Pirmoji mokykla Ilgakiemio kaime buvo įkurta 1918 m., ir nuo tol vietos savivalda rūpinosi, kad vaikams visada būtų sudarytos sąlygos mokytis šalia savo namų. Nepakito nuostata ir pastaraisiais dešimtmečiais, tik 1971 m. pastatytai mokyklai labai jau reikėjo remonto. Ir štai – bendromis Kauno rajono savivaldybės, Ilgakiemio mokyklos administracijos, kaimo bendruomenės ir, be abejo, projektuotojų, statybinių medžiagų tiekėjų bei statytojų pastangomis šių metų rugsėjo 1-ąją Ilgakiemyje atidaryta pradinė mokykla-darželis – ypač moderni ir jauki ugdymo bei lavinimo erdvė.
„Kauno rajono savivaldybei visada svarbu, kad vaikas neatitoltų nuo savo tėviškės, kad su mokyklos pagalba kurtųsi ir burtųsi bendruomenė, kaimas tik pilnėtų, užuot tuštėjęs. Mažoje kaimo mokykloje lengva diegti naujoves ir matyti jų teigiamą poveikį. Be to, į tokią mokyklą labai gerai integruojami vaikai su specialiaisiais ugdymo poreikiais“, – sako Mantas Rikteris, Kauno rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas.
Jo teigimu, Kauno rajone švietimo įstaigų atnaujinimo programa įgyvendinama planingai ir sistemingai. Daug dėmesio skiriama išskirtinumui ir to krašto gyventojų lūkesčiams, todėl ir šiuo atveju rengiant projektą galvota apie netipinę mokyklą: ji turėjo derėti prie aplinkinės gamtos – senų medžių, žaliojo labirinto, šalia tekančio Šlapakšnos upelio, būti jauki ir kartu moderni. Pasak M. Rikterio, mokykloje buvo pritaikyta daug vidaus įrengimo idėjų, mokyklos direktorės Aušros Gužauskienės parsivežtų iš Estijos, Suomijos, Islandijos.
„Iš Estijos parsivežiau stiklinių kabinetų durų idėją: taip sukuriama iliuzija, kad kabineto erdvė labai didelė, mokiniams suteikiama galimybė kūrybines užduotis atlikti už kabineto ribų, lengva stebėti mokinių veiklą netrikdant pamokos ritmo. Iš Suomijos kartu parkeliavo mokinių atvirų poilsio, bendravimo ir žaidimų erdvių idėja. Ir Suomijoje, ir Estijoje, ir Islandijoje daug dėmesio skiriama mokytojų poilsiui ir kokybiškoms darbo vietoms. Taip mokytojų kambaryje atsirado apskritas diskusijų stalas, nedidelė sofa ir virtuvėlė su kavos aparatu. Patogios mokytojų darbo vietos ir klasėse: reguliuojamo aukščio stalai, geri darbo kompiuteriai, geras interneto ryšys“, – pamini keletą savo siūlymų mokyklos direktorė A. Gužauskienė.
Ji su savo kolektyvu renovacijai rengėsi iš anksto: kelerius metus lankė LITEXPO baldų parodas, dar nė nepradėjus renovacijos projekto aptarė, kur ir kaip vyks pamokos, bus sandėliuojami daiktai, kaip bus komunikuojama su tėvais. Direktorės iniciatyva buvo surengta ir apklausa: vadovė pasitikrino, ar jos mokyklos patalpų dizaino viziją sutampa su mokytojų ir mokinių lūkesčiais. Pavyzdžiui, mokytojai mokytojų kambaryje pageidavo poilsio zonos, o visi vaikai norėjo kėdžių su ratukais.
„Pastato lauko sienos dengtos termomediena, ant mokyklos stogo veikia saulės elektrinė, o rūsyje sumontuota ventiliacinė sistema. Prie mokyklos pastatyta dviračių stoginė, sandėliukas lauko įrankiams ir dviračiams laikyti, nes mokykla-darželis turi didelį dviračių parką. Įrengta kubo formos lauko klasė, taip pat lauko muzikos klasė. Yra keturios žaidimų aikštelės: lauko stalo teniso, šachmatų stalai, dvi aktyvaus judėjimo aikštelės – karstynės. Mokyklos lauko erdvės į atskiras edukacines zonas suskirstytos takeliais, išsaugoti visi teritorijoje augantys medžiai. Teritorija aptverta ir baigiama įrengti nuotolinė vartelių užrakinimo sistema“, – vardija įgyvendintus ar baigiamus įgyvendinti išorės sprendinius M. Rikteris ir priduria, kad ir mokyklos teritorija, ir vidaus patalpos stebimos vaizdo kameromis.
Mokykloje-darželyje daug dėmesio skiriama įtraukiajam ugdymui, ugdytinių kompiuteriniam raštingumui, programavimo pradžiamoksliui, integruota socialinio-emocinio ugdymo programa „Lion Qest“, aktyviai taikomi Mąstymo mokyklos metodai, mokiniai dvi savaites per mokslo metus ugdomi taikant Fenomeno metodą. Atitinkamai įrengtos ir vidaus patalpos.
Taupant vietą atsisakius aktų salės, renginiams ir susirinkimams pritaikytos dvi visus garso izoliavimo reikalavimus atitinkančia mobilia pertvara atskirtos klasės su keturių metrų ekranu ir multimedija, garso sistema. Kiekvienoje klasėje yra interaktyvus ekranas, kiekvienas mokinys turi galimybę per veiklas naudoti jam priskirtą nešiojamąjį kompiuterį, dėl to įrengta ir kompiuterių įkrovimo spinta.
Iš viso pastate yra keturios pradinio ugdymo klasės ir priešmokyklinio ugdymo grupė – patalpa su virtuvėle, atskiru higienos kambariu, ugdymo ir žaidimų erdve. Įrengtas mokytojų kambarys, psichologo / logopedo ir sveikatos priežiūros kabinetai, poilsio zonos pirmame ir antrame aukštuose, rūbinė rūsio patalpoje.
„Patalpos saugios, modernios, mokiniams ir darbuotojams patrauklios, skatinančios kūrybiškumą ir motyvaciją mokytis bei dirbti“, – sako M. Rikeris.
Šio projekto vertė (be baldų ir kitos įrangos) – per 1 mln. eurų.
Iššūkiai ir sėkmės raktas
Ilgakiemio projekto architektūrinės dalies vadovės, įmonės „Projektų ekspertai“ architektės Raimondos Vaičiūnienės nuomone, didžiausias iššūkis buvo nedidinant pastato ploto suprojektuoti reikiamas patalpas ir erdves, kad būtų patogu ir ergonomiška.
„Apdaila prislėpti nauji evakuaciniai laiptai iš antro aukšto, didelė su pagrindiniu įėjimu sujungta pergolė, panaudojama kaip renginių lauko scena ir papildoma lauko užsiėmimų erdvė, – visa tai reikėjo harmoningai integruoti ir sujungti į visumą“, – pasakoja R. Vaičiūnienė.
Architektės aiškinimu, Ilgakiemio mokykla-darželis yra gamtinėje aplinkoje, todėl ir fasado apdailai parinkta gamtinė medžiaga – termomediena, harmoningai įsiliejanti į esamą aplinką, suteikianti palyginti statiškam pastatui minkštumo ir jaukumo. Parinktos apdailos medžiagos yra kokybiškos, ilgaamžės ir estetiškos.
Statybinėms konstrukcijoms panaudotos UAB „Medžio bitės“ tiekiamos klijuotos medienos sijos taip pat išsiskiria kokybe bei itin dideliu parametrų tikslumu. Viešosiose erdvėse klijuota mediena naudojama ne tik dėl patvarumo, bet ir dėl estetikos.
Pastato akcentu pasirinkta nuotaikinga geltona spalva, ji atkartojama tiek pastato viduje, tiek išorėje.
„Rengdami techninį projektą bendradarbiavome su architektu Mindaugu M. Buču, jis ir pasiūlė šio pastato viziją, konceptą bei jo įgyvendinimą“, – sako R. Vaičiūnienė.
Interjeras saikingas ir tuo pat metu žaismingas, su šiuolaikines tendencijas ir vaikų poreikius atitinkančiais baldais.
„Projektavimo procese labai svarbu yra vieniems į kitus įsiklausyti ir vieniems kitus išgirsti, o šiuo atveju su mokyklos-darželio vadove Aušra buvo puiki komunikacija ir abipusis susikalbėjimas, dėl to, manau, ir turime puikų rezultatą“, – pabrėžia Ilgakiemio mokyklos-darželio architektūrinės dalies ir interjero projekto vadovė architektė R. Vaičiūnienė.
„Windowsa“ išpildė mokyklos-darželio norą
Bendrovei ,,Windowsa“, laimėjusiai viešojo pirkimo konkursą Ilgakiemio mokyklos-darželio remonto darbams, teko nemenkas iššūkis – atlikti darbus prieš sutartą laiką. Nors buvo numatytas 17 mėnesių terminas, Kauno rajono savivaldybė ir mokyklos direktorė vylėsi, kad nauji mokslo metai galėtų prasidėti renovuotoje mokykloje. Tai būtų buvusi šventė mokiniams, pedagogams ir vietos bendruomenei.
Generalinio rangovo šis prašymas neišgąsdino. Jis buvo išgirstas ir įvykdytas per labai trumpą laiką – pagrindiniai remonto darbai buvo atlikti vos per 9 mėnesius. Visiškai atnaujintos pastato inžinerinės sistemos, atlikta išorės fasado apdaila, naujais pakeisti išorės langai ir aliumininės durys, įrengta nauja terasa su ryškia geltona stogine-pergole ir metaliniais evakuaciniais laiptais. Žaismingos spalvos pergolė ypač pagyvino mokyklos pagrindinį įėjimą – ji tarsi kviečia vaikus į žinių pasaulio nuotykius.
Pastate įrengta nauja ugdymo aplinka, keturių pradinio ugdymo grupių, vienos priešmokyklinio ugdymo grupės patalpos, multifunkcis holas vaikų poilsiui tarp pamokų, taip pat naujas mokytojų kambarys ir logopedo / psichologo kabinetas. Visiškai sutvarkytas teritorijos gerbūvis, įrengta įvairių erdvių vaikų edukacijai, lauko šachmatų stalų, lauko muzikos instrumentų, naujų žaidimų aikštelių, pavėsinių ir vaikų prižiūrimas vaisių sodas. Po rekonstrukcijos mokykla tapo šiuolaikiška, estetiška ir viena moderniausių Kauno rajone.
Rugsėjo 1-osios šventė įvyko, kaip ir tikėjosi bendrovė, – mokyklos mokiniai ir administracija neslėpė džiaugsmo dėl atnaujinto pastato ir jo aplinkos.
Įmonės „Windowsa“ vadovės Lauros Mitkevičienės teigimu, darbo rezultatą efektyviai pavyko pasiekti dėl komandos, kuri nebijo iššūkių, ambicingų sprendimų reikalaujančių projektų ir nuolat deda pastangas tobulėti. UAB ,,Windowsa“ sėkmingai veikia ir auga jau 16 metų, ji sukaupusi nemažą viešųjų konkursų ir NT projektų patirtį.
Saugūs ir tvirti metalo gaminiai
Metalo konstrukcijų gamintoja „Freimas“, jos vadovo Regimanto Ališausko teigimu, sukaupusi nemažai patirties įgyvendinant mokyklų ir darželių, kitų visuomeninių objektų projektus. Ilgakiemio darželiui-mokyklai pagaminta ir įrengta metalinė lauko klasės stoginė, lauko sandėliukas, metalinis amfiteatro karkasas, metaliniai laiptai. Pasirūpinta ir neįgaliųjų panduso turėklais, mokyklos viduje įrengti elegantiški aptakūs laiptų turėklai su šlifuotais nerūdijančiojo plieno porankiais. „Visi darbai vyko sklandžiai, nes mes jau ne vienus metus bendradarbiaujame su generaliniu rangovu „Windowsa“, – sako R. Ališauskas.
Įmonė „Freimas“ klientų pasitikėjimą pelno profesionaliu darbu, optimaliais gamybos variantais ir geriausiais gamybos terminais. Daugiau kaip dešimtmetį jie kuria ir gamina produktus iš paprasto ir nerūdijančiojo plieno. Metalo elementai gali būti gaminami iš poliruoto ar šlifuoto nerūdijančiojo plieno arba cinkuoto ar dažyto plieno. Gaminių sistemose naudojami grūdintasis stiklas, medžio masyvo elementai.
„Freimas“ gali pagaminti ir įrengti įvairiausių konstrukcijų: turėklų, balkonų atitvarų, pandusų neįgaliesiems, evakavimosi aikštelių, – ne tik mokyklose ar darželiuose, bet ir daugiabučiuose, prekybos ir pramogų centruose.
Visapusiškai pasirūpinta vaikų gerove
„Tokių patogumų, kokius turi Ilgakiemio mokykla-darželis, galima tikėtis tik naujai projektuojamuose ar rekonstruojamuose mokslo paskirties pastatuose“, – sako UAB „Gaivus oras“ vadovas Žydrūnas Jakubėlis ir priduria, jog vaikus Kauno rajono mokykloje sups estetiška aplinka. Čia atlikti vidaus nuotekų tinklų, šilumos tiekimo, šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo sistemos montavimo, paleidimo ir derinimo darbai.
Rekonstruojant mokymo įstaigą įdiegtos sveikatą tausojančios, mokinių savijautą gerinančios inžinerinės sistemos: parinkti aukštos klasės „Mitsubishi“ kondicionieriai, išmanesnis šildymas, galinga rekuperacinė sistema. Taip pat pasirūpinta šiuolaikiška priešgaisrine apsauga.
Patalpose įrengti lubiniai oro kondicionieriai. Ž. Jakubėlio teigimu, šie modeliai mokyklose pasiteisina labiau nei sienose montuojami kondicionieriai. Lubinių kondicionierių konstrukcija leidžia tolygiai paskirstyti orą patalpoje ir išvengti tiesioginės oro srovės, nukreiptos į vaikus.
Kondicionieriai puikiai tieks komfortiškesnį orą ir pereinamuoju laikotarpiu rudenį, kol mokykloje bus įjungtas šildymas. „Mitsubishi“ kondicionieriai nėra iš pigiųjų, tačiau jie tyliai dirba ir teikia daugiau komforto leidžiant laiką patalpoje.
Kokybiškas mokymasis prasideda nuo švaraus ir šviežio oro klasėje, todėl projektuotojai kėlė didelius reikalavimus rekuperacinei vėdinimo sistemai. Pasirinktas rekuperatorius su priešsroviniu plokšteliniu šilumokaičiu 100 proc. pašalina iš patalpos užterštą orą ir tiek pat procentų šviežio oro patiekia į patalpą. Dėl efektyvios vėdinimo sistemos išvengiama kryžminės taršos, o tai reiškia, kad mažėja tikimybė vaikams vienas nuo kito užsikrėsti peršalimo ligomis. Be to, rekuperacinė vėdinimo sistema sutaupo iki 80 proc. šiluminės energijos. Šis faktorius itin svarbus mokyklai.
Visų klasėse esančių radiatorių skleidžiama šiluma yra reguliuojama. Mokyklos šilumos punktas – automatizuotas, užtikrinama gera temperatūros kontrolė, tiek pagal lauko temperatūrą, tiek pagal vandens tiekimo temperatūrą. Vaikai patalpose nešals net žvarbiausią žiemą, nes mokykla ne tik turi savo katilinę, bet ir yra prijungta prie centrinės katilinės. Naudodamasi dviem šilumos šaltiniais, įstaiga gali šildyti patalpas labai sumaniai.
Mokyklos vadovybė labai norėjo, kad pastatas būtų kuo jaukesnis, todėl teko nusileisti estetikai – priimti kelis sprendimus dėl subtilesnių įrangos spalvų. „Kompromisų būna kiekviename objekte, – sako įmonės „Gaivus oras“ vadovas. – Darbų pradžioje ant stogo numatytas rekuperatorius pasirodė šiek tiek nederantis prie naujo pastato, todėl nuleidome jį į rūsį. Kardinaliam pakeitimui reikėjo naujų sprendinių. Dirbant šiame objekte reikėjo pagalvoti, kaip atitikti pirminį projektą, bet padaryti geriau ir estetiškiau.“
Bendrovė „Gaivus oras“ jau 15 metų dirba kondicionierių, rekuperacinių sistemų, šaldymo įrangos, šilumos siurblių projektavimo ir montavimo srityse. Su kiekvienu nauju projektu profesionalų komanda pateisina kokybiškai ir tiksliai dirbančios patikimos įmonės vardą.
Svarbūs fasado elementai ir saugios medienos dailylentės
Iš bendrovės „Serfas“ į mokyklos-darželio rekonstrukcijos statybvietę keliavo nemažai vidaus apdailai ir išorės darbams reikalingų statybinių medžiagų. „Surinkome kokybiškus produktus iš patikimų gamintojų, laikėmės medžiagų tiekimo terminų. Projektas vyko sklandžiai, nes jį vykdęs rangovas UAB „Windowsa“ aiškiai suformulavo užduotis ir tikslus“, – sako įmonės „Serfas“ produkto vadovas Andrius Andrijauskas.
Rekonstrukcijoje naudoti UAB „Serfas“ tiekiami nerūdijančiojo plieno kronšteinai fasado apdailos karkaso sistemai tvirtinti, fasado apdailos tvirtinimo elementai, akmens vata PAROC ULTRA pastatui apšiltinti. Vienas iš išskirtinių produktų – Latvijos gamintojo O‘WOOD termomedienos (pušies) „Rhombus“ dailylentės. Jų sunaudota apie 7400 metrų. A. Andrijausko žodžiais, dailylenčių mediena natūrali, ekologiška, ją apdorojant nenaudojama cheminių medžiagų, todėl dailylentės tinkamos naudoti ir vidaus, ir lauko apdailai. Tai reiškia, kad jas šio pastato rekonstrukcijai pasirinkę žmonės galvojo apie saugią aplinką vaikams.
Termiškai apdorojant dailylentes, kitaip nei impregnuojant, mediena veikiama per visą skerspjūvį, ne tik per paviršinį sluoksnį. Terminio modifikavimo metu suskaidoma hemiceliuliozė (cukraus dariniai), todėl medienoje nebelieka medžiagų, kuriomis minta puvimą sukeliantys grybeliai ir bakterijos. Medienos nebegraužia vabalai ūsuočiai ir kirvarpos. Nelieka jokių kenksmingų medžiagų (pvz., formaldehido). Terminis apdorojimas iki 4–6 proc. sumažina medienos drėgmę, o susitraukusios poros menkai sugeria vandenį, todėl ženkliai pagerėja matmenų stabilumas, termoizoliacinės savybės (~ +25 proc.), taip pat pašalinami sakai, ir medienos paviršius išlieka švarus. Be to, dailylentės greitai montuojamos – tvirtinant tiesiogiai ar su paslėptais tvirtinimo elementais.
Andrijausko manymu, bendrovė „Serfas“ įvairiems statybų projektams pasirenkama dėl to, kad geba lanksčiai dirbti ir gali pasiūlyti labai didelį statybinių medžiagų asortimentą, o jeigu pageidaujamo produkto tuo metu pasiūlyti negali, ieško naujų tiekėjų ar gamintojų, kurie galėtų tokius užsakovo poreikius įgyvendinti. Įmonė turi didelę sandėliavimo teritoriją, todėl gali iš anksto užsakyti didelius kiekius reikiamų medžiagų, jas operatyviai ir laiku pristatyti užsakovams.
UAB „Serfas“ dirba su daugeliu didžiausių statybinių medžiagų gamintojų, garsėjančių dideliais gamybos pajėgumais ir išsiskiriančiais aukščiausia kokybe.
Objektas: Ilgakiemio pradinės mokyklos-darželio Kauno rajone remontas
Užsakovas: Kauno rajono savivaldybė
Generalinis rangovas: UAB „Windowsa“
Architektai: „Projektų ekspertai“, projekto vadovė Raimonda Vaičiūnienė
Kauno rajono savivaldybės ir Ilgakiemio pradinės mokyklos-darželio archyvo nuotr.