Australijos inžinierių komanda sukūrė naują medžiagą keliams tiesti, kuri apjungia du didelius atliekų šaltinius: nebenaudojamas padangas ir statybines atliekas.
Sumaišius šias atliekas pavyko išgauti stiprią ir lanksčią kelio dangą, galinčią atlaikyti didelį automobilių eismą.
Medžiagą sukūrė Melburno karališkojo technologijų instituto (RMIT) inžinerijos tyrėjai. Pasak mokslininkų, atradimui juos įkvėpė didelis statybinių atliekų kiekis, liekantis visame pasaulyje po statybų, renovacijos ir griovimo darbų bei milijardai išmestų padangų, kuriomis kasmet atsikratoma.
Iš susmulkintų ir perdirbtų statybinių atliekų galima pagaminti statybinę medžiagą, vadinamą perdirbtu betono užpildu. Ji gali būti derinama su kitomis statybinėmis medžiagos, siekiant sumažinti ekologinį pėdsaką, arba pritaikyta tokiose srityse, kaip nuotekos ar filtravimas.
Kita sritis, kur galėtų būti panaudotas perdirbtas betono užpildas, yra kelių tiesimas. Jeigu konkrečiau – tai galėtų tapti kelio pagrindu tarp sankasos ir asfalto.
RMIT komanda eksperimentuoja su priedais, galinčiais pagerinti jų sukurtos medžiagos savybes ir jau išsiaiškino, kad susmulkintas kaučiukas, nuimtas nuo panaudotų padangų, tam puikiai tinka.
Komanda nustatė, kad medžiaga, susidedanti iš 0,5 proc. gerai susmulkinto kaučiuko ir 99,5 proc. perdirbto betono užpildo, padeda išspręsti kelis svarbius uždavinius. Specialia įranga patikrinę medžiagos veiksmingumą tyrėjai pastebėjo, kad ji buvo pakankamo tvirtumo, kartu išlaikė gerą abiejų medžiagų sukibimą.
Ši medžiaga yra pirmasis statybinių atliekų ir kaučiuko mišinys, geriausiai atitinkantis kelių saugumo standartus, teigė komanda. Jos pritaikymas bus didesnis už tradicinių medžiagų, nes, pasak komandos, ji bus atsparesnė trūkinėjimui, kartu tai bus labiau tausojantis aplinką sprendimas.
„Tradiciniai kelių pagrindai pagaminti iš nedarnių neperdirbtų medžiagų – iškastinių uolų ir natūralaus smėlio, – sakė tyrimams vadovavęs daktaras Mohammadas Boroujenis. – Mūsų mišinys yra 100 proc. perdirbta alternatyva, kaip iš naujo panaudoti padangas ir statybines atliekas, sukuriant tai, kas ypatingai atitinka tokius reikalavimus, kaip lankstumas, stiprumas ir atsparumas deformacijai.
Kadangi judama link žiedinės ekonomikos, kuomet galima išvengti atliekų, užtikrinti tęstinį perdirbtų išteklių panaudojimą, mūsų perdirbtas mišinys yra geras pasirinkimas geresniems keliams ir geresnei aplinkai.
Šio tyrimo rezultatai buvo paskelbti žurnale „Construction and Building Materials“.