Su transporto tarša kovojantys miestai ieško būdų patraukti kuo daugiau automobilių Iš gatvių. Viena Iš priemonių – daugiaaukštės automobilių saugyklos. Jų projektavimas tampa nauja saviraiškos sritimi architektams.
Rudenį Kauno centre, greta buvusio prekybos centro „Merkurijus“, planuojama atidaryti daugiaaukštę automobilių saugyklą. Daugiau kaip 260 automobilių saugos 8,2 tūkst. kvadratinių metrų ploto uždaras pastatas, kurio fasadas – iš pusiau skaidraus profiliuoto stiklo ir plokščių.
Ši dengta saugykla – naujos kartos automobilių aikštelių pavyzdys. Jos skverbiasi į Europos miestus kurie susitarė kovoti su klimato kaita ir ypač intensyviai tai ketina daryti iki 2030 metų.
Apgalvotai parinktoje miesto infrastruktūros vietoje atsiradusi aikštelė gali padėti žmogui greičiau priimti sprendimą palikti automobilį miesto prieigose ir į centrą judėti tvaresniais būdais: viešuoju transportu, pėsčiomis, dviračiu, paspirtuku. „Park and ride“ (liet. parkuok ir važiuok) – taip ir vadinasi tokios automobilių saugyklos, įrengiamos prie pagrindinių miestų įvažiavimų.
Kitos lokacijos, kuriose įprastai iškyla naujos kartos aikštelės, – pačiame miesto centre, šalia naujai statomų, tankių daugiabučių kvartalų arba ten, kur ima trūkti vietų automobiliams stovėti. Kaip Vilniuje, prie Santariškių ligoninės, kur dėl tokios priežasties ir buvo pastatyta nauja daugiaaukštė 2019 metais.
Senamiesčiuose automobilius siekiama pašalinti iš gatvių tam, kad pasivaikščiojimu jose vėl galėtų džiaugtis gyventojai ir turistai. Taip padarė Amsterdamas istoriniame De Pijp kvartale – tiesa, ne daugiaaukštę automobilių saugyklą čia pastatė, o iškasė aikštelei vietą po vandens kanalu. Ilgoje, 260 metrų aikštelėje telpa 600 automobilių: taupiau naudoti plotą padeda jų statymas 70 laipsnių kampu.
Kai trūksta sklypų miesto centro pastatų tankmėje, slėpti automobilius po žeme – puikus sprendimas. Tačiau tokios statybos brangiai kainuoja. Pigiau pastatyti daugiaaukštę antžeminę. Projektuojant tokį statinį tenka išspręsti uždavinį priderinti jį prie urbanistinio konteksto. Daugelis Europos miestų griežtai prižiūri naujų pastatų architektūros kokybę.
Amsterdame, pavyzdžiui, viena iš kelių komisijų taip ir vadinasi – „Beauty committee“, ji yra atsakinga už pastato grožio įvertinimą. Iš antžeminių miesto aikštelių taip pat tikimasi estetinio patrauklumo, darnos su aplinkinės architektūros charakteriu. Suprojektuoti aikštelę kaip dėžutę – per daug elementaru kūrybingam architektui. Naujos aikštelės kyla įdomesnės ir forma, ir fasadais. Pristatome kelias konceptualias, pastaruoju metu statytas daugiaaukštes aikšteles įvairiuose Europos miestuose.
Park + Ride: zona transporto pakeitimui Antverpene, Belgijoje
2022 metais pastatyta aikštelė Belgijoje, Antverpeno miesto pakraštyje, yra panaši į klasikinę aikštelę. Jame nėra fasadų, vyrauja tik konstrukcijų ritmas. Tokį jį HUB architektai suprojektavo specialiai, kad jo identitetas išreikštų tranzitinę paskirtį. Park + Ride pastatytas šalia įvažiavimo į miestą ir šiame taške skatina žmones palikti nuosavus automobilius ir persėsti į viešąjį transportą.
Antverpene tokios aikštelės planuojamos iš viso trys, išdėstytos aplink miestą. Juose bus įrengta 1 800, 1 500 ir 680 automobilių stovėjimo vietų, o bendras visų statybų biudžetas numatytas apie 56 milijonai eurų.
Nors ši automobilių saugykla tėra įprasta betoninė struktūra, ji neatrodo atšiaurus industrinis griozdas – charakterį sušvelnina panaudotas medis, kuris čia inkorporuotas ir kaip simbolis, liudijantis aikštelės tvarumo misiją. Prie estetinio tono prisideda ir spiraliniai betoniniai laiptai. O ir užrašas Park + Ride šviečia jaukiai, tarsi viešbučio iškaba.
Aikštelė-terasos Helsinkyje, Suomijoje
„ALA Architects“ 2020 metais suprojektuota aikštelė – šalia miesto centro, buvusioje uosto teritorijoje, kuri dabar intensyviai pritaikoma gyventi. Čia bus įrengti būstai 21 tūkstančiui žmonių, 6 tūkstančiams – pastatyti biurai.
Statinys penkiais aukštais išsidėstęs ratu aplink apželdintą centrinį kiemą, pilną riedulių, samanų ir paparčių. Kiemas atlieka dvejopą funkciją: per jį patenka šviesa į apatinius automobilių stovėjimo aukštus, taip pat čia surenkamas lietaus vanduo, sniegas.
Viena pastato pusė išdėstyta laiptuotomis terasomis, tad daugiabučių gyventojai iki reikiamo aukšto pasiimti automobilio gali užlipti per išorę. Šias apželdintas terasas gyventojai naudoja ir pasisėdėjimui – rengia piknikus ar tiesiog mėgaujasi saulės voniomis.
Būtent dėl terasų sprendinio automobilių stovėjimo aikštelė atrodo mažesnė, nei iš tikrųjų yra. Jos plotas siekia beveik 20 tūkstančių kvadratinių metrų.
Automobilių stovėjimo aikštelės laikančioji konstrukcija yra iš lieto betono, o fasadai – surenkamieji elementai iš didelių tuščiavidurių terakotos profilių, įkurdintų cinkuoto plieno rėmuose. Neglazūruotų terakotos strypų atspalviai – natūralūs, dera su greta esančiais plytų mūro pastatais.
Tarsi vartai į kvartalą Amsterdame
Amsterdame, Buiksloterham rajone, 2021 metais pastatyta antžeminė automobilių aikštelė yra pavyzdys, kaip infrastruktūros projektai gali sukurti ir socialinę vertę. Čia pirmame statinio aukšte veikia sveikatos centras.
„XVW architectuur“ suprojektuota 8 320 kvadratinių metrų, 250 vietų aikštelė iš išorės net neliudija apie savo paskirtį saugoti automobilius. Vizualiai jis tarnauja tarsi orientyras, vartai į kvartalą.
Statinio fasadas – geometrinės perforuotos plokštės, nudažytos matiniais, bet šviesą atspindinčias dažais. Dėl šio sprendimo pastato išvaizda kinta lyg chameleonas. Fasadas reaguoja į šviesą ir keičia spalvą, priklausomai nuo to, kuriuo kampu į jį žiūri praeiviai ir pravažiuojantys.
Tokį fasadą architektai pasirinko neatsitiktinai – derino prie industrinio konteksto, kuris vyrauja šioje pramoninėje teritorijoje, sparčiai konvertuojamoje į gyvenamąją.
Uždaras, žiūrinčiajam iš išorės savo funkcinės paskirties neišduodantis statinys primena šios vietos praeičiai būdingą pastatų tipologiją – angarus be jokių užuominų apie tai, kas saugoma jų viduje.
Aikštelė su užuominomis į istoriją Ziutfene, Olandijoje
Ši automobilių saugykla pastatyta 2017 metais Olandijoje, Ziutfeno mieste, šalia geležinkelio stoties Noorderhaven rajone. Projektą parengė architektų studija „MoederscheimMoonen Architects“. P+R komplekse įrengtos 375 automobilių stovėjimo vietos ir daugiau kaip 600 dviračių stovėjimo vietų.
Ši teritorija – taip pat buvusi pramoninė zona ir turinti gilią istorinę praeitį, nes Ziutfeno miestas viduramžiais priklausė Šiaurės Vokietijos, Prūsijos ir Livonijos miestų prekybinei ir politinei Hanzos sąjungai. Ši praeitis įamžinta ir automobilių saugyklos konceptualioje išvaizdoje.
Aliuzija į senųjų laikų pramoninį rajoną – viena šoninė siena su medinėmis dailylentėmis, savo siluetu aiškiai primenanti senovinį sandėlį. Kitas statinio galas – šiuolaikinių bruožų: automobilių saugojimo rampos sukasi į aukštį vertikalia spirale. Pakopomis besiplečiantys elementai suteikia pastatui skulptūrišką ir dinamišką išvaizdą.
Naujųjų laikų industrinis elementas – pastatą iškeliančios cinkuotos kolonos, kurių medžiagiškumas siejasi su netoliese esančiu plieniniu tiltu per Eiselio upę. Prie kolonų kuriamo žaismingumo įspūdžio prisideda raudonai dažyto plieno juostos, besiriekiančios vertikaliai fasaduose. Temstant jose įsijungia LED apšvietimas.
RAI Amsterdame – ir automobilių stovėjimo aikštelė, ir parodų salė
Amsterdamo parodų ir konferencijų centre RAI prie aplinkkelio A10 verslo rajone Zuide įrengta nauja daugiafunkcė automobilių stovėjimo aikštelė. Pastatas yra 30 metrų aukščio, aštuoniuose jo aukštuose įrengta maždaug 1000 vietų automobilių stovėjimo aikštelė.
Pirmasis aukštas skirtas ne tik automobiliams statyti – jis gali būti naudojamas ir kaip erdvė konferencijoms ar parodoms rengti. Kai pačiam RAI automobilių stovėjimo aikštelės nereikia, joje automobilius gali palikti ne tik centro lankytojai. Nuo 1989 m. ši automobilių stovėjimo aikštelė – jau trečiasis pastatas, kurį RAI suprojektavo nuolatiniai jo partneriai „Benthem Crouwel Architects“.
Pastatas paprastos stačiakampio formos, tačiau pietinėje jo pusėje kyla du įspūdingi spiralės formos bokštai iš surenkamų betoninių konstrukcijų: vienu patenkama į aikštelę, kitu iš jos išvažiuojama. Atskyrus transporto srautus, pagreitėjo judėjimas automobilių stovėjimo aikštelėje. Pirmojo aukšto aukštis – 7,2 metro.
Taip sukurta didelė ir erdvi, apie 2800 m2, salė, kuri gali būti naudojama kaip papildoma erdvė konferencijoms ir parodoms. Aukščiausias automobilių stovėjimo aikštelės aukštas, pastato stogas, taip pat gali būti naudojamas įvairiems renginiams.
Automobilių stovėjimo aikštelės aukštai įrėminti vertikaliomis aliuminio lamelėmis. Jos naudojamos daugelyje RAI pastatų taip pabrėžiant komplekso pastatų tarpusavio ryšį.
Automobilių stovėjimo aikštelės lamelės išdėstytos tarpais, todėl pastatas atrodo ir skaidrus, ir privatus. RAI pageidavo automobilių stovėjimo aikštelės be mechaninio vėdinimo, tad pro šiuos tarpus gali cirkuliuoti oras. Lamelės taip pat apsaugo nuo lietaus.
Autorė: Ana Lekter