Milanas paskelbė „Atvirų gatvių“ planą, kuriame pirmenybė teikiama pėstiesiems ir dviratininkams. Siekiant sumažinti automobilių naudojimą, Lombardijoje, 35 km kelių iki šiol naudotų automobilių transportui bus paversti piesčiųjų ir dviračių zonomis.
Ambicingos Milano vizijos įgyvendinimas turėtų prasidėti gegužės pradžioje vienoje iš pagrindinių miesto prekybos arterijų, Corso Buenos Aires – 8 km ruožas bus paverstas dviračių ir pėsčiųjų taku. Milanas, palyginti nedidelis, tačiau tankiai apgyvendintas miestas, gali lengvai pereiti prie alternatyvių transporto rūšių, ypač tai, kad vidutinis kelionės į darbą ir atgal atstumas yra mažesnis nei 4 km, t.y pėsčiomis užtrunka trumpiau nei 40 min. Nepaisant to, daugiau nei pusė gyventojų naudojasi viešuoju transportu, kad galėtų patekti į darbą.
Šis planas galėtų būti viena ambicingiausių Europos miestų projektavimo schemų. Į Milano transporto atkūrimo planą įtrauktos pigios laikinosios dviračių juostos, 30 km / h greičio apribojimai, prioritetinės pėsčiųjų ir dviratininkų gatvės bei platesni šaligatviai.
Janette Sadik-Khan, buvusi Niujorko transporto komisarė, dirbanti pagal šią schemą, teigia, kad Milanas galėtų pateikti gaires kitiems. Ji „tokia svarbi, nes joje pateiktas geras planas, kaip dabar galite iš naujo perstatyti savo miestus. Tai yra galimybė kartą gyvenime iš naujo pažvelgti į savo gatves ir įsitikinti, kad jos skirtos pasiekti norimus rezultatus: ne tik kuo greičiau judėti automobiliais iš taško A į tašką B, bet sudaryti sąlygas visiems saugiai keliauti ir saugoti aplinką“.
Ieško saugios kelionės alternatyvų
Australijos dviračių gamintojų asociacija pasiūlė vyriausybei skubos tvarka plėsti dviračių takus, nes pardavimai per šį mėnesį išaugo ne procentais, o kartais. Rekordinius dviratininkų srautus fiksuoja ir Niujorkas, jau tiesiantis papildomas dviračių trasas. D. Britanijoje fiksuojama 15 % daugiau dviračių pardavimų.Australijos dviračių mažmenininkai stengiasi neatsilikti nuo pardavimų bumo, nes praėjusį mėnesį įsigaliojo koronaviruso apribojimai.
„Mes esame naujas tualetinis popierius ir visi nori savo gabalo. Mes negalime atsilikti nuo rinkos ir džiaugiamės, kad telefonas nenustoja skambėjęs“, – „Guardian Australia“ pasakoja Grantas Kaplanas, Sidnėjaus CBD dviračių parduotuvės „Giant Sydney“ vadovas.
Milanas skelbia plataus užmojo planą, kaip sumažinti automobilių naudojimą pasibaigus karantinui. Iš pradžių tokie darbdaviai kaip Seanas Maršalas, jaudinosi, kad dėl „Covid-19“ apribojimų darbuotojai neteks darbo. Tačiau per savaitę po valstybinio uždarymo įmonės vadovas pasiūlė savo darbuotojams papildomas pamainas, nors ir „turėtų didinti personalą, atsižvelgiant į dviračių pardavimo augimą“.
Parduotuvė turėjo nustoti aptarnauti dviračius – paprastai tai yra pagrindinis pajamų šaltinis, nes negali užtikrinti, kad bus laikoma saugaus atstumo tarp pirkėjų. Tarčiau perkėlus didelę dalį paslaugų į internetinę erdvę, kiekvieną savaitę parduotuvė skaičiavo keturis kartus didesnį pelną, nei iki tol.
„Šeimoms vaikščiojimas išliko kaip mankštos forma. Vaikai yra mokomi namuose. Bet jūs ant savo dviračio mankštinatės ir praktikuojate socialinį atsiribojimą“, – sakė prekybininkai.
Prekybininkai sako, kad daugelis klientų tikino jau seniai svarstę galimybes važiuoti dviračiu, tačiau anksčiau neturėjo tam laiko ar motyvacijos.
„Jie kalba taip, lyg galvotų apie tai, ir dabar atsirado idealus scenarijus: jie turi laiko, sporto salės uždaromos, baseinai uždaryti, tad kodėl gi nenusipirkus dviračio?“, – sako jis.
„Niekas nenori žiemą, gripo sezono metu būti įstrigęs tramvajuje, ypač su koronavirusu“, – sako jis.
Kovo mėn. Sidnėjuje viešojo transporto naudojimas sumažėjo maždaug 75 proc., pranešė „Naujojo Pietų Velso transportas“. Miesto geležinkelių, autobusų ir keltų tinklu naudojimas pasiekė mažiausią lygį per beveik šimtmetį.
Plečia kelių tinklą
Daugelis vietinių gyventojų spaudai sakė, kad dėl koronaviruso įvertino miesto parkų ir žaliųjų zonų būtinybę. „Tikiuosi, kitą kartą kai kas nors norės nukirsti medį, prisimins karantiną ir tai, kad šios medžių alėjos tapo vienintele užuovėja, leidžiančia išlaikyti socialinį atstumą, tačiau džiaugtis bundančia gamta ir įkvėpti gryno oro į savo plaučius“, – sakė vietiniai gyventojai.
Panašius sprendimus priima ir kitame žemės pusrutulyje gyvenantys niujorkiečiai. Siekdami sumažinti koronaviruso poveikį, dauguma niujorkiečių renkasi dviratį. „Citi Bike“ paslaugų teikėjai praneša, kad Niujorke tokio tipo kelionės praėjusį išaugo iki daugiau nei pusės milijono.
„Kelionės dviračiu padeda apriboti tiesioginį kontaktus su kitais, taip pat padeda susitvarkyti su nerimu, kuris šiuo metu jaučiamas. Autobusais ir metro važinėti nėra saugu dėl galimai koronaviruso pažeistų paviršių ir akivaizdžiai sergančių nepažįstamųjų“, – sakė H. Marcus, 34 m., ne pelno siekiančios skaitmeninės leidyklos, esančios Bruklino centre, vykdančioji direktorė.
Miesto dviračių platinimo programėlės „Citi Bike“ paklausa kovą padidėjo 67 procentais: kovo 1 d. – kovo 11 d. iš viso įvyko 517 768 kelionės, palyginti su 310 132 kelionėmis per tą patį laikotarpį ankstesniais metais.
Vyriausybės jau ėmėsi priemonių plėsti dviračių takų tinklą.
@Shutterstock/ By archimede nuotr.