Rugsėjo viduryje Kauno LEZ atidarytas „Omnivos“ logistikos centras – ne tik rekordinė įmonių grupės investicija, bet ir moderniausias siuntų skirstymo terminalas Baltijos šalyse. Dabar visos siuntos, nuo pirkinių iš el. parduotuvių iki asmeninių dovanų, tarp Lietuvos ir viso pasaulio šalių cirkuliuos dar greičiau ir saugiau.
Didžiausią paštomatų tinklą Baltijos šalyse ir Lietuvoje valdanti „Omniva“ Kaune atidarė moderniausią Baltijos šalyse logistikos centrą: jame įdiegtos pažangiausios automatizavimo technologijos neabejotinai taps nauju logistikos standartu – per parą bus galima automatiškai išskirstyti iki trečdalio milijono siuntų 236 kryptimis visame pasaulyje.
Veiklą pradedantis beveik 22 tūkst. kv. m ploto „Omnivos“ logistikos centras – rekordinė įmonių grupės investicija.
„Investavę daugiau kaip 42 mln. eurų, iš kurių 27 mln. sudaro SEB žalioji paskola, mes ne tik sustiprinome savo infrastruktūrą, bet ir nustatėme naujus standartus logistikos sektoriuje. Naujasis logistikos centras yra Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ), strategiškai patogioje vietoje, jis bus Baltijos šalių vartais į Vakarų rinkas ir taip padidins mūsų gebėjimą valdyti augantį tarptautinių siuntų kiekį. Šis objektas leis mums būti regiono logistikos paslaugų teikėjų lyderiais“, – sako „Omnivos“ valdybos narys ir vykdomasis direktorius Kastytis Valantinas, pabrėžęs, kad naujasis logistikos centras Kauno LEZ, didžiausia įmonių grupės investicija, atspindi didelį įsipareigojimą Lietuvai ir Baltijos regionui.
Naujajame „Omnivos“ logistikos centre įrengta „Equinox Europe“ pagaminta siuntų skirstymo linija – vienas didžiausių bendrovės projektų.
„Tai visiškai naujos kartos siuntų skirstymo technologija, greitesnė ir patikimesnė. Visos mechaninės terminalo dalys pagamintos „Equinox Europe“ padalinyje Nyderlanduose, o automatiką sukūrė Lietuvos specialistai. Toks sprendinys Europoje įdiegtas pirmą kartą. Ši linija paruošta atlaikyti kur kas didesnius siuntų srautus iš Vakarų valstybių, tad turime pajėgų rezervą“, – apie logistikos centro galimybes pasakoja K. Valantinas. Lietuvių ir olandų sukurtas technologinis sprendinys kainavo apie 10 mln. eurų.
K. Valantinas akcentuoja, kad naujajame logistikos centre, kurio projektą design-build metodu įgyvendino generalinės rangos įmonė „Conres“, susitelkta ne tik į operacijų efektyvumą – ne mažiau dėmesio skirta ir darbuotojų gerovei. Siekiant užtikrinti greitą prieigą prie siuntų skirstymo linijų, transporto ir krovimo rampų, pirmasis logistikos centro aukštas skirtas kurjeriams ir siuntų skirstytojams, o antrasis ir trečiasis – administracijos darbuotojams ir lankytojams. Čia įrengtas modernus 2400 kv. m ploto biuras. Jame yra 120 darbo vietų, 20 posėdžių salių (kai kurioms iš jų pavadinimus pasiūlė darbuotojai), 4 individualaus darbo ir 4 poilsio kambariai, 3 virtuvėlės, 3 erdvūs persirengimo kambariai, 3 žaidimų erdvės. Siekiant sukurti darbuotojams patogų, mažiausiai varginantį mikroklimatą, įrengta tylos zona, masažo kambarys, pirčių zona, o komandos sportinei dvasiai palaikyti – krepšinio aikštelė. Mėgstantiems valgyti ar ruošti maistą gryname ore – speciali grilio zona ir švieži prieskoniai tiesiai iš lysvės logistikos centro teritorijoje. Darbuotojų srautui sklandžiai valdyti įrengtos trys laiptinės ir moderni įeigos kontrolės sistema.
Laikantis „Omnivos“ įmonių grupės įsipareigojimo tvariai plėtoti verslą, trečdalis naujojo logistikos centro suvartojamos elektros energijos bus gaunama iš 1600 kW galios saulės elektrinės – daugiau kaip 3700 saulės modulių, sumontuotų ant logistikos centro stogo.
Apgalvota kiekviena grandiozinio projekto detalė
Logistikos centrą projektavusios įmonės AIF LT architekto Andriaus Liubino teigimu, didžioji modernaus logistikos centro pastato dalis, apie 20 tūkst. kv. m ploto siuntų skirstymo patalpų, byloja apie įspūdingas „Omniva LT“ darbo apimtis. Kita pastato dalis – administracinė, užimanti 2,4 tūkst. kv. m ploto, pabrėžia kompanijos rūpestį personalo darbo ir poilsio sąlygomis. Didelis dėmesys skirtas racionaliam transporto ir žmonių srautų paskirstymui logistikos centro teritorijoje.
„Pastatas sklype suprojektuotas taip, kad būtų atskirti sunkiojo krovininio transporto ir mikroautobusų judėjimo srautai. Atsižvelgiant į pajėgumus, kurių reikės išvežiojant siuntas po visą Lietuvą, privažiavimai prie skirstyklų suprojektuoti iš abiejų ilgųjų pastato pusių, jie pritaikyti įvairių kategorijų transporto priemonėms. Darbuotojų ir klientų judėjimas prie administracinės pastato dalies taip pat suskirstytas pagal poreikį“, – pasakoja A. Liubinas.
Trijų aukštų administracinio pastato pirmajame aukšte pro turniketus patenkama į darbo patalpas, skirtas siuntų skirstyklos darbuotojams. Į administracinį pastatą patenkama per žalią kalvą, suformuotą priešais administracinę pastato dalį, su pastatu sujungtą tilteliu.
Kaip jau minėta, administracijos pastate yra daug skirtingos paskirties erdvių. Pirmasis aukštas projektuotas uždaresnis, atsižvelgiant į darbo pobūdį skirstykloje, kiti du aukštai – atviresni. Pagrindinio įėjimo į administracines patalpas akcentas – įstriži laiptai ir atrijus stikliniu stogu, pro kurį į patalpas plūsta šviesa.
Pasak AIF LT architektės Aistės Karaliūtės, siuntų skirstymo patalpos nuo administracinio pastato dalies skiriasi statybinėmis medžiagomis ir faktūromis. Siuntų skirstyklos fasadams panaudotos daugiasluoksnės (sandwich) plokštės, o administracinio pastato sienoms – daugiasluoksnės gelžbetonio plokštės ir fasadinės sistemos. Fasadai dengti vertikaliomis lamelėmis, iš fasadų „iššoka“ kubai – pagrindinis pastato akcentas. Kubai apsiūti aliuminio kompozito plokštėmis.
„Užsakovas pageidavo išskirtinių patalpų darbuotojų darbui ir poilsiui, tad suprojektavome ne tik ramybės zonas, bet ir sporto salę, net turkišką garinę pirtį ir sauną“, – sako A. Karaliūtė.
Architektų teigimu, tiek kuriant pastato išorę, tiek vidaus erdves buvo svarbu firminės „Omnivos“ spalvos. Dalis jų aktyvios, pavyzdžiui, ryški oranžinė ar saulėta geltona, tad interjere tarsi atsakas pasirinkti santūrūs sienų ir lubų atspalviai. Spalvų deriniais siekta sukurti demokratiško, jaunatviško biuro nuotaiką, kurią pratęsia vaizdas pro pastato langus. Lauke įrengta krepšinio aikštelė darbuotojams, apželdinta poilsio zona, pastatyta suoliukų, puoselėjamas net prieskonių darželis.
Teritorijos dangoms pasirinkti UAB „Betono mozaika“ gaminiai „Astra“, kaip asfalto analogas dažnai naudojami pramoninės paskirties zonose. Betono gaminių danga yra lengvai prižiūrima, paprastai eksploatuojama ir greitai remontuojama, todėl populiari Baltijos šalių sandėlių, logistikos centrų bei kitų objektų teritorijose, kuriomis vyksta intensyvus sunkiojo transporto eismas.
Tinkamais sprendimais suvaldomi net didžiausi statybų projektai
„Per pradinius pokalbius su terminalo užsakove UAB „Omniva LT“ išsiaiškinome esminius verslo prioritetus: reikia atitikti numatytą statybų biudžetą, statybos turi vykti pagal patvirtintą grafiką, nes privalu sinchronizuoti technologinės įrangos gamybos, pristatymo ir instaliavimo terminus. Pasiūlėme taikyti design-build metodą. Jo esmė – parengiama detali projektavimo užduotis ir jos pagrindu atliekamas projektavimo bei statybos darbų pirkimas iš vieno generalinio rangovo. Pagrindinis metodo privalumas – galimybė įvertinti statybos kaštus dar iki projektavimo pradžios. Detali projektavimo užduotis sudaro galimybes pasirinkti generalinį rangovą, atsakingą už statybą ir projektavimą. Toks modelis patogus ir efektyvus: nebelieka klasikinių projektuotojo ir statybininko ginčų, generalinis rangovas gali optimizuoti išteklius bei laiką“, – paaiškina Ruslanas Bičenovas, įmonės „TAEM Group“ vadovas.
Daugiau kaip 20 metų statybos projektų valdymo, statybos darbų techninės priežiūros ir kitas inžinerines paslaugas teikiančios „TAEM Group“ komandai buvo pavesta parengti objekto priešprojektinius pasiūlymus (architektūrinę koncepciją) ir techninę užduotį generalinio rangovo bei projektuotojo atrankai atlikti, organizuoti generalinio rangovo atranką, derybas bei rangos sutarties pasirašymą, atlikti projektavimo ir statybos valdymą bei statybos techninę priežiūrą.
„Ieškojome šiuolaikiškų nestandartinių sprendimų – teko modeliuoti darbuotojų srautus, užtikrinti jiems patogias darbo ir poilsio sąlygas, siekti pastato A++ energinio efektyvumo, numatyti ateities poreikius. Rengiant detalią projektavimo užduotį ir architektūrinės koncepciją labai padėjo statybos inžinerijos mokslų daktaras Liutauras Kairys“, – pasakoja R. Bičenovas.
Pastate įdiegtos efektyvios ir išmanios vėdinimo, vėsinimo ir šaldymo sistemos, užtikrinančios patalpose reikiamą mikroklimatą ir tuo pat metu taupančios energiją. „Omniva“, siekdama verslą plėtoti tvariai, visą reikiamą infrastruktūrą priderino prie ateities poreikių. Atvykstantiems elektromobiliams įrengtos greitojo įkrovimo stotelės, o elektrinių dviračių vairuotojams – atskiros saugios patalpos su įkrovimo kištukiniais lizdais.
Visa elektros ūkio sistema integruota į pastato valdymo sistemą (BMS), todėl galima stebėti ir valdyti energijos vartojimą. Projektas atitinka A++ energinės klasės reikalavimus. Šiluma ir šaltis gaminami naudojant šilumos siurblius, o elektros sąnaudas kompensuoja ant stogo įrengta saulės jėgainė. Siekiant optimaliai panaudoti plotą, inžinerinės sistemos įrengtos ant skirstyklos stogo, o gaisrų gesinimo siurblinė – po pagrindinio įėjimo žemės pylimu.
„Pradinėse pirkimo stadijose užsakovas, siekdamas suderinti finansinius projekto rodiklius su pradiniais tikslais, nusprendė atlikti tam tikras techninės užduoties korekcijas. Šiuo atveju pasiteisino design-build pirkimo metodas – buvo sutaupyta laiko perprojektuojant, derinant ir atliekant statybos leidimo dokumentų procedūras. Pirkimo metu pavyko sukurti aktyvią kandidatų konkurenciją ir pasiekti užsakovo nustatytas ribas atitinkančią fiksuotą viso objekto statybos kainą“, – teigia „TAEM Group“ komandai projekte vadovavęs Virginijus Palubinskas.
Užuolaidos ir roletai – vieni iš pagrindinių komforto elementų biure
„Naujojo logistikos centro interjero projektas – sudėtingas ir labai kūrybiškas, jame daug dėmesio skirta ergonomikai. Buvo siekiama sukurti aplinką, kurioje darbo sąlygos atitiktų aukščiausius standartus, darbuotojai jaustųsi komfortiškai ir būtų produktyvūs“, – pasakoja Jurga Šiugždinytė, funkcionalių ir estetiškų langų uždengimo sprendimų įmonės „Domus Lumina“ projektų vadovė.
Vienas didžiausių šio projekto iššūkių buvo išrinkti audinius užuolaidoms ir roletams – jie turėjo ne tik atitikti techninius reikalavimus, bet ir užtikrinti patalpų ergonomiškumą. Kabinetams įmonės komanda išrinko ir sumontavo 96 pulteliu valdomus elektrinius roletus iš 10 proc. pralaidumo screen audinio, kuris ne tik mažina tiesioginių saulės spindulių patekimą į patalpas, bet ir saugo langų stiklus nuo įkaitimo, taip užtikrindamas optimalias darbo sąlygas ir patalpų apdailos ilgaamžiškumą.
Pasitarimų kabinetuose sumontuotos akustinės užuolaidos, puikiai sugeriančios garsą ir taip mažinančios stresą, kurį gali sukelti triukšminga aplinka. Dominuojanti pilka spalva puikiai dera prie viso interjero ir sukuria ramią bei subalansuotą darbo erdvę, suteikia jai privatumo ir jaukumo.
Vienas iš išskirtinių interjero akcentų – kubo formos kabinetas, matomas vos tik įžengus į biuro patalpas. Stiklines šio kabineto sienas iš visų pusių dengia įmonės logotipą atitinkančios oranžinės spalvos akustinės užuolaidos, pagamintos iš 100 proc. vilnonio audinio. Šios puikių akustinių savybių užuolaidos, sukuriančios tylią ir produktyvią darbo aplinką, kartu yra ir išskirtinis interjero elementas.
J. Šiugždinytės teigimu, logistikos centro interjeras – puikus pavyzdys, kaip techniniai sprendimai gali būti derinami su estetika ir ergonomika. Šiame projekte kiekviena detalė projektuota galvojant apie darbuotojus, todėl sukurta komfortiška ir produktyvumą skatinanti aplinka. Kruopščiai parinktos užuolaidos ir roletai čia yra vieni iš svarbiausių darbuotojų gerovę užtikrinančių elementų.
Saugią aplinką garantuoja nepriekaištingos sistemos
Daugiau kaip dešimtmetį sėkmingai veiklą plėtojanti saugos technologijų įmonė „ARTechnika“ logistikos centrui tiekė integruotą pastato gaisro aptikimo ir apsaugos nuo įsibrovimo sistemą ARITECH. Šio prekių ženklo apsaugos sistemos Lietuvos rinkoje puikiai žinomos nuo 1995 m. ARITECH gamintoja – partnerių ir klientų pasitikėjimą pelniusi priešgaisrinės saugos ir saugos sprendimų rinkos lyderė amerikiečių kompanija „Carrier Fire & Security EMEA“, kuriai ir atstovauja įmonė „ARTechnika“.
„ARTechnika“ direktoriaus Arūno Kazlausko teigimu, užsakovas naujajam logistikos centrui pasirinko ARITECH integruotą pastato apsaugos sistemą, kurią sudaro adresuojama gaisro aptikimo ir signalizavimo sistema 2X-F2-27 – tiksli ir patikima, su daugiau kaip 300 taškinių dūmų bei šilumos detektorių, – taip pat apsaugos valdymo sistema „Advisor Advanced“. Abi sistemos sujungtos bendru sisteminiu programiniu valdymo sprendiniu „Advisor Management“.
„Esant tokiai apsaugos sistemos konfigūracijai galima paprastai valdyti ne tik minėtąsias sistemas, bet ir patekimą į patalpas, žmonių srautus, taip pat sekti ir kontroliuoti situaciją per vaizdo stebėjimo sistemą“, – vardija ARITECH integruotos pastato apsaugos sistemos privalumus A. Kazlauskas. Pasak jo, visai savo tiekiamai apsaugos nuo gaisro ir įsibrovimo, patekimo į patalpas kontrolės, vaizdo stebėjimo įrangai bendrovė kelia gerokai didesnius nei įprasta patikimumo reikalavimus, visi siūlomi sprendiniai atitinka sparčiai plėtojamų elektroninių turto ir gyvybės saugos priemonių bei sistemų rinkos poreikius, todėl „ARTechnika“ turi daug patenkintų klientų ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje.
„ARTechnika“ deda visas pastangas, kad klientai visada jaustųsi saugiai ir patogiai, o verslo partneriai sėkmingai kartu įgyvendintų vis naujus projektus. Bendrovės tikslas – nuolat auginti savo verslą, tad ji daug investuoja į darbuotojų profesinį tobulėjimą. Visada puikūs darbo rezultatai liudija, kad komanda užduotis įgyvendina darniai.
Verslo pranašumą sustiprins ir saulės elektrinė
„Omniva LT“ – tai kompanija, kuri pirmenybę teikia atsinaujinančių išteklių energijai, nedarančiai neigiamo poveikio aplinkai, todėl saulės elektrinė ant logistikos centro stogo buvo geriausias pasirinkimas. Kad ši 1600 kW galios elektrinė atsirastų, mūsų komandai reikėjo įdėti daug pastangų“, – pasakoja bendrovės „Fungerta“ projektų vadovas Gintaras Kažemekaitis.
„Fungertos“ komanda padėjo saulės elektrinę prijungti prie ESO tinklo, parengė inžinerinius sprendinius, sukomplektavo tinkamą įrangą, elektrinę sumontavo ir paleido. Saulės elektrinė – apie 10 tūkst. kv. m ploto, tačiau ji buvo sumontuota nepaprastai greitai – vos per tris mėnesius, įskaitant ir gausaus snygio dienas.
„Ankstyvo pavasario sniegas – pats didžiausias šio projekto iššūkis. Subjuręs oras buvo itin nepalankus elektrinei montuoti. Darbus trikdė ir net stabdė sniego valymas, tačiau projektas baigtas laiku ir sėkmingai“, – sako G. Kažemekaitis.
Ant logistikos centro stogo sumontuotiems saulės moduliams bus taikoma iki 10 metų, inverteriams – iki 5 metų, o įrengimo darbams – net iki 5 metų garantija.
Bendrovė „Fungerta“, ilgai specializavusis elektros tinklų projektavimo ir instaliavimo darbų srityje, pradėjo teikti naują – elektros tinklo subalansavimo ir elektros energijos kaupiklių įrengimo paslaugą. Sėkmingai dirbama jau 20 metų, įmonė subūrė aukštos kvalifikacijos inžinierių, projektuotojų, elektrikų ir montuotojų komandą. Jai patikimi vieni didžiausių šalyje visuomeninių įstaigų, privačių kompanijų projektų. Bendrovėje vertinama ne tik technologinė, bet ir kompetencijų pažanga. „Klientui padedame išspręsti visas problemas, net ir tas, kurių kiti įveikti nepajėgia“, – įmonės išskirtinumą pabrėžia G. Kažemekaitis.
Pagal poreikius – skirtingi kokybiški vartai
Gerai Lietuvoje ir visoje Europoje žinoma kokybiškų garažo ir pramoninių vartų bei lauko durų gamintoja „Ryterna“ logistikos centre sumontavo automatinius sekcijinius pakeliamuosius vartus ir pagal užsakymą pagamino greitaeigius vartus.
„Vartų sandarinimo rankoves reikėjo pritaikyti konkrečioms transporto priemonėms, todėl standartiniai segmentiniai vartai netiko, – pasakoja apie projektavimo ir individualios gamybos darbus „Ryterna“ pardavimų vadovas Martynas Janionis. – Siekdami užtikrinti optimalų vartų sandarumo ir naudojimo komfortą, pirminį jų pavyzdį, matuodami ir taikydami prie konkretaus mikroautobuso modelio, keitėme kelis kartus.“
„Ryternos“ gaminami greitaeigiai vartai idealiai tinka pramoniniams ir komerciniams pastatams, kuriuose dideli eismo srautai ir aplinkos kontrolė yra kritiškai svarbūs. Greitaeigiams vartams galima pritaikyti angas iki 4000 mm pločio ir 4000 mm aukščio. Vartų techninės įrangos komponentai, tarp jų kreiptuvai, laikikliai ir velenas, pagaminti iš cinkuoto plieno, kuris užtikrina atsparumą korozijai ir padidina patvarumą. Vartus varo vienfazis variklis, sujungtas su keitikliu N2000 RYTERNA, užtikrinančiu sklandų ir reguliuojamą vartų atidarymo ir uždarymo greičio valdymą.
Objekte „Ryterna“ sumontavo ir automatinius sekcijinius pakeliamuosius vartus, pagamintus iš itin kokybiškų medžiagų, užtikrinančių ilgą vartų eksploatacijos laikotarpį. Pakeliamųjų segmentinių vartų sekcijos dažniausiai gaminamos tinko, TLP makrojuostos ar medžio paviršiaus struktūros. „Ryterna“ gali pasiūlyti klientui bet kokį vartų atspalvį iš RAL spalvų paletės, pagaminti permatomus ar ventiliuojamus segmentus ir net visus vartus. Beje, įmonės pagaminti vartai lengvai suderinami su daugumos žymiausių gamintojų automatika, taip užtikrinamas patogus, efektyvus ir saugus naudojimas. Visi gaminami vartai apsaugoti nuo plaštakos ar kojos sužeidimo juos nuleidžiant.
Aukščiausia darbų kokybė kiekviename etape
Sutvarkyti modernaus logistikos centro teritoriją patikėta atestuotai kelių ir gatvių tiesimo bendrovei „Gevalda“, sukaupusiai daug pramoninių ir logistikos projektų infrastruktūros įrengimo patirties. Įmonės vadovo Valdemaro Karlono teigimu, teko atlikti daug ir sudėtingų darbų.
Parengusi infrastruktūros ir lauko inžinerinių tinklų techninius projektus, „Gevalda“ į išskirtinio dydžio, beveik 90 tūkst. kv. m, logistikos centro sklypą įžengė viena pirmųjų.
Didelio ploto pastatų stogai ir lauko kietosios dangos suformuoja didelius lietaus vandens nuotekų debitus, tad įmonė nutiesė sudėtingus didelio našumo ir atitinkamų parametrų lauko inžinerinius tinklus lietaus ir buitinėms nuotekoms surinkti bei išvalyti. Taip pat atliko lauko vandentiekio įrengimo ir žemės darbus.
Pagal projektinius sprendinius įrengtos skirtingam autotransportui skirtų dangų konstrukcijos, atlikti želdynų ir lauko sporto, poilsio zonų žemės darbai. Buvo sutvarkyta teritorija, pasirūpinta visais iš anksto suplanuotais gerbūvio darbais. Įmonės „Gevalda“ vadovo teigimu, jiems pavyko didelės apimties darbus atlikti laiku ir užtikrinant jų aukštą kokybę.
„Specializuojamės panašaus tipo objektų infrastuktūros projektų srityje, juos įgyvendindami sukaupėme daug patirties. Ją sėkmingai ir pritaikėme šiame „Omnivos“ projekte. Įveikėme kompleksinius ambicingo visų objekto statybos darbų vykdymo grafiko ir skirtingų statybvietėje veikiančių rangovų darbų etapiškumo iššūkius“, – sako V. Karlonas.
* Naujojo bendrovės „Omniva“ logistikos centro pastato ir inžinerinių tinklų kadastrinius matavimus atliko patyrusių profesionalų komanda – UAB „Homo Novus“, jau tris dešimtmečius Lietuvos nekilnojamojo turto plėtotojams ir statybos bendrovėms padedanti iki minimumo sumažinti rūpesčius atliekant statybos užbaigimo procedūras ir įregistruojant baigtus objektus NT registre.
Objektas: Sandėliavimo paskirties pastatas Aviacijos g. 6 Karmėlavoje, Kauno r.
Užsakovas: UAB „Omniva LT Sorting“
Generalinis rangovas: UAB „Conres Lt“
Architektai: UAB AIF LT, projekto vadovas Andrius Liubinas, architektė Aistė Karaliūtė
Statybos darbų valdytojas ir techninės priežiūros vykdytojas: UAB „TAEM projektų valdymas“
Kadastriniai matavimai: UAB „HOMO Novus“
Betono mozaika, Fogo, Homo novus, Domus Lumina, UAB TAEM Group, artechnika, Fungerta, Ryterna, Gevalda, Šviesos technologijos.