Lenkija žengia didžiulį žingsnį į priekį transporto infrastruktūros srityje – baigtas ambicingo naujojo oro uosto ir transporto mazgo projektas, kurį parengė garsūs architektų konsorciumai Foster + Partners ir Buro Happold. Šis projektas, pavadintas Centralny Port Komunikacyjny (CPK) arba „Centrinis komunikacijos uostas“, taps ne tik moderniu oro uostu, bet ir svarbiu transporto mazgu. Pirmąjį jo etapą planuojama atverti jau 2032 m.
Strateginė vieta ir projekto progresas
CPK bus įsikūręs 40 km į vakarus nuo Varšuvos, o jo statyboms jau nupirkta daugiau nei 1000 hektarų žemės. Praėjusiais metais teritorijoje pradėti geologiniai tyrimai. Projektas šiuo metu laukia galutinio patvirtinimo, tačiau parengtas projektas jau pateiktas CPK įmonei, kuri yra atsakinga už jo įgyvendinimą. Statybų pradžia numatyta 2026 m.
Pirmame etape numatyta pastatyti apie 45 hektarus užimsiantį keleivių terminalą su trimis lygiais. Terminalas pradžioje aptarnaus apie 11 tūkst. keleivių per valandą, o vėliau jo pajėgumas dar bus didinamas, įrengiant 170 registracijos ir bagažo atidavimo langelių.
CPK įmonės generalinis direktorius Filipas Černickis pažymi, kad projektas jau pasirengęs pereiti į naują etapą: „Gavome statybų dokumentaciją, kurią sudaro apie 6 250 projektinių brėžinių ir daugiau nei 50 ataskaitų. Dabar atliekame nuodugnų dokumentacijos patikrinimą.“
Dizaino inovacijos ir tvarumo sprendimai
Architektūros meistrai Foster + Partners ir Buro Happold kartu su daugiau nei 30 partnerių, įskaitant NACO, Kuryłowicz & Associates bei Cundall, sukūrė modernaus terminalo, geležinkelio ir autobusų stočių koncepciją. Projekto kūrime dalyvavo beveik 500 dizainerių.
Vienas iš pagrindinių projekto tikslų buvo sukurti keleiviams draugišką ir intuityvią infrastruktūrą. Šiam tikslui buvo optimizuotas terminalo dizainas, sutrumpinant pirštus 100 m, keičiant stogo konstrukcijas, taip pat mažinant plieno sąnaudas. Vietoj išsikišusio stogo buvo pasiūlytas kolonų palaikomas arkadinis įėjimas, kuris suteikia geresnę apsaugą nuo oro sąlygų.
Modernus dizainas ir transporto integracija
Naujasis terminalo stogas bus dengtas „šiltais“ medžiagų sprendimais, kurie pagerins keleivių akustines sąlygas ir estetiką. Taip pat sumažintas stogo švieslangių skaičius. Autobusų laukimo zonos bus tiesiogiai sujungtos su geležinkelio stotimi, o ateityje jų dydis galės būti moduliariai plečiamas.
Pirmajame CPK etape planuojama įrengti šiaurinį B pirštą ilgiems skrydžiams bei centrinę C ir D zoną, pritaikytą Šengeno ir ne Šengeno skrydžiams. Oro uostas galės aptarnauti iki 68 orlaivių vienu metu, gerokai padidindamas Varšuvos Šopeno oro uosto pajėgumus.
Projektu siekiama užtikrinti, kad iki pusės keleivių galėtų atvykti į oro uostą traukiniu. Geležinkelio ir autobusų stočių integracija yra esminė transporto mazgo dalis, skirta padidinti keleivių patogumą ir sumažinti automobilių naudojimą.
Centralny Port Komunikacyjny simbolizuoja naują Lenkijos žingsnį į priekį globalioje aviacijos ir transporto srityje, o jo moderni infrastruktūra ir tvarumo sprendimai kelia ambicingą tikslą – tapti vienu iš svarbiausių transporto centrų Europoje.