Vilniuje, šalia pušyno esančioje teritorijoje, projektuojamas naujas lopšelis-darželis, skirtas sukurti vaikams saugią, kūrybišką ir gamtą tausojančią aplinką. Pastatas organiškai integruojasi į gamtinį karkasą ir pasižymi inovatyviais architektūriniais sprendiniais, orientuotais į vaikų ugdymą, bendruomeniškumą ir funkcionalumą.
Architektūrinė vizija: mažo mastelio ir didelio pasaulio sąjunga
Darželio architektūra kuriama iš trijų pagrindinių tūrių: grupių korpusų, bendro naudojimo erdvių ir baseino korpuso. Ši struktūra ne tik atspindi vietovės sodybinio užstatymo mastelį, bet ir skatina vaikų vaizduotę, primindama namelį miške. Grupių ir baseino korpusai projektuojami su šlaitiniais stogais, o vidaus erdvės – atviros ir skaidrios, leidžiančios palaikyti vizualinį ryšį su aplinkiniu mišku. Stikliniai fasadai užtikrina, kad pastatas harmoningai susilietų su aplinka ir skatintų vaikus tyrinėti gamtą.
Darželio teritorija suskirstyta į dvi pagrindines zonas – interaktyvią ir stebėjimo. Interaktyvioje erdvėje vaikai gali aktyviai tyrinėti gamtą, bėgioti ir žaisti specialiai sukurtose poilsio zonose, praturtintose mažosios architektūros elementais, kurie primena miško stovyklavietes. Tuo tarpu stebėjimo erdvė skirta ramiai apmąstyti aplinką – čia gamta dominuoja, o žmogus yra tik žiūrovas. Šis subtilus skirstymas lavina vaikų gebėjimą suvokti savo vietą aplinkoje ir atsakingai ją puoselėti.
Vidinė ir išorinė darželio erdvė – vientisa sistema
Darželio vidinės ir išorinės erdvės susijungia per laisvo planavimo struktūrą. Vidinis kiemas yra perregimas, nukreiptas į mišką, o stogo terasa, vizualiai susijungusi su holo erdve ir sporto aikštele, tampa svarbiu aktyvaus laisvalaikio elementu. Tėvams ir vaikams sukuriami patogūs judėjimo maršrutai: tėveliai gali greitai ir patogiai pasiekti grupių korpusus, o grupių laiptinės, be savo funkcionalumo, tampa vizualinio ryšio tarp pastato vidaus ir kiemo jungtimis.
Darželio baseino korpusas, esantis prie gatvės, turi atskirą įėjimą, leidžiantį juo naudotis ir darželio nedarbo metu. Antrame baseino aukšte numatomos erdvės neformaliojo ugdymo veikloms ir bendruomenės susitikimams. Šis sprendimas užtikrina, kad darželis taptų ne tik vaikų ugdymo, bet ir bendruomenės traukos centru.
Inovatyvus vaikų ugdymas per architektūrą
Architektūriniai sprendimai skirti skatinti vaikų kūrybiškumą, smalsumą ir gamtos pažinimą. Dinamiškos vidaus ir lauko erdvės, įskaitant pažinimo takus ir poilsio vietas, lavina vaikus per aktyvią veiklą ir bendravimą. Tokiu būdu darželis tampa ne tik švietimo, bet ir aplinkos pažinimo erdve, skatinančia ugdytinius kurti ryšį su pasauliu, kuriame jie gyvena.
Šis projektas – tai ne tik vaikų ugdymo įstaiga, bet ir tvari iniciatyva, siekianti harmoningai integruoti švietimą, gamtą ir bendruomenės poreikius į vientisą, visapusišką aplinką.
Projektuotojas: UAB „Ponama“
Architektas: Vidmantas Kančiauskas
Statytojas: Vilniaus miesto savivaldybės administracija; Vilniaus vandenys, UAB
Tekstas parengtas pagal Vilniaus miesto savivaldybės informaciją