Trečiadienį oficialiai pristatyta naujausia ir viena iš moderniausių Europoje traukinių rentgeno kontrolės sistema Kenos muitinės geležinkelio poste. „LTG Infra” buvo atsakinga už pagrindinę rentgeno sistemos veikimui reikalingą infrastruktūrą. Bendra projekto vertė 5,6 mln. eurų (su PVM).
„Džiaugiamės, jog startuoja rentgeno kontrolės sistema Kenoje, kuri prisidės prie vieno iš pagrindinių tikslų – kontrabandos užkardymo, taip pat šalies nacionalinio saugumo interesų. Be to, galėsime įdėmiau stebėti krovinius, atvykstančius iš kaimyninės valstybės, ir taip pat tai prisidės prie geresnių sąlygų skaidriai veikiančiam verslui, nes bus sudarytos sąlygos efektyvesniam, greitesniam patikrinimui, paprastesnėms procedūroms. Todėl viską bus galima atlikti greičiau, sumažės ir kaštai verslui”, – sakė finansų ministrė Gintarė Skaistė.
Muitinės departamento prie LR finansų ministerijos generalinis direktorius Darius Žvironas įsitikinęs, kad „naujoji rentgeno kontrolės sistema ne tik palengvins muitinės pareigūnų darbą, bet ir sutaupys pinigų bei laiko sąžiningam verslui. Kenos rentgeno kontrolės sistema – tai moderni darbo priemonė, leidžianti užtikrinti maksimalią muitinės procedūrų kontrolę per rekordiškai trumpą laiką, t. y. nestabdant traukinių eismo, patikrinti 100 proc. atvykstančių ir išvykstančių krovininių vagonų. Esame tikri, kad naudą netruks pajusti ne tik muitininkai, bet ir legalus verslas.”
Vidutiniškai per parą pro Kenos geležinkelio stotį pravažiuoja 8-9 krovininiai traukiniai. Per pirmus devynis šių metų mėnesius Lietuvos muitinė dėl kontrabandos per geležinkelį pradėjo 14 ikiteisminių tyrimų, sulaikytų rūkalų vertė 2,65 mln. eurų.
Kenos geležinkelio posto rentgeno kontrolės sistema skenuoja sąstatus, judančius iki 60 km/h greičiu. Panašaus modelio rentgeno sistemos įdiegtos Lenkijoje ir Latvijoje. Sistema veikia automatiniu režimu, ji gali skenuoti tiek atvykstančius, tiek išvykstančius krovininių traukinių vagonus. Tai leidžia užtikrinti visišką krovininių sąstatų rentgeno kontrolę. Kenos rentgeno kontrolės sistema suprojektuota veikti 24/7 ir 365 dienas per metus.
„Projektas yra netipinis dėl savo specifikos, o mums tokia rentgeno kontrolės sistema yra pirmoji. Dėl pasikeitusios geopolitinės situacijos statinio projektą parengėme ir svarbiausius statybos darbus atlikome per ypač trumpą laiką. Šiemet kartu su Muitinės departamentu planuojame paskelbti dar dviejų traukinių rentgeno kontrolės sistemų Stasylose ir Kybartuose viešuosius pirkimus”, – teigia Karolis Sankovski, „LTG Infra” generalinis direktorius.
Pagrindinę rentgeno sistemos veikimui reikalingą infrastruktūrą sudaro: greitintuvo patalpa (bunkeris), detektoriaus bokštas, apsauginės sienos, įrangos patalpa, tvoros radiacinės saugos zonos kontrolei, traukinių stebėjimui bei jų parametrų nustatymui skirti įrenginiai, sistemos veikimui reikalingi inžineriniai tinklai.
Detektoriaus bokštas yra 14,6 metrų aukščio, statinių pamatų gręžtiniai poliai yra 6 metrų ilgio. Gelžbetoninių apsauginių sienų didžiausias storis yra 0,9 metro, o bunkerio sienų didžiausias storis siekia net 1,5 metro. Statiniams pastatyti reikėjo apie 900 kubinių metrų betono ir apie 120 tonų armatūros.
Kenos rentgeno kontrolės sistema šiuo metu veikia bandomuoju režimu.
Rentgeno kontrolės sistemos infrastruktūrą traukiniams Kenos geležinkelio stotyje įrengė statybos bendrovė „Autokausta”, laimėjusi konkursą, kurį buvo paskelbusi Lietuvos viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklą valdanti įmonė „LTG Infra”. Statybos darbų techninės priežiūros ir Inžinieriaus paslaugas teikė UAB „Statybų techninė priežiūra”. Rentgeno kontrolės sistemos įdiegimo darbus atliko juridinių asmenų grupė: Nuctech Warsaw Company Limited Sp. z. o. o., Nuctech Netherlands B. V. ir UAB „Inta”.