ARTERY: pagrindinė ateities Vilniaus verslo arterija


Vilniaus finansinio kvartalo širdyje, Konstitucijos prospekte, iškilęs „Studio Libeskind“ ir „Archinovos“ architektų suprojektuotas pastatas neabejotinai perbraižys sostinės verslo horizontą. Dėl unikalių architektūrinių sprendinių, įdiegtų inovatyvių technologijų naujasis verslo centras jau dabar pelnytai tituluojamas 21 amžiaus Vilniaus simboliu – vieta, kuria teka pagrindiniai miesto verslo, gyventojų ir svečių srautai.

Verslo centrui ARTERY sklypas pačiame Vilniaus finansinio kvartalo centre, Konstitucijos prospekte, buvo pasirinktas neatsitiktinai.

„Čia koncentruojasi Lietuvos ir užsienio kompanijos, veikia įvairių paslaugų teikėjai, prekybos centrai. Per sostinės verslo rajoną eina viena iš pagrindinių miesto gatvių, automobilių ir pėsčiųjų tiltais jis yra sujungtas su Senamiesčiu. Įmonėms tokia lokacija patraukli ir dėl patogaus susisiekimo, ir dėl galimybės tinkamai reprezentuoti savo verslą“, – sako Marius Žemaitis, ARTERY projekto užsakovo – UAB „Lords LB Asset Management“ fondų valdytojas. Jo žodžiais, verslo centro pavadinime užkoduota pagrindinė architekto Danielio Libeskindo idėja – sukurti tokį pastatą, kuris taptų pagrindine verslo arterija mieste.

ARTERY, pasak M. Žemaičio, neabejotinai yra vienas sudėtingiausių projektų šalyje jau vien dėl savo architektūrinės formos ir konstrukcijos. Kiekvieną pastato aukštą skiria netaisyklingų formų perdangos, o jo fasade, padengtame išskirtinių savybių stiklu, nematyti jokių jungiamųjų aliuminio elementų, įprastų kituose stiklo konstrukcijų statiniuose. Kad tokia architektūrinė projekto vizija būtų įgyvendinta, reikėjo itin glaudaus visų pastato kūrėjų bendradarbiavimo.

Vertinant pasaulinių verslo centrų kontekste, ARTERY yra pavyzdinis dėl pasiektų aukštų tvarumo standartų ir pasitelktų novatoriškų technologijų – nuo elektrą gaminančių saulės modulių, vizualiai susiliejančių su stiklo fasadu, iki inovatyvios šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo sistemos, užtikrinančios optimalų mikroklimatą, ir elektros energiją generuojančių liftų.

„Investicijos į objektą siekia per 90 mln. eurų, ir mes džiaugiamės, kad ARTERY sulaukė itin didelio tarptautinių ir Lietuvos kompanijų susidomėjimo, jau išnuomota daugiau kaip 80 proc. objekto ploto“, – didžiuojasi projektu „Lords LB Asset Management“ fondų valdytojas.

„ARTERY“ – 21 amžiaus Vilniaus simbolis

„Siekėme sukurti miestui 21 amžiaus orientyrą“, – sako Danielis Libeskindas, lenkų kilmės amerikiečių architektas, „Studio Libeskind“ įkūrėjas, ARTERY idėjos autorius. Pagal jo viziją, ARTERY ne tik atnaujins Vilniaus veidą, bet ir taps mūsų sostinės 21 amžiaus simboliu – dieną naktį šviesa ir gyvybe pulsuojančia miesto arterija.

„Studio Libeskind“ architektas ir pagrindinis partneris Yama Karimas, atstovaujantis studijai ARTERY projekte, taip pat pabrėžia komandos užmojį sukurti unikalią istoriją: „Mes netikime anonimiška architektūra. Mūsų pastatai turi pasakoti siužetą ir būti išskirtiniai, užuot atkartoję tai, kas jau yra sukurta. ARTERY įkūnija šią filosofiją: jis yra miestui gyvybiškai svarbių linijų sankirtoje, būtent tai ir pasufleravo jo pavadinimą. Tikimės, kad šis meninis sprendimas atvers vartus į naują Vilniaus miesto erą ir taps miesto gyventojų traukos epicentru, atspindinčiu šiuolaikinio Vilniaus esmę.“

„Be talentingos mūsų vietos draugų komandos – UAB „Archinova“ tokį projektą įgyvendinti būtų buvę neįmanoma, – teigia „Studio Libeskind“ architektai. – „Studio Libeskind“ atliko keletą pirminių apsilankymų statybos aikštelėje, peržiūrėjo maketus ir nuotoliniu būdu dalyvavo vaizdo susitikimuose priimant meninės krypties ir statybos etapo projektavimo sprendimus, o „Archinova“ projektavo bei vadovavo konstruktorių ir inžinierių komandoms, kitiems konsultantams.“

„Archinova“ – vienas progresyviausių architektų biurų Lietuvoje. Mūsų objektai – įvairių tipologijų statiniai ir kompleksai, tiek šiuolaikinės architektūros, tiek kultūros paveldo. „Archinova“ yra pelniusi daug jos kompetenciją patvirtinančių apdovanojimų“, – trumpai įmonės veiklos kryptis ir patirtį apibūdina jos vadovas architektas Aleksandras Gvildys, vadovavęs ir ARTERY statinio projektui. Jo teigimu, darbas su D. Libeskindo komanda yra profesionalus ir konstruktyvus.

„Suprantama, kad projektuojant būtina greitai priimti techninius ar darbo sprendimus, tad ne visada įmanoma kiekvieną sprendimą kolegialiai aptarti. Esame pelnę pasitikėjimą spręsti klausimus individualiai. Žinoma, iš anksto aptarus strateginius dizaino formavimo principus“, – sako A. Gvildys, pabrėždamas, kad pastato architektūra išties išskirtinė, akcentinė, net ekstravagantiška. Kol kas tai sudėtingiausios formos ir konstrukcijos statinys Lietuvoje.

„Studio Libeskind“ architektų teigimu, ARTERY elegantiškai dera inovacijos, praktiškumas ir meniškumas. Harmoningai suvienyti masyvūs stiklo tūriai sudaro 20 aukštų dangoraižio bokštą, grakščiai išdėstytą ant septynių aukštų pakylos. Unikalią architektūrinę kompoziciją sujungia šviesi stiklu dengta galerija.

Naujasis verslo centras yra strateginėje Konstitucijos prospekto vietoje, iš čia pėsčiomis galima patogiai pasiekti Neries krantinę su Baltuoju tiltu ir Senamiestį, tad neapsiribota statiška pastato konstrukcija: „Studio Libeskind“ ir „Archinovos“ architektai sukūrė visą parą veikiantį atrijų ir atvirą miesto zoną, susiliejančią su Europos aikšte, stikline ARTERY galerija ir Neries krantine. Ties objekto parterinės dalies urbanistinio integralumo sprendiniais (ryšiais / jungtimis su kontekstu) ypač daug dirbo „Archinova“, nes ji turi Vilniaus konteksto ekspertinį matymą. Neabejojama, kad ši iki detalių apgalvota vietos integracija, besitęsianti nuo upės krantų iki verslo rajono šurmulio, taps dinamiška miesto erdve, mielai lankoma ir vietos gyventojų, ir sostinės svečių. Dar daugiau šiai vietai patrauklumo suteiks kūrybingai suplanuota žalioji zona. 2024-ųjų pavasarį prasidėsiantys teritorijos apželdinimo darbai patikėti MB GAMTOJE – įmonei, besispecializuojančiai sudėtingų ir išskirtinių apželdinimo projektų įgyvendinimo srityje.

„Studio Libeskind“ ir „Archinovos“ architektų kuriamas projektas „Artery“ įnešė naujovių ir aplinkotvarkos elementų gamintojos Betono mozaika asortimentui. Projektui pasirinkę didžiausią tuometinio asortimento gaminį – plokštę Grande, Archinovos architektai siekė minimalistinio švaraus, estetiško dangos įvaizdžio, kurį dar labiau sustiprina specialiai šiam projektui kurtas spalvos ir faktūros derinys.

Dirbant kartu su Archinova projektui pasirinkta eksliuzyvinė šalta šviesi pilka spalva, taip atliepiant į pastato medžiagiškumą. Šalta pilka spalva dera su stiklo fasadu ir užduoda solidumo, rafinuotumo verslo pastato aplinkai. Danga taip pat ne tolygaus paviršiaus, o šiurkštinta. Šis reljefinis paviršius itin primena natūralaus akmens dangą, o taip pat atlieka funcionalią funkciją – yra mažiau slidus nei natūralus akmuo. Toks faktūrinis sprendimas įprastai naudojamas itin intensyviai eksploatuojamiems paviršiams. Be šio gaminio projekte taip pat panaudoti įprasti juodi Prizma gaminiai.

„Studio Libeskind“ architektai užtikrino, kad dangoraižio masyvas darniai derėtų su kaimyniniais tūriais, tad ARTERY geometrija praturtina Vilniaus centro daugiamatiškumą ir suteikia išskirtinį charakterį miesto panoramai drąsiu pastato skulptūriniu dizainu, vientiso paviršiaus stiklo fasadu su specialiai šiam projektui „Archinovos“ sukurtomis konstrukcinėmis detalėmis.

„Šis projektas pareikalavo ypač daug sudėtingo ir kruopštaus darbo. Teko atsižvelgti į labai daugiasluoksnį Vilniaus centro urbanistinį kontekstą, derinti sprendimus su UNESCO ir paveldosauga“, – sako „Studio Libeskind“ architektas Yama Karimas. Jo teigimu, išskirtinė šio projekto ypatybė yra ir ta, kad didelė projekto dalis buvo vykdoma po žeme: ARTERY įrengta net trijų aukštų požeminė automobilių saugykla, iš viso joje telpa 252 automobiliai.

Projekto kūrėjai labai didelį dėmesį skiria ekologijai, tad pastate įdiegtos energiškai efektyvios inovatyvios inžinerinės sistemos.

Dar vienas ARTERY išskirtinumas – daugybė viešųjų funkcijų pirmajame aukšte: čia bus ne tik dvigubas vestibiulis A+ klasės biurams, bet ir mažmeninės prekybos patalpos, bankas, kavinės.

Nuo idėjos korekcijos iki stulbinamų sprendinių

A. Gvildžio teigimu, pagal pirminį sumanymą administracinis pastatas turėjo derėti su 260 kambarių viešbučiu, tačiau vėliau idėja buvo pergalvota. Projekto pakeitimus buvo patikėta atlikti „Archinovai“.

Planinė pastato struktūra buvo gana sudėtinga. Ją perdarius, pastato architektonika pasidarė dar švaresnė, tai leido patobulinti ir fasado sprendinius.

Kai lietuvių komanda perprojektavo viešbučio patalpas į biurus, jai buvo patikėta suprojektuoti ir ARTERY bendrųjų erdvių interjerus. „Archinova“ taip pat parengė ARTERY sklypo apželdinimo, gerbūvio, mažosios architektūros projektą Konstitucijos prospekto ir Upės gatvės kryptimis, už sklypo ribų esančių aktualių vietų sprendinius, tarp jų požeminės perėjos rekonstrukcijos planą. A. Gvildžio vadovaujami architektai atliko ir pastato bei visų minėtųjų papildomų sprendinių detalizaciją, vykdė autorinę priežiūrą.

„Viena iš sudėtingiausių ir daugiausia laiko pareikalavusių darbo projekto sudedamųjų dalių buvo pastato fasadai, – sako A. Gvildys. – Juos detalizavome bendradarbiaudami su fasadų gamintoju – bendrove „KG Constructions Group“. Sudėtingos geometrijos pastatui buvo sukurta unikali fasadinė sistema, įgalinusi įgyvendinti struktūrinį skirtingo posvyrio statinio plokštumų stiklinimą. Į itin grakščius fasadus be jokių išorėje kyšančių aliuminio detalių pavyko integruoti nematomų funkcinių elementų pastatui eksploatuoti. Vienas iš tokių elementų – tvirtinimo taškų sistema fasadui valyti. Specialiai šiam pastatui buvo ekstruduojami aliuminio profiliai, atitinkantys skirtingus fasadų posvyrio kampus. Sukurtos individualios langų varčios, struktūriniai įėjimų portalai pirmajame aukšte.

Projektuojant pastato stogus taikytas penktojo fasado principas. Siekiant skulptūriškos pastato formos ir medžiaginio vientisumo, didžioji dalis stogų suprojektuoti dvigubo tipo, jų išorinis sluoksnis padengtas emalitinio stiklo segmentais. Į pietų pusę orientuotų stogų apdailiniame stikle integruoti saulės elementai. Tokia technologija stogo apdailiniame stikle Lietuvoje panaudota pirmą kartą. Šis sprendimas prisideda prie pastato energinio efektyvumo ir tvarumo koncepcijos užtikrinimo.“

Unikali ir per septynis aukštus besitęsiančio atrijaus konstrukcija. Būtent tokia, origamį primenanti, atrijaus geometrija yra pati sudėtingiausia. Ji modeliuota, kol buvo įvykdyti visi (konstrukciniai, vandens surinkimo ir kt.) reikalavimai. „Užsibrėžėme tikslą sukurti itin lengvo dizaino stiklo ir aliuminio struktūrinio fasado dermę su jį laikančio plieno konstrukcija, – sako A. Gvildys. – Origamio tipo atrijų dengiantys pora fasadų ir stoglangis yra tarsi vientisa skraistė, atskirianti vidų nuo išorės. Ši erdvė bus atvira miestiečiams visą parą.

Kartu su konstruktoriais Vytautu Cvirka ir Virmantu Juocevičiumi pavyko suprojektuoti itin grakščią metalo konstrukciją. Ji yra jungiamoji septynių ir dvidešimties aukštų korpusų grandis. Beje, šie korpusai juda nepriklausomai. Kadangi aukštybinė pastato dalis, veikiama stipresnio vėjo, gali reikšmingai svyruoti, buvo suprojektuota šarnyrinė pastato deformacijas suvaldanti sistema. Ji sumontuota taip, kad yra nematoma.“

Nėra nieko tipinio

Didžioji dalis nestandartinių sprendinių (architektūrinių, konstrukcinių ir inžinerinių) susiję su sudėtingos konfigūracijos pastato forma, aukštingumu. Dvidešimties aukštų pastate nėra nė vieno vienodo (tipinio) aukšto plano. „Archinova“ priėmė iššūkį suprojektuoti racionaliai veikiančią planinę struktūrą, skirtą būtent biurams. Norint užtikrinti maksimaliai patogų biurų pastato patalpų išdėstymą, statinio laikančiosios konstrukcijos turėjo paklusti pastato formai, todėl didžioji dalis laikančiųjų kolonų yra pasviros. Net evakuacinė laiptinė yra pasvirusi, ji kyla atkartodama pasvirusį bokšto fasadą iki pat 20-ojo aukšto.

Šie architektūriniai ir konstrukciniai sprendiniai taip pat buvo sudėtingi ir išskirtiniai. Be to, architektų komanda turėjo laikytis mūsų šalyje aukštybinei statybai galiojančių itin griežtų normų ir reikalavimų, ir jai tai pavyko.

Dar viena išskirtinė pastato konstrukcija – pamatinė plokštė po aukštybine pastato dalimi. Ji perskirsto sudėtingos konfigūracijos bokšto apkrovas į pamatinius polius. Tai yra bene didžiausia tokio tipo konstrukcija Lietuvoje. Jai įrengti prireikė 1000 tonų plieno ir apie 6500 tonų betono.

Madoms nepavaldus interjeras

Kuriant ARTERY reprezentacinių erdvių interjerus siekta, kad jie taptų pastato architektūrinės visumos dalimi. Kad dizaino neveiktų laikas ir besikeičiančios mados tendencijos. „Norėjome natūralių, solidžių, ilgaamžių medžiagų ir inovatyvių IT bei inžinerinių sprendinių derinio“, – sako A. Gvildys.

Interjerai stilistiškai dera su dekonstruktyvistine pastato architektūra, tačiau tuo pat metu yra ramūs, solidūs ir jaukūs.

Apdailai panaudotos kelių rūšių ir spalvų bei tekstūrų natūralaus akmens, metalo, stiklo, gipso medžiagos. Plačiai naudojami interaktyvūs didelių gabaritų LED ekranai sustiprins ARTERY, kaip itin modernaus ir inovatyvaus verslo centro, įspūdį. Suprojektuoti individualūs išskirtinio dizaino baldai. Atrijuje, kaip tarpinėje lauko ir vidaus erdvėje, skirtoje objekto svečiams ir miestiečiams, suplanuoti želdiniai kurs stiklu uždengtos gatvelės – pasažo charakterį.

Požeminės perėjos interjero dizainas suplanuotas kaip pastato parterinės dalies eksterjero ir pastato vidaus bendrųjų erdvių interjero sintezė. Dominuoja fibrobetonas, natūralus akmuo, stiklas ir metalas. Kuriant interjerą į komandą pasikviestas architektas Gintautas Šveikauskas.

Patikimumas, patirtis ir ilgalaikė partnerystė – svarbiausi kriterijai renkantis projekto valdytoją

ARTERY projekto įgyvendinimą nuo pat konsultacijų ir projektavimo etapo valdė ir valdo statybos projektų valdymo profesionalai – įmonė „Contestus“, padedanti užsakovams įgyvendinti projektus nuo idėjos iki pastatyto objekto pridavimo.

„Su „Lords LB Asset Management“ bendradarbiaujame jau daugiau kaip 10 metų. Pirmas kartu įgyvendintas objektas – verslo centras k29 Vilniuje. Ir šiuo atveju, vadovauti unikaliausio projekto įgyvendinimui, taip pat buvo patikėta mums. Objektas išskirtinis, tad pasirinkimą lėmė ne tik kaina, bet ir patikimumas, patirtis ir ilgalaikis bendradarbiavimas, partnerystė“, – mano Erika Stasiukynė, „Contestus“ projektų vadovė.

Pasak E. Stasiukynės, nors statybos darbai prasidėjo 2019 m. kovą, „Contestus“ jau nuo 2016 m. rugsėjo įsitraukė į šį projektą. „Mums buvo patikėtas projektavimo valdymas, tad jau tada konsultavome ir bendradarbiavome“, – sako projektų vadovė.

Jos manymu, projekto išskirtinumą liudija ir tas faktas, kad „Lords LB Asset Management“ architektus rinkosi ne vieni, savo nuožiūra, o bendradarbiaudami su Vilniaus miesto savivaldybe ir Architektų rūmais. Vystytojas, suprasdamas, kad planuoja ypatingos svarbos visuomenei objektą ypatingos svarbos vietoje, vadovavimą konkursui perdavė į profesionalų rankas – Architektų rūmams. Iš viso tarptautiniame konkurse dalyvavo 10 architektų įmonių. Laimėjo „Studio Libeskind“, tačiau pagrindinis techninis bendradarbiavimas ir derinimas su „Studio Libeskind“ vyko per lietuvių architektų įmonę „Archinova“. „Jie buvo pagrindiniai projektavimo partneriai, kurie detalizavo ir pritaikė „Studio Libeskind“ idėją pagal mūsų teisės aktus ir buvo pagrindinės rankos teikiant reikiamą dokumentaciją į statybos aikštelę“, – sako E. Stasiukynė.

Iki statybų pradžios – begalė svarbių reikalų

„Contestus“ prie projekto prisijungė vos tik buvo išgryninti projektiniai pasiūlymai ir pagrindinė architektūrinė idėja. „Mūsų darbai prasidėjo nuo biudžeto sudarymo ir optimizavimo, galimų sprendinių pakeitimų ieškojimo – kad objektas būtų ne tik patrauklus, bet ir komerciškai sėkmingas“, – prisimena projekto pradžią E. Stasiukynė. Nors užsakovo atstovai patys yra statybų profesionalai, į „Contestus“ rankas buvo perduotas projektavimo koordinavimas, bendradarbiavimas su institucijomis, savivaldybe, konsultacijos techniniais reikalais.

„Ieškojome kainos, kokybės ir termino bendrystės. Taip pat pati vieta įpareigojo. Žinojome, kad nebus lengva: sudėtinga inžinerinė infrastruktūra, miesto vidurys, siaura aikštelė… Dėl to ir projektavimas užtruko beveik trejus metus. Bet kai dirbi kartu, nėra neišsprendžiamų problemų. Darbai vyko labai kompaktiškai. Kartais ir patys stebimės, kaip į tokį žemės plotelį sugebėjome sutalpinti 33 000 kv. m pastatą“, – sako E. Stasiukynė.

Sėkmingas projekto įgyvendinimas, be abejo, priklauso nuo tų, kurie šiame procese dalyvauja, – rangovų. Jų atrankos organizavimas taip pat buvo patikėtas „Contestus“.

„Rangovus rinkomės pagal patikimumą, pajėgumą ir partnerystę su mumis bei užsakovu. Labai atsižvelgėme į visų finansinę padėtį – turėjome būti tikri, kad rangovas patikimas, neatsitiks jam bėdų pakeliui. Užsakovui siūlėme rinktis ne pigiausius, o optimalius: pagal medžiagas, technologinius procesus, darbų atlikimo greitį. Jei pasirenki pigiausią, tai nereiškia, kad jis darbus atliks kokybiškiausiai ir greičiausiai“, – atrankos principus vardija Linas Pikelis, techninės priežiūros grupės vadovas.

„Dar vienas reikalavimas valdant projektą tiesioginės rangos būdu yra tas, kad visi objekte dirbantys rangovai turi būti atestuoti, turėti kvalifikacijos atestatą ypatingiems statiniams pagal savo darbo sritį. Šiuo atveju tokio atestato nepakako – reikėjo ir leidimo dirbti kultūros paveldo teritorijoje, nes būtent tokioje teritorijoje yra ARTERY“, – pabrėžia E. Stasiukynė. Projektų vadovės teigimu, rangovai turėjo teisę ieškoti partnerystės su subrangovais, tačiau tokių tarp pagrindinių rangovų, jos žiniomis, nebuvo daug.

Iššūkiai ir išskirtiniai sprendiniai

Paklaustas apie iššūkius, L. Pikelis pirmiausia atkreipia dėmesį, kad didelė dalis darbų vyko daugiau kaip 13 metrų po žeme.

„Trijų aukštų požeminė automobilių saugykla ribojasi su Konstitucijos prospektu. Tai buvo iššūkis – tokio gylio požeminį parkingą iškart atriboti iš Konstitucijos prospekto pusės. Beje, čia buvusi pėsčiųjų perėja ir toliau liks, tik ji yra rekonstruota, praplatinta, – sako L. Pikelis ir tęsia toliau: – O nuo viešbučio „Radisson Blue“ pusės buvo gręžiami didelio diametro poliai, statomos atramos, kad atlaikytų spaudimą nuo esamų pastatų, žemė nepasislinktų ir neįgriūtų keliai. Įrengus perdangas tarpinės atramos buvo ardomos tam tikrais etapais pagal konstruktoriaus užduotį. Šį technologinį procesą taip pat nuolat prižiūrėjo geodezininkai, atidžiai stebėdami, ar išardžius atramas nepasislinko žemė.“

Iškasus reikiamo gylio požeminės automobilių saugyklos duobę, kilo iššūkių dėl vandens. „To vandens buvo labai daug. Manome, kad pasiekėme upės lygį. Bendromis jėgomis stengėmės suvaldyti vandenį, kad statyba galėtų vykti toliau“, – prisimena techninės priežiūros grupės vadovas.

Netipinė yra, pasak L. Pikelio, ir po aukštesniuoju bokštu įrengta dviejų metrų storio pamatinė plokštė, laikanti visą pastatą: šiai plokštei sunaudota apie 4000 kub. m betono su ypatingu armavimu, kuriam prireikė daugiau kaip 1000 tonų armatūros. Ši plokštė nepertraukiamai buvo betonuojama net dvi su puse paros!

„Metalinė atrijaus konstrukcija taip pat išskirtinio dizaino, visa nelygi ir ant jos dar pakabintas stiklinis fasadas. Tai neįprasta ir matavimo, ir montavimo prasme, – tęsia L. Pikelis. – Taigi, iššūkių čia buvo. Pradedant jau nuo pirmo aukšto. Metro diametro kolonos pasvirusios apie 15–20 laipsnių, reikėjo gerai apmąstyti, kaip jas išbetonuoti, o paskui išsaugoti parėmus, kad nenugriūtų iš savo svorio, kol bus įrengta perdanga.“

Teko priimti netradicinių sprendinių ir dėl techninės įrangos.

„Oficialiai skelbiama, kad pastatas yra 20 aukštų, tačiau iš tikrųjų dar du viršutiniai aukštai skirti vien techninei įrangai. Nes ir pagal savivaldybės reikalavimus, ir pagal aplinkinę miesto architektūrą ventiliaciniai agregatai ant stogų nepageidautini. Šilumos punktai padalyti – vienas stovi viršuje, kitas apačioje, kad palaikytų vandens cirkuliaciją“, – vardija naujojo pastato inžinerinių tinklų išskirtinumus L. Pikelis.

„ARTERY – vienas didžiausių administracinių pastatų pagal plotą. Jo architektūra išskirtinė – nėra nė vieno stataus kampo, varstomų langų yra tik tiek, kiek reikalaujama dėl dūmų šalinimo, likęs fasadas vientisas ir aklinas.

„KG Constructions Group“, bendradarbiaudami su architektais ir savo gamintojais, sukūrė inovatyvią fasado sistemą konkrečiai šitam objektui, anksčiau tokia sistema niekur nebuvo naudota, – pabrėžia E. Stasiukynė ir pamini dar vieną išskirtinumą: – Holo akcentas bus išskirtiniai Libeskindo dizaino „Gemma“ serijos baldai, įkvėpti gamtos ir sukurti pagal joje natūraliai aptinkamas formas: kristalų, deimantų ar uolienų. Aštri ir asimetriška baldų trimatė geometrija kontrastuos su minkštais baldų apmušalais, atkartodama pastato skulptūriškumą.“

Nauja įspūdinga infrastruktūra

„Žmonės nuo Baltojo tilto galės migruoti per pastato vidų – ir pirmajame, ir minus pirmajame aukštuose. Eidami nuo upės minus pirmojo aukšto lygmenyje galės pereiti požeminę pėsčiųjų perėją ir išnirti tiek šioje Konstitucijos prospekto pusėje, tiek prie prekybos centro „Europa“. Čia – viena iš arterijų. Kita arterija – pasažas nuo planetariumo, kuris netrukus turėtų būti baigtas rekonstruoti, iki „Swedbank“. Kur tos dvi pėsčiųjų arterijos susikerta, ir iškilo mūsų objektas. Dėl to jis ir pavadintas ARTERY“, – paaiškina E. Stasiukynė ir priduria, kad pasažu nuo planetariumo pro Centrinę universalinę parduotuvę ir per ARTERY teritoriją bus galima pasivaikščiojant nueiti iki „Radisson Blue“ ar „Swedbank“.

„Beje, ARTERY požeminis parkingas sujungtas su „Radisson Blue“ požemine automobilių aikštele, ten bus bendras pravažiavimas. Viešbutis ir „Lords LB Asset Management“ bendradarbiauja nuo pat projektavimo, todėl ir priimti tokie sprendimai“, – priduria L. Pikelis.

„Contestus“ dirba 35 didelę patirtį sukaupę specialistai. Jie tuo pat metu gali įgyvendinti iki 25 projektų: vienur atlikti techninę priežiūrą, kitur konsultuoti užsakovus ir padėti suvaldyti generalinį rangovą. Arba valdyti visą projekto įgyvendinimo procesą, kaip ARTERY. Jei projektai palyginti nedideli, tas pats specialistas gali dirbti ir prie kelių iš jų.

„Kuo didesnis darbų tempas ir mastas, tuo atitinkamai didesnė ir komanda. ARTERY, įgyvendinamas tiesioginės rangos valdymo būdu, yra labai didelis, todėl nuo 2019 m. čia dirba aštuoni „Contestus“ specialistai. Jie susitelkę vien į šį projektą“, – pabrėžia E. Stasiukynė.

Iššūkis nuo pat pamatų

Bendrovei „Vilniaus Rentinys“ teko didelė atsakomybė – projektuoti ir įrengti dangoraižio pamatus bei požeminės dalies atramines sienas pastato perimetru. Didžiausiu iššūkiu tapo statybvietės kaimynystėje visiškai greta stovintys kiti pastatai. Dėl šios priežasties įmonė negalėjo įrengti laikinų gruntinių inkarų. ARTERY projekte buvo suplanuoti trys pastato požeminiai aukštai, o kaimyninių pastatų pamatai pasirodė esantys gerokai aukščiau nei būsimo pastato požeminės automobilių saugyklos grindys. Teko imtis kitokių sprendimų ir atramines sienas paremti laikinais statramsčiais, kol bus įrengtos požeminių aukštų perdangos.

Trijų aukštų požeminis parkingas buvo numatytas po visu pastatu, tad reikėjo tinkamų sprendinių, kad nebūtų pakenkta visai šalia stovintiems eksploatuojamiems kaimyniniams pastatams. Visos „Vilniaus Rentinio“ komandos – profesionalių konstruktorių, patyrusių statybos vadovų ir statybininkų – dėka sprendiniai buvo atsakingai suprojektuoti ir įgyvendinti.

UAB „Vilniaus Rentinys“ įsteigta 1991-aisiais. Nuo įkūrimo pradžios įmonė užsiima racionalių pamatų ir geotechninių statinių esant sudėtingoms geologinėms sąlygoms (kai gruntas supiltas, durpingas, vandeningas) projektavimu ir įrengimu. Bendrovė turi didelį pamatų įrengimo technikos arsenalą, todėl gali pasiūlyti ekonomiškiausius pamatų įrengimo būdus.

„Vilniaus Rentinys“, subūręs aukštos kvalifikacijos kolektyvą ir sukaupęs reikiamą įrangą, gali suprojektuoti ir įrengti įvairius sudėtingus pamatus (gręžtinius, spraustinius, spaustinius, kaltinius) ir cementgrunčio polius, betonines ar špunto atramines sienas, jų inkarus, tunelius, požemines perėjas po keliais, geležinkeliais, tiltų atramas.

Dėl patirties ir profesionalumo „Vilniaus Rentinys“ pasirinktas ir verslo centro ARTERY statybos projektui.

 

Aktyviai hidroizoliacijai sukurti – kristalinis betono priedas

Statant naująjį verslo centrą ypač daug iššūkių kėlė hidroizoliacija. Vieną iš laiką ir lėšas taupančių tvarių ir patvarių sprendinių pasiūlė UAB „SCHOMBURG Baltic“ – Vokietijos bendrovės „SCHOMBURG GmbH & Co KG“ patronuojamoji įmonė Baltijos šalyse.

Įmonės vadovo Gyčio Jono Vitkaus teigimu, jie rangovams tiekia tik savo patronuojančiosios bendrovės gaminamus hidroizoliacinius produktus ir jų sistemas, konsultuoja, kaip tinkamai tai naudoti statyboje, jei yra toks poreikis, kartu su projektuotojais aptaria galimus konkrečius sprendimus.

ARTERY projektas, pasak G. J. Vitkaus, buvo labai sudėtingas ir didelis. Pirmiausia tai jau vien architektūriniu požiūriu sudėtinga konstrukcija. Antra, darbo procesui iššūkių kėlė sunkiai prieinama vieta. Trečia, reikėjo susitvarkyti su aukštu gruntinio vandens lygiu ir šaltiniuotu gruntu. Ketvirta, vyko didelės apimties nepertraukiami betonavimai.

„Esant tokioms sudėtingoms sąlygoms ir rangovai, ir užsakovai, įvertinę mūsų pasiūlymą ir patirtį daugelyje kitų objektų, pasirinko mūsų patronuojančiosios bendrovės „SCHOMBURG GmbH & Co KG“ gaminamą kristalinį betono priedą BETOCRETE-CP-360-WP“, – sako „SCHOMBURG Baltic“ vadovas G. J. Vitkus.

Miltelių pavidalo BETOCRETE-CP-360-WP skirtas aktyviai hidroizoliacijai sukurti. Pirmiausia jis suteikia betonui hidrofobinį (vandens atstūmimo) efektą, antra, užtikrina iki 0,4 mm dydžio trūkių apauginimą kristalais. Taip suformuojamas tvarus ir vandeniui nelaidus betonas.

Naudojant BETOCRETE-CP-360-WP neprivaloma papildoma hidroizoliacija, dėl to sumažėja išlaidos ir kone dvigubai pagreitėja darbas, mažiau išleidžiama priežiūrai ir remontui, taupomas laikas. BETOCRETE CP-360-WP tinka naudoti visais atvejais, kai betonas gali būti pažeistas ilgalaikio vandens skverbimosi: statant rezervuarus ir talpyklas, vandens sulaikymo konstrukcijas, tunelius, liftų šachtas, garažų perdangas, monolitines konstrukcijas, požemines automobilių aikšteles, pamatus ir kt.

Lietuviški produktai „Fireblock“ – tarptautinio lygio projekte

„Priešgaisrinio sandarinimo specialistai dažnai susiduria su nestandartiniais architektūriniais sprendiniais, tačiau juos įveikiame, nes esame profesionalų komanda, pelnę stipriausių Lietuvos statybinių įmonių pasitikėjimą, – sako Gediminas Subačius, įmonės „Priešgaisriniai darbai“ vadovas. – Verslo centre ARTERY, pasitelkę ilgametę patirtį ir šiuolaikiškus „Fireblock“ produktus, atlikome elektros kabelių, ortakių, metalinių ir degių vamzdžių, kertančių ugniasienes ir perdangas, priešgaisrinio sandarinimo darbus.“

Pasak G. Subačiaus, išvydus netipinės geometrijos dangoraižį, žinoma, kyla klausimai, kaip užtikrinti tokių konstrukcijų atsparumą ugniai, kaip tinkamai pasirinkti gamintoją ar sistemą. Visi gaisrinės saugos sprendiniai buvo kruopščiai tikrinami ir parenkami pagal esamą situaciją objekte. Unikali pastato architektūra darbų ritmo netrikdė.

Įmonė „Priešgaisriniai darbai“ – viena iš išskirtinių lietuviškų įmonių. Ji gamina ir tiekia į rinką savo komunikacinių angų priešgaisrinio sandarinimo sistemą „Fireblock“: priešgaisrinio sandarinimo mastiką „Fireblock Acrylic“, priešgaisrines plokštes „Fireblock Board“, priešgaisrinį skiedinį „Fireblock Mortar“, priešgaisrinę grafitinę juostą „Fireblock Wrap“, sandarinimo movas „Fireblock Collar“.

„Naudodami objektuose inovatyvius „Fireblock“ sandarinimo sprendinius galime pasiekti atsparumą ugniai iki EI240. Būtent šio mūsų prekių ženklo produktai panaudoti ir verslo centre ARTERY“, – pabrėžia G. Subačius.

Jau šeštus veiklos metus skaičiuojanti įmonė „Priešgaisriniai darbai“ teikia priešgaisrinio sandarinimo ir dažymo paslaugas – atlieka metalinių konstrukcijų ugniaatsparinimo ir komunikacinių angų priešgaisrinio sandarinimo darbus. Bendrovė yra patikima ir stabili, pelniusi stipriausios įmonės Lietuvoje apdovanojimų ir sertifikatų. Didžiausi objektai, kuriuose įmonė šiais metais teikė paslaugas, – Vilniaus ir Šilalės KAM, „LIDL Lietuva“ sandėlis, taip pat atlikta darbų daugybėje kitų administracinės ir gamybos paskirties objektų.

Grindų ant grunto hidroizoliacija patikėta šios srities profesionalams

Apatinio automobilių saugyklos aukšto grindų ant grunto, priešgaisrinio vandens rezervuaro hidroizoliacija ir deformacinėmis siūlėmis rūpinosi UAB „Mosas“, tiekianti inovatyvias ir ilgaamžes hidroizoliacines medžiagas, kaip bentonitinis molis, poliurėja, automobilių saugyklų deformacinės siūlės ir kt., pritaikanti mazgus konkrečiam objektui ir mokanti montuotojus, kur ir kaip ką naudoti. Įmonės suburta stipri statybos inžinierių komanda daugiau kaip 15 metų padeda rangovams, užsakovams ir projektuotojams spręsti klausimus, susijusius su antžeminių ir požeminių konstrukcijų hidroizoliacija, jos remontu ir gruntų sutankinimu bei stabilizavimu.

„Visuose objektuose, per pastaruosius 10 metų pastatytuose Konstitucijos prospekte, buvo susidurta su ta pačia – vandens žemutiniuose aukštuose problema, nes čia, Neries vagai pasislinkus, maždaug 6 m gylyje yra labai nelaidus gruntas, dėl to lietaus vanduo patenka į pastatus. Kartais būna netgi labai didelis slėgis ir iš grindų prie sienų trykšta tikri geizeriai“, – sako Vytautas Tamošaitis, UAB „Mosas“ projektų vadovas.

Jo teigimu, ARTERY projektavo ta pati įmonė kaip ir k29 pastatą, tad ši grunto specifika jau buvo žinoma, todėl ir pasirinktos būtent „Moso“ tiekiamos hidroizoliacinės medžiagos.

Priešgaisrinio vandens rezervuaro hidroizoliacijai buvo naudojama itin elastinga hidroizoliacinė medžiaga „TECMA Imperial H2O“.

„Jos elastingumas – 270 proc., t. y. ją galima ištempti kaip gumą net ir žemoje temperatūroje. Šiai medžiagai nereikia grunto, ji gali būti tepama ant drėgnų (ne šlapių) paviršių, jos džiūvimo laikas 3–6 val. priklausomai nuo aplinkos temperatūros. Pakanka dviejų sluoksnių. Dabar tai viena populiaresnių mūsų medžiagų, su ja remontuojami ir balkonai, ir bituminiai stogai. Ji gali būti naudojama visur, kur reikia elastingumo ir greito rezultato. Be to, yra palyginti pigi ir lengvai tepama net sudėtingiau pasiekiamose vietose“, – vardija „TECMA Imperial H2O“ pranašumus V. Tamošaitis.

Apatinio aukšto grindims ant grunto – automobilių saugyklos hidroizoliacijai buvo naudojama bentonitinio molio hidroizoliacija „Voltex®“, vienintelė hidroizoliacija, kurią galima naudoti net žiemą ant drėgnų paviršių. Iš viso buvo užsandarinta apie 5000 kv. m grindų ant grunto.

„Mosas“ tiekė medžiagas ir deformacinėms siūlėms formuoti. Tam buvo naudojama visa apatinių grindų sistema iš PVC (polivinilchlorido) ir bentonitinių WATERSTOP RX 101 DH juostų.

„Deformacinių siūlių jungtys buvo palyginti sudėtingų formų, tad gražiai suformuoti profilį ir suvirinti nėra paprasta. Todėl mes dažniausiai konsultuojame jau nuo techninio projekto stadijos ir iškart siūlome optimizuotus sprendimus, kad įrengimas būtų kuo paprastesnis, o rezultatas toks pat – netekėtų vanduo. Deformacinių siūlių korekcijų projekte prireikia kone visada“, – sako V. Tamošaitis.

Pasak projektų vadovo, jų komanda patyrusi, keliolikos metų įdirbis leidžia numatyti įvairias situacijas, tad didelių iššūkių ARTERY nebuvo.

„Kai siurbliai buvo išjungti, paaiškėjo, ar gerai pasisekė įrengti izoliaciją. Kadangi iš karto neatsirado jokių pratekėjimų, tai ateityje problemų taip pat nebus, nes VOLTEX hidroizoliacija, priešingai nei bituminė danga ar betonas su kristalizuojančiu priedu, nesensta ir netrūkinėja“, – kliaujasi savo patirtimi V. Tamošaitis ir pasidžiaugia, kad pirmosios tokios jų įrengtos hidroizoliacijos – 2008 m. Užsienio reikalų ministerijoje, 2010 m. Pirklių klube Vilniuje – iki šiol kuo puikiausiai savo funkciją atlieka.

Į fasadą integruota inovatyvi saulės jėgainė

Į naujojo verslo centro ARTERY mažesniojo bokšto stogą integruota fotovoltinė sistema (angl. Building Integrated Photovoltaics, BIPV). BIPV modulius šiam projektui tiekė Lenkijos įmonė „ML System“ – įvairių fotovoltinių ir stiklo sprendinių gamintoja. „ML System“ gaminami BIPV moduliai – tai žaliosios elektros energijos, gaunamos iš saulės, šaltinis, kartu pakeičiantis ir tradicines statybines medžiagas, naudojamas stogams, ventiliuojamiems fasadams, baliustradoms ir stoglangiams.

„Visi „ML System“ BIPV moduliai gaminami Lenkijoje pagal užsakovo poreikius derinant reikiamus stiklo parametrus, estetiką ir energinį efektyvumą. Mūsų bendrovė – aukščiausios kompetencijos gamintoja, ji visoje Europoje įgyvendina daugybę projektų, todėl jos patirtis ypač didelė“, – sako Martynas Liočas, „ML System“ atstovas Baltijos šalyse, ir pabrėžia, kad „ML System“ ne tik gali realizuoti sudėtingiausius fotovoltinius sprendinius – ji dar ir teikia visokeriopą techninę pagalbą, konsultacijas ir gali įsitraukti į projektus bet kuriame jų etape.

„ARTERY atveju 499 kv. m mažesniojo bokšto stogo buvo padengta pilkos spalvos laminuotu fotovoltiniu stiklu, – pasakoja apie „ML System“ naujajame verslo centre integruotą fotovoltinę sistemą M. Liočas. – Laminuotas fotovoltinis (PV) stiklas – tai fotovoltiniai elementai tarp dviejų 8 mm storio stiklo lakštų, sujungtų laminavimo plėvele. Stiklo spalva ir keraminės spaudos tipas buvo kruopščiai parinkti kartu su pastato architektais. Apie 50 proc. išorinio stiklo buvo nudažyta šachmatų lentos tipo ornamentu, o vidinis stiklas 100 proc. padengtas išorinio stiklo spalvai identiška pilka spalva. Tokiu būdu buvo išgautas architektų pageidautas atspalvis ir paslėptos fotovoltinės plokštelės.“

Projekte buvo panaudota net 35 skirtingų dydžių ir formų modulių: dauguma jų stačiakampiai, tačiau yra ir rombų bei trikampių. Didžiausias formatas – 3,45 x 1,2 m.

Visa BIPV galia – 55,3 kWp, o tai reiškia, kad pastatas sugeneruos apie 36 MWh žaliosios energijos per metus. Atsižvelgiant į vietos sąlygas, skaičiuojama, kad per tiek pat laiko pastato anglies dioksido pėdsakas bus sumažinamas apie 6,5 tonos. Tiek CO2 sugertų apie 160 medžių.

Pasak M. Liočo, „ML System“ BIPV gaminiai, atitinkantys ekologiškos, modernios ir tvarios statybos principus, puikiai papildo naujų pastatų architektūrą ir yra išmintingas sprendimas esamiems energiškai neefektyviems pastatams modernizuoti.

BIPV gali būti įvairiausių formų ir spalvų, gali būti integruojami į stiklo paketus, jie lengvai pritaikomi prie bet kokių projekto reikalavimų ir pagerina pastato energines charakteristikas. „ML System“ atstovo teigimu, fotovoltinės fasadinės sistemos – ne tik šimtaprocentė investicijų grąžos garantija, bet ir patikimas būdas sukaupti lėšų renovacijai ateityje.

Išmanūs liftai gamina elektrą ir reguliuoja keleivių srautą telefonu

Verslo centre ARTERY įrengti ypač modernūs tarptautinės šveicarų bendrovės „Schindler“ liftai. Jie ne tik taupo elektros energiją, bet ir jos pagamina! Jau komplektavimo metu įdiegta regeneracinė liftų pavara (technologija, kuri lifto efektyvumui padidinti naudoja jo judėjimo metu generuojamą energiją) paverčia lifto judėjimo metu susidariusią kinetinę energiją elektros energija. Apskaičiuota, kad regeneracinė liftų pavara gali padėti iki 50 proc. sumažinti energijos sąnaudas, ji taip pat prisideda prie mažesnių eksploatavimo išlaidų ir aplinkos apsaugos.

Iš viso verslo centre įrengta 10 liftų: aukštesnėje dalyje – šeši, žemesnėje – keturi.

„Liftų kiekis, dydis, greitis ir valdymo sistema parinkti naudojant specializuotą programinę įrangą, kuri dar pastato projektavimo etape leidžia sužinoti, kiek vidutiniškai keleivis lauks lifto piko metu. Žinant šią informaciją galima planuoti, kiek ir kokių liftų reikia pastate, kad keleiviams neprailgtų stoviniuoti hole. Visuotinai priimta, kad vidutinis laukimo laikas turi būti apie 30 sekundžių, – sako Arūnas Krutulis, „Schindler“ naujųjų instaliacijų direktorius Lietuvoje, ir pabrėžia: – Aukštesniojoje pastato dalyje liftų greitis yra 3 m/s. Tai beveik greičiausi liftai Vilniuje ir visoje Lietuvoje, tokių ne tik mūsų krašte, bet ir visose Baltijos šalyse yra nedaug.“

Maža to, visi liftai sujungti į išmaniąją valdymo sistemą, kuri liftų eismą reguliuoja taip, kad keleiviai kuo greičiau pasiektų norimą tikslą.

„Liftų holuose nėra iškvietimo mygtukų, o kabinose – aũkštų pasirinkimo mygtukų. Keleivis pasirenka kelionės tikslą liftų hole esančio terminalo jutikliniame ekrane, ir išmanioji liftų valdymo sistema nurodo, į kurį liftą lipti: ji grupuoja keleivius, kad šie kuo greičiau, be nereikalingų tarpinių sustojimų, atsidurtų norimame aukšte. Taip užtikrinamas efektyvesnis liftų naudojimas, mažesnės elektros sąnaudos ir tausojami patys įrenginiai – liftai eksploatuojami tik tada, kai reikia, t. y. rečiau. Kai keleivių srautas mažas, išmanioji liftų valdymo sistema nereikalingus liftus išjungia, o kai srautas padidėja – vėl įjungia“, – aiškina A. Krutulis ir atkreipia dėmesį į dar vieną išskirtinę ARTERY įrengtų liftų ypatybę: patalpų nuomininkai juos gali valdyti išmaniąja telefono programėle. Pavyzdžiui, pasinaudoti naujojo verslo centro suteikiama biuro privatumo funkcija – užblokuoti savo aukštą, kad į jį nepatektų pašalinių asmenų. Visi to konkretaus apriboto patekimo biuro darbuotojai, atsisiuntę išmaniąją programėlę, galės išsikviesti liftą telefonu arba suteikti galimybę atvykusiam svečiui pakilti liftu į užblokuotą aukštą.

Pastato svečiams, beje, įrengti atskiri terminalai. „Šių papildomų terminalų paskirtis būtent tokia ir yra – valdyti ateinančius svečius. Jei nuomininko pageidavimu aukštas yra užrakinamas, visiems jame dirbantiems asmenims išduodamos specialios prieigos kortelės ir tik jas nuskaitęs liftas kelia į tą aukštą. Jei atvyksta svečias, jam telefonu nusiunčiamas specialus spalvinis kodas, kuris nustatytu metu suteikia galimybę pakilti liftu į užblokuotąjį aukštą“, – paaiškina A. Krutulis.

„Schindler“ naujųjų instaliacijų direktoriaus teigimu, verslo centras ARTERY – pirmasis ir kol kas vienintelis Baltijos šalyse pastatas, kuriame įdiegta tokia naujovė – galimybė valdyti liftus telefonu. Tokios inovatyvios sistemos yra retenybė ir visoje Vakarų Europoje.

Nepaprastam pastatui – išskirtiniai „Geberit“ gaminiai

Naujajame verslo centre ARTERY pasirinktos Europos sanitarinių produktų rinkos lyderės „Geberit“ sistemos. Kitąmet 150 veiklos metų jubiliejų švęsianti šveicarų bendrovė kuria, vysto ir plėtoja tris produktų šeimas: potinkines ir vandens nuleidimo sistemas; vamzdynų (vandentiekio ir nuotekų) sistemas; vonios kambario įrangą – vonios kambario keramiką ir baldus, vonios, dušo sprendinius, WC puodus su apiplovimo funkcija.

ARTERY įdiegtos dvi „Geberit“ sistemos – vakuuminė lietaus nuotekų sistema „Pluvia“ ir potinkiniai WC puodų rėmai „Duofix“ su bakeliu „Sigma“, vandens nuleidimo mygtukai.

„Potinkinės sistemos „Geberit Duofix“ – tarsi įmonės vizitinė kortelė“, – sako „Geberit“ projektų vadovas Vytautas Dinda. Jo teigimu, sistema „Duofix“ išsiskiria kokybiniais parametrais, ko gero, geriausiomis techninėmis specifikacijomis ir itin dideliu gaminių asortimentu.

„Duofix Sigma“ potinkinis bakelis pagamintas iš vientiso elemento, nėra jokių suvirinimo ar litavimo siūlių, tad ši technologija užtikrina bakelio sandarumą visu eksploatavimo laikotarpiu. Ne mažiau svarbūs ir ypač tiksliai bei ekonomiškai (4 / 2 l) vandenį dozuojantys pripildymo ir nuleidimo mechanizmai, atitinkantys aukščiausius BREEAM, LEED reikalavimus.

„Į potinkinę sistemą „Duofix Sigma“ galima papildomai įdiegti blogų kvapų ištraukimo modulį ar įmontuoti WC puodus su apiplovimo funkcija „Geberit AquaClean“ be jokių papildomų vandens ar kitų įvadų“, – priduria V. Dinda.

Jis atkreipia dėmesį, kad sistemos „Duofix Sigma“ gaminiams suteikiama 10 metų garantija ir net 50 metų atsarginių dalių tiekimo garantija. Taip klientui užtikrinama galimybė kokybišką produktą naudoti ištisus dešimtmečius.

Potinkinė sistema „Duofix Sigma“ išsiskiria ir vandens nuleidimo mygtukų asortimentu – platus modelių, spalvų, medžiagų bei funkcionalumo pasirinkimas. ARTERY pastate sumontuoti išskirtiniai subtiliai elegantiški serijos „Sigma 50“ vandens nuleidimo mygtukai.

„Jie gali būti įvairių paviršių ir spalvų, tačiau ARTERY architektų viziją, kokybės ir estetikos reikalavimus atitiko būtent šveisto nerūdijančiojo plieno paviršius“, – sako „Geberit“ projektų vadovas.

Naujajame verslo centre taip pat suprojektuota ir įdiegta vakuuminė lietaus nuotekų sistema „Geberit Pluvia“. Ji išskirtinė ne tik dėl didelių pajėgumų – ne mažiau svarbu, kad ją galima lanksčiai projektuoti ir montuoti. ARTERY atveju tai buvo ypač aktualu, nes pastato stogą sudaro septynios atskiros fasadais sujungtos plokštumos, esančios skirtingame aukštyje.

„Horizontaliems sistemos „Geberit Pluvia“ vamzdynams nereikia nuolydžio. Ši savybė itin svariai prisidėjo prie sudėtingos pastato stogų konfigūracijos, prasilenkiant su kitomis inžinerinėmis sistemomis. Pastato požeminėje automobilių aikštelėje vamzdynai taip pat sumontuoti be nuolydžio, ir tai leido pastato savininkams maksimaliai panaudoti pastato erdves tiek po stogu, tiek automobilių aikštelėje“, – paaiškina V. Dinda.

„ARTERY – neabejotinai vienas išraiškingiausių objektų Lietuvoje, antra vertus, jis ir vienas sudėtingiausių techniškai. Projektuojant pastato inžinerines sistemas dirbo daug įvairių sričių profesionalų – architektai, konstruktoriai, inžinieriai, „Geberit“ komanda“, – sako „Geberit“ projektų vadovas V. Dinda.

„ARTERY“ mikroklimatas užtikrinamas moderniausiais sprendiniais

Aukščiausios komforto klasės pastatams taikomus standartus užtikrinančią mikroklimato sistemą verslo centre ARTERY suprojektavo ir įrengė viena didžiausių šalies inžinerinių sistemų bendrovių „MVP Lietuva“, iki 2018-ųjų dešimtmetį veiklą plėtojusi kaip AIRCS.

„Santrumpa MVP puikiai žinoma sporto mėgėjams: Most Valuable Player – taip vadinamas apdovanojimas, teikiamas naudingiausiam komandos žaidėjui. Transformuojame šį terminą: savo klientams siekiame būti naudingiausiais partneriais – Most Valuable Partner, savo klientą lydinčiais kiekviename projekto žingsnyje ir teikiančiais jiems tik efektyviausių sprendinių pasiūlymus“, – sako „MVP Lietuva“ vadovas Andrius Germanovič.

Tokio principo, be abejo, laikytasi ir ARTERY atveju. A. Germanovič žodžiais, kompromisų tarp kokybės ir biudžeto taupymo projektuojant ir diegiant mikroklimato sistemą nebuvo – siekta tik maksimalaus rezultato, kad čia dirbsiantys žmonės galėtų susitelkti į pagrindinę savo veiklą.

O tai įmanoma tik sukūrus biuruose maksimalaus komforto mikroklimatą: nepriklausomai nuo metų laiko palaikant optimalią oro temperatūrą ir drėgmę, kontroliuojant pučiamą orą, maksimaliai ribojant šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo (ŠVOK) įrenginių skleidžiamą triukšmą ir išsaugant interjero estetiką.

Visa tai pasiekti įgalina išmanioji ŠVOK sistema. Be to, ji užtikrina efektyvų energijos naudojimą – kone perpus sumažina jos sąnaudas, ir didina pastato tvarumą. Būtent tokia inovatyvi išmanioji ŠVOK sistema ir įdiegta naujajame verslo centre.

Komfortiškam mikroklimatui sukurti pasirinkti A+ energinę klasę atitinkantys „LG Electronics“ įrenginiai, kurių energinio efektyvumo koeficientai EER ir COP yra vieni aukščiausių visoje šilumos siurblių rinkoje. Pasaulinės rinkos lyderė būtent šiam pastatui sukūrė unikalų mikroklimato valdymo sprendinį, leidžiantį atsisakyti šildymo prietaisų darbo zonose, ir tai suteikė galimybę lanksčiau planuoti darbo vietas. Taip pat pastatui parinkta „LG Electronics“ naujos kartos trivamzdė freoninė sistema „Multi V i VRV“ su šilumos atgavimo funkcija. Miesto centrinis šildymas, šilumos siurblio šildymas ir vėsinimas bus sujungti į vieną bendrą sistemą, tačiau mikroklimatą bus galima reguliuoti pagal individualius poreikius, kad visada būtų užtikrintas komfortas. Prie jo ženkliai prisidės ir visus aukščiausios klasės įrangai keliamus reikalavimus atitinkantys naujos kartos „Komfovent“ vėdinimo įrenginiai, palaikantys patalpose optimalų kiekį šviežio oro.

Visi inžineriniai įrenginiai yra sertifikuoti „Eurovent“ ir atitinka A+ pastato klasei keliamus energinio naudingumo reikalavimus. Pavyzdžiui, „LG Electronics“ VRV sistemų vidiniams oro kondicionavimo sistemos blokams šaldymo galia – 1500 kW, VRV sistemų vėdinimo įrangos poreikiams šaldymo galia – 900 kW, šilumos kiekis iš šilumos punkto šildymo ir vėdinimo sistemoms – apie 2200 kW. Tai atitinka žaliosios energetikos tendencijas.

„Buvo išties nemažai inžinerinių iššūkių, tačiau būtent jie ir motyvuoja. Kai vystytojas siekia aukščiausios kokybės, gimsta išties nepaprasti projektai. ARTERY biuro patalpų, bendrų erdvių ir atrijaus mikroklimato sprendiniai – vieni inovatyviausių rinkoje“, – didžiuojasi savo komandos darbo rezultatais A. Germanovič. Prie to nemažai prisidėjo ir inovatyvus projektavimas: visų įrangos dalių brėžiniai parengti didelio detalumo 3D formatu. Tai taip pat buvo vienas didžiausių projekto išskirtinumų.

Vėdinimas, užtikrinantis sveiką ir komfortišką mikroklimatą

Produktyvumas ir motyvuojanti biuro aplinka yra neįgyvendinami be sveiko patalpų mikroklimato. Verslo centro ARTERY erdvėms keliami dideli lūkesčiai, kurie apima ir vidaus patalpų klimatą – tikslų drėgmės ir temperatūros palaikymą bei oro apykaitą. Be šių veiksnių prastėja organizmo atsparumas virusams, savijauta ir atidumas. Darbo erdvės temperatūrai pakilus virš 25 °C ar nukritus žemiau 18 °C, ženkliai krinta ir darbingumas. Optimalus drėgmės lygis turi teigiamą poveikį žmonių savijautai ir mažina akių sausėjimą dirbant kompiuteriu.

Vėdinimo įrenginius Lietuvos ir užsienio rinkoms KOMFOVENT gamina jau daugiau nei 25 metus. Žinios vėdinimo sistemų gamyboje komercinėms, viešoms ir biurų patalpoms atsirado per ilgametę patirtį, su kuria mikroklimato valdymo sprendimai ir buvo pritaikyti šiame neeiliniame projekte. Aukštus verslo komplekso vėdinimo, oro kokybės ir bendro komforto lygio reikalavimus užtikrina galingi KOMFOVENT vėdinimo įrenginiai, kuriuose integruoti drėkintuvai žiemą tiekiamą orą drėkina, o sausintuvai vasarą jį sausina. Vėdinimo įrenginiai su entalpiniais rotaciniais šilumogrąžiais tiek vasarą, tiek žiemą palaiko drėgmės balansą patalpose, taip mažinamas galios poreikis drėkintuvams ir sausintuvams bei taupoma elektros energija. Iš viso verslo centre įrengti 24 vėdinimo įrenginiai, jų bendras našumas siekia daugiau nei 113 000 m³/h.

Verslo kompleksui ARTERY šildyti naudojama tik hibridinė kintamo šaltnešio srauto sistema. Pasitelkti ortakiniai KOMFOVENT šildytuvai, kurių net 546 vienetai integruoti į šią sistemą ir prijungti prie ventiliatorinių konvektorių. Lauko temperatūrai nukritus žemiau -8 °C, šildytuvai karštu vandeniu šildo orą, kuris per ventiliatorinius konvektorius yra tiekiamas į biurų patalpas. Palyginti su centriniu šildymu, tokios šildymo sistemos energinis efektyvumas daug aukštesnis.

Oro kokybės jutikliai ir optimizuojantys veikimo režimai taip pat yra svarbi vėdinimo sistemos dalis. Visi mikroklimato sprendimai yra prijungti prie bendros pastato valdymo sistemos. KOMFOVENT patirtis ir profesionalumas verslo centre ARTERY sukurs visas sveikos darbo aplinkos galimybes.

Apdailos elementai pabrėžia interjerą

Statybų bendrovė „Tikslita“ atliko patalpų apdailos darbus, vaizdžiai tariant, per visą dangoraižio vertikalę: nuo trijų aukštų požeminės automobilių saugyklos grindų bentonitinio molio hidroizoliacijos „Voltex“ iki priešgaisrinių šachtų konstrukcijų izoliacijos abiejuose pastato korpusuose ir bendrųjų erdvių, biurų apdailos viršutiniuose aukštuose. Vidaus apdailoje stengtasi išlaikyti dekonstruktyvistinės stilistikos elementus, kurie formuoja ir pastato vidaus interjerą. Perforuoto gipso plokštės sienose ir lubose, to paties stiliaus grindjuostės, apšvietimo elementai kartojasi per visus pastato aukštus. Jei pirmame pastato aukšte perforuotas gipsas panaudotas lubose, viršutiniuose aukštuose jo elementai atsiduria ant sienų drauge su ištisinėmis šviestuvų juostomis, pabrėždami tą pačią geometriją.

Įmonės direktorius Algirdas Tumosa sako, kad vidaus apdailos meistrams ARTERY neabejotinai tapo iššūkiu. Pirmiausia dėl statybų veiksmo judriame sostinės centre, kuriame vietos statybvietei visiškai nėra. Atvežtas medžiagas reikia skubiai pristatyti iki darbo vietos. Tačiau pagrindinis išbandymas – į vieną ar kitą pusę pasvirę pastato fasadai, tokios pat nestandartinės vidaus pertvaros. Ir tai yra sudėtingiausia, laiko ir tikslumo reikalaujanti darbo dalis atliekant vidaus apdailą. Anot direktoriaus, visame ARTERY projekte reikia kruopštumo, atidumo matuojant, surenkant ir montuojant medžiagas, kad viskas būtų taip, kaip sumanyta. Tačiau sudėtingas projektas, į kurį įdėta tiek jėgų, atsipirks – suteiks sostinei solidumo ir papuoš miesto centrą.

„Esame atlikę apdailos darbų nemažai biurų, pavyzdžiui, „Quadrum“, „Danske Bank“, „Koriai“. Turime nemažai patirties, nesikeičiantį darbuotojų kolektyvą, – sako A. Tumosa. – Buvome pakviesti prisijungti prie projekto kaip vienas iš patikimesnių rangovų, kurie nebijo įgyvendinti sudėtingų sprendinių. Nuolat palaikome ryšį ir su vystytojais, ir su objekto valdytojais – bendravimas garantuoja supratimą ir spartesnį darbą.“

UAB „Tikslita“ prioritetas – ne tik įvykdyti projektą, bet ir atlikti jį griežtai laikantis užsibrėžtų laiko grafikų, pasiekiant aukščiausią kokybę už patrauklią kainą.

Profesionalumas patikrintas unikaliame dangoraižyje

„Verslo centro ARTERY architektūriniai, inžineriniai sprendiniai – išskirtiniai, niekur kitur tokių nėra, todėl mums reikėjo rasti netipinių pastato vidaus apdailos būdų“, – sako Darius Lietuvininkas, bendrovės „Invus“ vadovas. Sienų, lubų, grindų, apšvietimo montavimo darbus beveik 10 000 kv. m plote atlikusi įmonė tai vadina iššūkiu. Kiekvienas apdailos reikalaujantis pastato kampas, sienos ar fasadai provokuoja vis kitokį sprendimą, nes yra įžambių, pakrypusių paviršių.

Profesionalumo ir kūrybiško tikslumo prireikė montuojant garso izoliaciją. Kadangi pastato fasadas nėra tiesus, taip pat privalu atlikti išskirtinę, sudėtingą, daugiau laiko reikalaujančią apdailą. Kalbant apie atlikto darbo terminus, D. Lietuvininkas sutinka, kad netipiniai apdailos sprendiniai užima kur kas daugiau laiko nei įprasti, tačiau įmonė geba planuoti, numatyti kliūtis ir atlikti darbus sutartu laiku.

Tikru iššūkiu tapo pagrindinio pastato holo akustinių gipso plokščių montavimas. Maždaug šešių metrų aukščio lubos suprojektuotos taip, kad tamsios šviestuvų linijos šviesiose lubose formuotų minimalistinius geometrinius raštus. Garsą absorbuojančios perforuotos plokštės – gana pretenzinga medžiaga. Architektų suprojektuotai lubų geometrijai išlaikyti montuotojai turi atlikti preciziškus skaičiavimus. Jie būtini ir gipso profiliams sudėti, ir numatant kiekvieno įleidžiamo šviestuvo vietą. Tačiau kruopštumas ir profesionalus „Invus“ darbas davė rezultatus – sumontuotos išskirtinės lubos, ARTERY pastato puošmena.

„Mūsų įmonės stiprioji pusė – kokybės ir kainos santykis, be to, nebijome netradicinių užsakymų, – sako jis. – Siekiame būti tarp lyderių, todėl vykdomuose projektuose naudojame efektyviausias technologijas ir prisidedame kuriant pastatus, kuriuose žmonės gyvens ir dirbs harmonijoje su aplinka.“

Dešimtmetį gyvuojanti įmonė „Invus“ subūrė profesionalią, motyvuotą, idėjas generuojančią komandą, kuri įgyvendina įvairaus dydžio projektus, realizuoja skirtingos paskirties pastatų rekonstrukcijos ir įrengimo darbus. „Invus“ projektai kuria naujus standartus. Įmonė puoselėja tvarumą ir yra sertifikuota ISO 14001:2015.

Holo lubos – pastato vizitinė kortelė

KAUPRO įmonei verslo centre ARTERY buvo patikėta įgyvendinti architektų sumanytą pastato vizitinę kortelę – pirmojo aukšto holo lubas.

„Archinova“ architektai parinko perforuotas gipso lubas su integruotomis persikertančiomis šviestuvų juostomis, o KAUPRO jas sumontavo. Montuojant lubas reikėjo suformuoti nišas apšvietimui ir oro cirkuliacijai, paruošti vietas vėdinimo grotelėms ir integruoti šviestuvų juostas. Nors pastato geometrija netipinė, o šviestuvai – nestandartinių formų, darbai vyko sklandžiai ir per porą mėnesių buvo baigti.

KAUPRO parenka ir pateikia įvairias medžiagas, atitinkančias įrengiamoms patalpoms keliamus reikalavimus ir sumontuoja įvairius lubų bei sienų apdailos sprendinius, įgyvendina įvairaus sudėtingumo akustinius projektus pagal architektų sumanymus ir užsakovo poreikius. Įmonės patirtis įvairiapusiška – ji gali pasirūpinti ir tipinių biurų įrengimu, ir įgyvendinti visiškai nestandartinius sprendinius specializuotose garso įrašymo studijose, koncertų salėse ir kituose panašiuose projektuose.

Klojant grindinio dangą – dėmesys mažiausioms detalėms

Verslo centre ARTERY įmonė UAB „Gerbūvio projektai“ įrengė 6500 kv. m skirtingų tipų grindinio ir aplinkotvarkos elementų dangų – nuo paprasčiausių trinkelių iki masyvių betoninių bei granitinių grindinio plokščių. „Pastarąsias montuoti buvo sudėtingiausia, nes vienas gaminys sveria daugiau nei 100 kg, o klojimui pasirinktas raštas įstrižas pastato atžvilgiu. Siekiant palengvinti darbo našumą, buvo naudojama speciali betono gaminių montavimo ir pjovimo įranga, kaip elektrinis vakuuminis trinkelių keltuvas ir mobili betono siūlių pjovimo mašina WEBE, kuri gali įpjauti betono gaminį iki 15 cm gylio“, – pasakoja Antanas Magrinas, įmonės „Gerbūvio projektai“ vadovas.

Tai įgalino įmonę atlikti daugybę įvairiausio pobūdžio darbų: asfaltavimo, mechanizuoto senų betono dangų demontavimo, žemės kasimo ir grunto išvežimo, sudėtingo tranšėjinių pagrindų įrengimo dideliame gylyje tarp senų miesto elektros komunikacijų jų nepažeidžiant. Netgi buvo restauruota 240 bėginių metrų ilgio miesto granitinių laiptų: seni laiptai demontuoti ir iš esamų senovinių granitinių miesto plokščių sumontuoti nauji. Gerbūvio darbai buvo atliekami keliose darbo zonose, ant betoninės perdangos ir ant žemės grunto. Kiekvienos darbo zonos pagrindai buvo ruošiami pagal skirtingą projektinę dokumentaciją skirtingų rūšių betoniniams gaminiams montuoti.

Šis projektas buvo vykdomas dviem etapais. Pirmajame, 2022-ųjų vasarą, buvo perklotas Konstitucijos prospekto šaligatvis priešais ARTERY pastatą. Eksploatuoti statybinę techniką, sandėliuoti medžiagas, pristatyti betono gaminius, inertines medžiagas, mechanizmus į darbo zonas tapo tikru iššūkiu. Teko panaudoti net autokraną specialiai technikai ir medžiagoms į darbo zoną įsikelti. Objekte dirbo keliasdešimt skirtingo darbų pobūdžio rangovų, o patekti į statybvietę, kur buvo vykdomi gerbūvio darbai, iš pradžių buvo galima tik iš Konstitucijos prospekto pusės. Reikėjo dirbti organizuotai ir planingai, kad visos užduotys būtų atliktos laiku, pagal sudarytą darbų grafiką ir vieniems netrukdant kitiems. Prieš antrąjį etapą sudarytas darbų vykdymo grafikas buvo keičiamas 6–7 kartus, tačiau pavyko prie jo prisiderinti ir įveikti visus kilusius iššūkius.

Tiek užsakovas, tiek architektai pirmiausia reikalavo aukščiausios darbų kokybės. Klojant lauko dangas ypač didelio preciziškumo reikėjo įrengiant posūkių zonas ir išlaikant tikslias dangų siūles, tad šiam darbui buvo atrinkti kruopščiausi ir didelę patirtį sukaupę „Gerbūvio projektų“ specialistai.

Kad visus įsipareigojimus įvykdytų laiku, įmonė organizavo darbą ne tik dieninėmis, bet ir naktinėmis pamainomis. Darbų piko metu skirtingose objekto zonose dirbo 4–5 brigados, iš viso apie 30 gerbūvio specialistų, vadovaujamų patyrusio projektų vadovo Gedimino Švambario.

2011 m. įkurta UAB „Gerbūvio projektai“ atlieka bet kokios apimties kelių, lauko inžinerinių tinklų statybos ir gerbūvio darbus, įgyvendina įvairiausius projektus nuo privačių kiemų kompleksinių gerbūvio darbų, komercinių didelės apimties projektų iki valstybinės reikšmės direkcinių kelių statybos projektų suvaldymo ir įgyvendinimo.

Nuo 2015 m. įmonei suteiktas ypatingo statinio statybos rangovo atestatas, ji įgijo teisę atlikti įvairios apimties kelių statybos, lauko inžinerinių tinklų statybos, kultūros paveldo ir kitus bendrastatybinius darbus.

Pažangiausios technologijos, kokybiškos medžiagos, turima technika ir įvairiausio pobūdžio projektuose įgyta patirtis įgalina „Gerbūvio projektus“ išlikti konkurencingus bet kokiomis verslo sąlygomis, o modernūs darbų organizavimo ir valdymo sprendimai sudaro sąlygas mažinti kaštus ir dar labiau efektyvinti veiklą. Įmonė įgyvendina bet kokio sudėtingumo ir apimties kelių statybos bei gerbūvio projektus, efektyviai sprendžia kylančias problemas, įveikia visus iššūkius ir darbus atlieka laiku, laikydamasi visų nustatytų reikalavimų ir standartų. Nuo savo veiklos pradžios bendrovė įgyvendino daugybę projektų visoje Lietuvoje ir pelnė klientų pasitikėjimą bei gavo daugybę rekomendacijų. Šiemet „Gerbūvio projektų“ užsakymų portfelyje – daugiau kaip 15 reikšmingų projektų. Įmonė yra patraukli ir užsienio investuotojams – gauna nemažai darbo pasiūlymų iš Vokietijos ir Skandinavijos šalių užsakovų.

 

Objektas: administracinis pastatas (ARTERY), Konstitucijos pr. 18B, Vilnius

Užsakovas: UAB „Lords LB Asset Management“

Statytojas: UAB „Investmira“

Projekto valdytojas: UAB „Contestus“

Architektai: „Studio Libeskind“, Niujorkas, Daniel Libeskind, Yama Karim, Michael Ashley;

UAB „Archinova“, Vilnius, Aleksandras Gvildys, Antanas Gvildys, Donatas Žvirblis, Andrius Sinius, Jovita Saveikė, Aušra Gvildienė

Statinio projekto vadovas: Aleksandras Gvildys

Laikančiųjų konstrukcijų statybos rangovas: UAB „Veikmės statyba“

Konstrukcijos: UAB „Peikko Lietuva“, konstruktoriai Virmantas Juocevičius, Vytautas Cvirka

Pamatų statybos rangovas: UAB „Vilniaus rentinys“

Stiklo fasadų rangovas: UAB „KG Constructions Group“

Antžeminės dalies plotas: 20 646 kv. m

Požeminės dalies plotas: 12 701,5 kv. m

 

„Lords LB Asset Management“ archyvo (drono) ir rangovų nuotr., architektų įmonės „Archinova“ vizualizacijos


Dalintis:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Fill out this field
Fill out this field
Įveskite tinkamą el. pašto adresą.

NAUJAUSIAS NUMERIS

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų

Susiję straipsniai

Paskutinės naujienos

SKAITOMIAUSIA

Savaitės Mėnesio Pusmečio Metų