Peru archeologai apgailestauja dėl planų statyti naująjį oro uostą, kuris leistų turistams išlipti tiesiai ant trapios UNESCO paveldo saugomos Incos citadelės aikštelės, Maču Pikču. Oro uosto statybas inicijavusi Peru vyriausybė tikisi, kad taip pritrauks didesnį turistų antplūdį.
Maču Pikču – inkų tvirtovės griuvėsiai Peru, Maču Pikču kalno šlaite, 2350 metrų aukštyje virš jūros lygio. Maču Pikču dar vadinamas prarastuoju inkų miestu, apie jį pasaulis sužinojo tik 1911 metais. Visas miestas saugomas UNESCO ir yra lankomiausia inkų vieta, kurių gausu Peru. Vis dėlto, nė vienas objektas nėra toks populiarus tarp turistų kaip Maču Pikču citadelė. 2017 metais šią vietą aplankė daugiau nei 1,5 mln. lankytojų, t.y. beveik dvigubai daugiau nei rekomenduoja UNESCO, taip sukeldama didžiulę įtampą trapiems griuvėsiams ir vietinei ekologijai.
Dabar dar daugiau siaubo, archeologų, istorikų ir vietinių gyventojų pasipiktinimo sulaukė pradėtas milijardų eurų vertės tarptautinio oro uosto statybų projektas, skirtas palengvinti kelią turistams iki istorinių vertybių.
„Šiame kraštovaizdyje matome inkų suprojektuotas terasas ir maršrutus. Atrodo ironiška, kad norima statyti oro uostą tiesiai ant to, ką pamatyti atvyksta turistai. Buldozeriai jau išlygino milijonus tonų žemės Chinchero miesto ribose, maždaug 3800 metrų virš jūros lygio. Juk tai yra vartai į Šventąją slėnį. Ši vietovė kažkada buvo civilizacijos, kuri tęsėsi nuo šiuolaikinės Kolumbijos iki Argentinos. XV a. tai buvo didžiausia pasaulyje imperija“, – sakė Kembridžo universiteto meno istorikė Natalija Majlufas. Moteris organizavo peticiją dėl naujojo oro uosto statybų stabdymo.
Šiuo metu dauguma slėnio lankytojų atvyksta per Cusco oro uostą, turintį tik vieną kilimo ir tūpimo taką, ir apsiriboja nedidelėmis galimybės pakilti ir nusileisti orlaiviais, skrendančiais iš Peru sostinės Limos bei netoliese esančių miestų, tokių kaip Bolivija. Naujasis oro uostas, kurį stato statybų bendrovės iš Pietų Korėjos ir Kanados leistų tiesioginius skrydžius iš didžiausių Lotynų Amerikos ir Jungtinių Amerikos Valstijų miestų.
Kritikai teigia, kad oro uosto teritorija sunaikintų 134 kv. metrų archeologinį parką. „Nuo šios vietos yra tik 20 minučių iki Šventojo slėnio – inkų kultūros branduolio. Ir čia jie nori statyti oro uostą“, – sakė antropologė Pablo Del Valle.
Peticijoje prašoma, kad Peru prezidentas Martinas Vizcarra persvarstytų arba perkeltų oro uostą iš numatytos vietos į tolimesnę. Teigiama, kad triukšmas ir infrastruktūros plėtra pakenktų griuvėsiams. Peru gyventoja Alejandrina Contreras teigia, kad tai rami vieta, kad čia nėra nusikaltėlių. Oro uostas reikštų pažangą, tačiau ir inicijuotų kardinalius pokyčius: „Pagalvokite apie triukšmą, oro taršą“.
Šiuo metu vyksta arbitražo procesas, o vyriausybė yra pasirengusi pabaigti projektą iki 2023 metų.
„Šis oro uostas bus pastatytas kaip įmanoma greičiau, nes to labai reikia Cusco miestui. Yra atlikti techniniai tyrimai, kurių duomenys įrodo, kad žalos paveldui ir ten gyvenantiems žmonėms padaryta nebus“, – praėjusį mėnesį žurnalistams sakė Peru finansų ministras Carlos Oliva. Miesto meras Luisas Cusicuna sako, kad nuo 1970-ųjų dešimtmečio vietiniai lyderiai siekia pastatyti antrąjį didesnį oro uostą. Daugelis vietinių gyventojų savo žemes pardavė valstybei už maždaug 35 mln. eurų.
Yra „teisėtas susirūpinimas, kad Cusco kelionių infrastruktūra yra ribota. Tačiau baiminamasi, kad naujasis oro uostas padarys „daug žalos vienam iš pagrindinių Cusco turizmo traukos taškų“, – sako Markas Rice, turizmo agentūros vadovas.
Siekdama valdyti augančius lankytojų skaičius, Peru sugriežtino atvykimo į šią vietą reikalavimus, apribojo apsilankymus ryte ir popiečių metu, po to, kai UNESCO grasino Maču Pikču išbraukti iš saugomo paveldo sąrašo ir nutraukti finansavimą.
Tačiau tuo pačiu metu oro uostų projektas nesustabdomai auga. Vietinė spauda pranešė, kad jau yra ruošiami ir papildomi projektai, t.y. šalia naujojo oro uosto pastatyti bent kelis viešbučius ir restoranus atvykstantiems turistams.
The guardian.com nuotr.