Racionali statyba keliais etapais
Kalasatama yra vienas iš naujausių Helsinkio gyvenamųjų rajonų. Modernus rajonas statomas senojo uosto Sörnäinen rajone, suplanuotame pagal naują miesto planavimo modelį: tankiai apgyvendinti daugiabučiai ir biurų pastatai statomi kartu su mažomis parduotuvėlėmis pirmuosiuose aukštuose ir gretimais vienbučiais gyvenamaisiais namais.
Vienas iš architektūriškai įspūdingiausių pastatų šiame rajone yra naujas mokyklos-darželio pastatas, kuris kartu yra ir dienos priežiūros centras, ir pradinė mokykla. Vėliau šis pastatas bus išplėstas iki devynių klasių lygio pagrindinio ugdymo įstaigos. Tokia racionali daugiapakopė objekto statyba buvo objekto architektui net tam tikras projektavimo iššūkis. „Jau per pirmą statybos etapą labai svarbu buvo tinkamai suplanuoti įvairias mokyklos patalpas. Pavyzdžiui, iš pradžių kavinė, suplanuota kaip pagalbinė patalpa, per antrąjį statybos etapą turės būti išplėsta dvigubai. Tai reikėjo numatyti iš anksto“, sako architektų biuro JKMM architektė Edit Bajsz.
Taip pat per pirmąjį mokyklos pastato statybos etapą buvo įrengtos civilinės saugos patalpos, treniruoklių salė, virtuvė ir kitos techninės patalpos, nors jas pastatyti buvo numatyta tik per trečiąjį etapą. Antras statybos etapas turės būti baigtas 2020 metais. Siekiant pasirengti kitam etapui, viena iš išorinių pastato sienų buvo sumontuota iš lengvų surenkamųjų konstrukcijų, o kitos iš surenkamųjų gelžbetoninių plokščių.
Daugkartinio naudojimo fasado plokštės
Naujasis mokyklos-darželio pastatas yra išlankstytų formų ir iš vienos pusės atviras. Tiek forma, tiek ir fasadų spalvomis jis ryškiai išsiskiria iš kitų šio gyvenamojo rajono Kalasatama pastatų. Apdailinti naujojo pastato fasadus fibrocementinėmis plokštėmis „Cembrit Solid“ buvo nutarta dėl to, kad iš pradžių šias plokštes galima naudoti montuojant laikiną surenkamųjų sienų konstrukciją, o vėliau demontuoti ir dar kartą naudoti vėlesniais statybos etapais, konstruojant naujas išorines pastato sienas.
Be to, projektuojant mokyklos fasadus reikėjo atsižvelgti į jūrinio klimato poveikį jų apdailai. Todėl po fasado plokštėmis su atviromis siūlėmis buvo sumontuota vėdinamojo fasado konstrukcija su ištisinėmis, vandens poveikiui atspariomis vėjo izoliacinėmis plokštėmis. Beje, vieni svarbiausių fasadinių plokščių „Cembrit Solid“ pasirinkimo kriterijų buvo jų ekologiškumas ir tvarumas.
Architektė prisipažįsta, kad plati spalvinė plokščių „Cembrit“ gama įkvėpė ją žaisti su spalvomis. „Konkurso sąlygose nebuvo jokių įrašų apie būtent tokį margą fasado spalvinį sprendimą, koks jis yra dabar.
Aš atradau spalvas tik tuomet, kai pasirinkau patikusią fasadų apdailos medžiagą. Be to, jau yra įprasta ir pageidaujama, kad mokyklų ar vaikų dienos centrų fasadai būtų spalvingi“, – sako architektė. Ji šios mokyklos fasadų apdailai pasirinko net 12 skirtingų plokščių „Cembrit Solid“ spalvų.
„Mes norėjome šį visuomeninį pastatą išskirti iš aplinkinių gyvenamųjų namų. Gretimai esantys gyvenamieji kvartalo pastatai turi plokščius stogus, o jų fasadų apdailai panaudota labai daug plytelių. Tačiau mokykla-darželis yra su šlaitiniu stogu, kuriam suteikta įdomi zigzago forma, aiškiai matoma nuo gatvės pusės“, – sako architektė E. Bajsz.
Kalasatama bendruomenės centrui buvo parinktos ne tik įvairios fasadų plokščių „Cembrit Solid“ spalvos, bet ir skirtingas jų plotis 30, 60, 90 ir 120 cm. Pagrindinės statybos rangovinės įmonės „Rakennuskultti“ atstovas Pekka Pulkkinenas pripažįsta, kad sumontuoti tokią į „Puzzle“ dėlionę panašią konstrukciją buvo tikras iššūkis jo komandai. „Visos plokštės turėjo būti sumontuotos tiksliai numatytose fasado vietose pagal parinktą plokščių plotį ir spalvas, be to, visiškai atitikti pagal matmenis langų angų vietas. Tam iš anksto reikėjo suskaičiuoti reikalingą plokščių kiekį. Tiekėjas iš anksto supjovė plokštes pagal suprojektuotus matmenis ir pristatė jas į statybos aikštelę. Mums beliko jas tik kiek apipjauti iki reikalingų matmenų ties karnizais ir kitomis vietomis“, pasakoja P. Pulkkinenas.
Suomijos mokyklų suplanavimas skatina mokytis
Kalasatama mokyklos interjeras buvo suprojektuotas atsižvelgiant į naujus mokymo metodus. Vietoje koridorių mokykloje yra panašios į fojė erdvės, kuriose pastatyti baldai, skirti grupiniam darbui, įrengti geriamojo vandens taškai ir patalpos drabužiams bei mokyklinėms kuprinėms ar krepšiams. Šios fojė celės lėmė mažesnių mokymosi erdvių atsiradimą. Tačiau pastate yra ir 150 m2 ploto patalpų, kuriose pakankamai vietos didesnių moksleivių grupių veiklai, pavyzdžiui, bendroms vaizdo medžiagos peržiūroms ar prezentacijoms.
Suomijos mokyklų architektūra plačiai žinoma visame pasaulyje, nes jų suplanavimas tiesiog skatina mokytis. Pasak architektės E. Bajsz, iš viso pasaulio šalys dabar bando pagal suomių pavyzdžius statyti laisvesnio suplanavimo mokyklas. „Nors iš pirmo žvilgsnio Kalasatama mokyklos-darželio fasadai yra sistemingai suprojektuoti ir gali būti modernios statybos pavyzdžiu, tačiau galutinis rezultatas žaismingos išraiškos pastatas“, – teigia išskirtinio pastato kūrėja.
Žaismingas mokyklos pastatas Helsinkyje |
Pastatas: mokykla-darželis – Kalasatama bendruomenės centras |
Fasadų apdaila: „Cembrit Solid“ – 12 spalvų fibrocementinės plokštės |
Adresas: Junonkatu / Polariksenkatu 1, Helsinkis, Suomija |
Užsakovas: Helsinkio miesto Nekilnojamojo turto departamentas |
Projektuotojas: „JKMM Architects“ |
Architektė: Edit Bajsz |
Statybos įmonė: „Rakennuskultti Oy“ |