Sostinės Viršuliškių rajone esančio prekybos centro „MADA“ komplekso laukia didžiuliai pokyčiai. Architektų studija „DO Architects“ pristatė komplekso rekonstrukcijos projektą, kuris ne tik atnaujins senų pastatų architektūrą, bet ir sukurs kokybiškas viešąsias erdves aplink.
Projektą sausio 25 d. svarstys Vilniaus architektūros ir urbanistikos ekspertų taryba. Rekonstruojami pastatai yra sklypuose, adresu Laisvės pr. 43D, Vilnius ir Viršuliškių g. 42, Viršuliškių gyvenamojo rajono lokaliame centre.
1969 m. dabartinio Viršuliškių rajono teritorija buvo prijungta prie Vilniaus miesto. Gyvenamasis rajonas pastatytas 1977 m. Jo autoriai B. Kasperavičienė, A. Bražinskas, N.Monstavičiūtė- Chlomauskienė, J. Zinkevičius.
Pagal 1976 m. Architektų-urbanistų B.Kasperavičienės ir J.Zinkevičiasus sukurtą urbanistinę Viršuliškių rajono schemą, visi visuomeniniai pastatai yra koncentruojami rajono centre, aplink kurią dėstomos lanko formos gyvenamųjų namų grupės. Būtent numatytoje rajono centro teritorijoje ir pastatytas prekybos centro „MADA“ kompleksas.
Prekybos pastatų kompleksą šiuo metu sudaro penki pastatai. Pagal „DO Architects“ projektinius siūlymus, du prekybos paskirties pastatai planuojami rekonstruoti, daugiaaukštei automobilių stovėjimo aikštelei bei pastatui autoservisui bus taikomas paprastasis remontas, o prekybos paskirties pastatas, esantis Viršuliškių g. 42 planuojamas demontuoti.
Urbanistinė koncepcija
Atnaujinant prekybos centrą „MADA“ ir kuriant teritorijos urbanistinę bei architektūrinę koncepciją pagrindiniai architektų tikslai buvo sukurti lokalų gyvenamojo rajono traukos centrą bei humanizuoti ir pritaikyti pėstiesiems modernistinio laisvojo planavimo urbanistines erdves.
„Atsižvelgiant į pirminį „MADA“ prekybos centro dizainą, siekiama išgryninti ir supaprastinti esamo užstatymo tūrius. Projektuojamas saikingų, minimalistinių formų bei aiškaus silueto prekybos centras su išreikštais įėjimais ir jaukiomis prieigomis – viešosiomis lauko erdvėmis“, – teigia projekto autoriai.
Jaukioms prieigoms sukurti projekte pasitelkiami želdynai, landšafto bei mažosios architektūros elementai. Siekiant aiškiau apibrėžti gatvių bei prekybos centro viešąsias erdves, teritorijos perimetras gausiai apželdinamas krūmais ir medžiais.
Naujų apželdinimo sprendinių tikslas – pagerinti vietos ekologinę būklę, sušvelninti vietos charakterį, projektuojamoms viešosioms erdvėms suteikti jaukumo.
Teritorijoje numatoma pėsčiųjų takų tinklas, kuris nenutrūkstamai sujungtų prekybos centro įėjimus ir prieigų bei stogo viešąsias erdves su miesto gatvių pėsčiųjų bei viešojo transporto stotelės zona.
Palei Laisvės pr. „MADA“ prekybos centro fasadą projektuojama restoranų lauko terasos bei pėsčiųjų promenada su želdynais ir suoleliais, o ties dviem pagrindiniais įėjimais į pastatą formuojamos aikštės su suolelais, želdynais, dviračių stovais.
Šalia projektuojamo prekybos centro esama viešojo transporto stotelė „Viršuliškės“ planuojama perkelti priešais centrinį „MADOS“ įėjimą. Pasak „DO Architects“, tokiu būdu viešojo transporto stotelė tampa aikštės ties centriniu įėjimu tąsa, sukuriamas patogus patekimas į pastatą žmonėms, kurie atvyksta viešuoju transportu.
„Siekiant sušvelninti pastato įtaką kraštovaizdžiui ir sukurti papildomą traukos tašką teritorijoje, projektuojamos apželdintos, eksploatuojamos ir viešai prieinamos stogo terasos. Projektuojamoje stogo viešojoje erdvėje numatoma erdvė poilsiui, renginiams bei riedlenčių parkas.
Ant šios terasos galima patekti amfiteatriniais laiptais, kurie projektuojami palei Viršuliškių gatvės fasadą, iš prekybos centro antriumo bei iš daugiaaukštės automobilių stovėjimo aikštelės trečiojo aukšto.
Viešųjų erdvių įvairovė ir nenutrūkstantys pėsčiųjų ryšiai suteikia prekybos centro prieigoms multifunkciškumo ir integralumo, kuris taip reikalingas norint sukurti aktyvų lokalų traukos centrą bei suteikti modernistinio planavimo, masinės statybos daugiabučių rajonui miestietiškos kokybės“, – rašoma projekto aiškinamajame rašte.
Architektūrinė koncepcija
„Projekte siekiama išgryninti ir supaprastinti rekonstruojamus „MADOS“ prekybos centro tūrius. Numatomas saikingų, minimalistinių formų bei aiškaus silueto kompleksas.
Architektūrine raiška perteikiamos pastato funkcijos – atvirų betonių konstrukcijų automobilių saugyklos pastatas, skaidri pirmo aukšto fasado plokštuma ties įėjimais ir restonanų zona bei aklina fasado plokštuma antrame aukšte, kur koncentruojamos prekybinės patalpos, taip pat skaidrūs antstatai, kuriuose numatoma administracinės patalpos.
Įėjimai į prekybos centrą išreiškiami įtraukiant pirmo aukšto pastato tūrį. Galima paminėti tris akcentinius architektūrinius elementus: ties Laisvės pr. ir Viršuliškių g. stiklinis trijų aukštų pastato tūris su amfiteatriniais laiptais, vedančiais ant eksplotuojamo pastato stogo, centrinio įėjimo atriumas bei paaukštintas esamas laiptinės tūris, kuris sukuria kompozicinę skirtį tarp automobilių saugyklos ir prekybos centro pastatų.
Pastato spalviniai sprendimai inspiruoti pirminio „MADOS“ prekybo centro dizaino, tad fasado apdailai (aklinoms fasados plokštumoms) naudojama terakotos raudonio spalvos apdaila.
Fasadų paviršiams numatoma naudoti natūralios kilmės medžiagas (keramika, medis, metalas, fibrocementas). Architektūrinių formų grynumas, parinktos natūralios medžiagos bei šiltas koloritas kontrastuoja su XXa. masinės statybos stambiaplokščių daugiabučių kontekstu ir kuria ikoniško rajono centro įvaizdį“, – rašoma projekto aiškinamajame rašte.
Komercinės patalpos dėstomos prekybos centro rusyje, pirmame ir antrame aukštuose. Didelis dėmesys skiriamas pastato bendrosioms erdvėms: projektuojamas erdvus atriumas ties prekybos centro pagrindiniu įėjimu, erdvios komercinės galerijos, kuriomis lankytojai gali judėti ratu.
Siūlomas maisto halės konceptas, kai restoranai ir kavinės koncentruojamos vienoje zonoje – pirmame aukšte palei Vakarinį pastato fasadą. Toks maitinimo įstaigų išdėstymas leidžia įrengti lauko terasas ir pratęsti restoranų zoną prekybos centro prieigose.
Trečiame prekybos centro aukšte planuojami trys administracinės paskirties korpusai, turintys patekimą ant eksplotuojamo stogo terasos.
Viso projektuojamos 505 parkavimo vietų. 19 automobilių stovėjimo vietų yra skiriama žmonėms su negalia (iš jų 3 vietos yra A tipo). 101 vietos numatytos su elektromobilių įkrovimo įranga.
Taip pat numatomos 88 dviračių stovėjimo vietos. Daugiaukštės automobilių aikštelės pirmajame aukšte numatomi elektrinių dviračių ir paspirtukų įkrovomo taškai bei įrengiamos 18 dviračių stovėjimo vietų darbuotojams.
3 komentarai. Leave new
Labai liūdna, kad tokio kultūros paveldo nebeliks, jis formavosi Vilniui augant, liko kažkas unikalaus iš tų senųjų laikų, o dabar iškils eilinis prekybcentris.
Laba diena. O ar nebus nukeliami šalia esantys požeminiai garažai. O gal jie bus superkami?
O kas yra supranuota su pozeminiais garazais kurie yra po parkingu ????