stovėjimo aikštelę, kurioje telpa vos aštuonios transporto priemonės. Nedideli betono luitai buvo įsprausti į nuožulnaus kalno šlaitą, taip sukuriant gamtos ir geometrinių betoninių konstrukcijų atitikmenis.
Ir tai tikrai jūsų nenustebins labiau nei Neapolyje, Italijoje, pastatyta greito automobilių statymo aikštelė. Pačiame miesto centre, netoli pagrindinių lankytinų objektų, istoriniame tunelyje, kuris jungia dvi miesto dalis, įrengta septynių aukštų automobilių stovėjimo aikštelė. Į ją patekti galima dviem tuneliais, o atvykęs automobilis į aikštelę pakeliamas liftu.
Lione, Prancūzijoje, pastatyta požeminė automobilių stovėjimo aikštelė, kurios pagrindinis dizaino iššūkis – dienos šviesa apšviesta konstrukcija. Norint tai įgyvendinti, aikštelės centre suformuota anga, pro kurią krenta dienos šviesa. Tačiau vienos angos neužtenka: šiame „šulinyje“ integruotas besisukantis veidrodis, kuris atspindi šviesą, o nuo jo atšokantys atspindžiai pabrėžia aikštelės konstrukciją.
PARKAVIMO PROBLEMAS PADĖJO IŠSPRĘSTI ARCHIMEDO DĖSNIS
Danijos architektų firmos „Third nature” komanda pastebėjo, kad 30% miesto spūsčių sukelia vairuotojai, ieškodami kur pastatyti savo automobilį. Todėl jie nusprendė įterpti aikšteles į projektuojamus vandens rezervuarus. Taip sukurta plūduriuojanti erdvė automobiliams laikyti, kuri padidina žaliųjų erdvių skaičių mieste. Projektas vadinamas „POP-UP“.
Parkas įrengiamas virš vandens rezervuaro, po juo –automobilių parkavimo vietos. Esant didelėms liūtims (o jos dėl klimato kaitos poveikio vis dažnėja), perteklinis vanduo nuteka į požeminį rezervuarą nesukeldamas potvynių.
Įdomu, jog dvi šiems laikams aktualias problemas sprendžiantis statinys suprojektuotas remiantis dar Archimedo suformuluotu principu: „skystyje panardintą kūną veikia aukštyn nukreipta jėga, lygi kūno išstumto skysčio svoriui.“
Nuotr. Norbert Tukaj, vizualizacijos: Architektūros studijos „Third nature“