Užbaigus viešųjų pirkimų procedūras, Vilniaus stoties rajono transformacijos projekte „Vilnius Connect“ baigiamas svarbus etapas – geležinkelio stoties teritorijos architektūrinio konkurso laimėtoja oficialiai paskelbta Londone įsikūrusi kompanija „Zaha Hadid Architects“.
Pasaulyje gerai žinoma architektų studija pristatė idėją „Green Connect“, kuri praėjusiais metais „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) Grupės ir Vilniaus miesto savivaldybės rengtame tarptautiniame konkurse surinko daugiausiai balų. Laimėtojų komanda turi daug patirties projektuojant sudėtingus objektus, kompanija taip pat sukūrė „Rail Baltica” geležinkelio stoties Taline projektą.
Po konkurso užbaigimo LTG analizuos skirtingas Vilniaus geležinkelio stoties komplekso projektavimo finansavimo galimybes. Tolesni projekto etapai ir jų trukmė priklausys nuo pasirinkto finansavimo būdo.
Stotį ir Naujininkus sujungs 9,5 tūkst. kv. m statinys virš bėgių
Vienas iš „Zaha Hadid Architects“ pasiūlytų sprendinių – apie 9 500 kv. m statinys virš geležinkelio bėgių, sujungsiantis Naujininkų rajoną su Naujamiesčiu ir Senamiesčiu. Šiame statinyje turėtų įsikurti komercinės erdvės bei nauja keleivių laukimo salė su tiesioginiu praėjimu į peronus. Virš bėgių taip pat numatytos patogios jungtys pėstiesiems ir dviratininkams. Vilniaus vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio vertinimu, studijos „Zaha Hadid Architects“ pasiūlytas projektas harmoningai papildys miesto architektūrinį charakterį bei sukurs prielaidas viso stoties rajono ir Naujininkų renesansui.
„Vienas iš pagrindinių kriterijų vertinant darbus buvo projekto santykis su kontekstu, miesto problematikos įvertinimas ir jai tinkamų sprendinių paieškos. Šiandien Naujininkus nuo Senamiesčio skiria bėgiai, todėl svarbu rajoną sujungti su miesto centru.
„Zaha Hadid Architects“ pasiūlyti architektūriniai sprendimai sudaro sąlygas glaudesnei Naujininkų integracijai su Naujamiesčiu bei Senamiesčiu, tinkamai atliepia besikeičiančius gyventojų ir keleivių judumo poreikius. Projekte suplanuota daugiau jungčių dviratininkams ir pėstiesiems, daugiau žaliųjų erdvių, laisvalaikio zonų – vadinasi, ir daugiau gyvybės rajone, daugiau potencialo vystyti komercines veiklas, kurtis restoranams, kavinėms, kitoms pramogų ir laisvalaikio vietoms”, – sako M. Pakalnis.
Architektų pasiūlyta idėja taip pat sukuria galimybes aplinkui esančių gamybinių zonų konversijai, jas pritaikant viešųjų erdvių, biurų, prekybos ir paslaugų parko vystymui. Tai reiškia, kad šiandien pramonei naudojamos teritorijos ateityje galėtų būti pritaikytos visuomenės reikmėms, biurų statybai.
Stotis – poilsio ir laisvalaikio centras
LTG generalinio direktoriaus Egidijaus Lazausko teigimu, įgyvendinant stoties rajono transformacijos projektą „Vilnius Connect“ kartu su miestu bus siekiama sukurti modernią ir kokybišką viešojo susisiekimo paslaugų infrastruktūrą bei erdves, patogias ir keliauti, ir būti.
„Augantys keleivių srautai ir būsimos „Rail Baltica” vėžės atveriamos keliavimo galimybės yra impulsas transformuoti geležinkelio stotį bei kartu su miestu sukurti Lietuvą ir Vilnių reprezentuojančią bei aukščiausius kokybės standartus atitinkančią mobilumo infrastruktūrą. Siekiame formuoti erdves, atitinkančias geriausius Vakarų Europos geležinkelio stočių pavyzdžius. Šiuolaikinė stotis nebėra tik laukimo salė – tai turi būti daugiafunkcinė erdvė, atliepianti keleivių ir rajono gyventojų poreikius – nuo darnaus judumo iki poilsio ir laisvalaikio”, – sako E. Lazauskas.
Konkursą laimėjusios architektų studijos siūlymu, turėtų keistis ir aikštė priešais Vilniaus geležinkelio stotį. Šioje vietoje siūloma sukurti naujas žalias viešąsias erdves, pirmenybę skiriant pėsčiųjų ir dviratininkų eismui, įrengti naują terminalą tarp geležinkelio ir autobusų stočių.
Išrinkti penki nugalėtojai
Iš viso konkurse nugalėtojais pripažinti penki dalyviai. Antroji vieta atiteko suomių kompanijos „B&M Architects Ltd Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy” darbui, trečioji – lenkų studijai „SBS Engineering Group Sp. z.oo”, ketvirtoji – bendram Danijos „PLH Arkitekter A/S” ir Lietuvos UAB „Archinova” kompanijų projektui, penktoji – Prancūzijos studijai Architectures Anne Démians”, iš konkurso pašalinus reikiamų kvalifikacijos ir viešųjų pirkimų dokumentų nepateikusią Kinijos kompaniją „Shenzhen Aube Architectural Engineering Design Co.”.
Laimėtojams skirtas 120 tūkst. eurų prizinis fondas: pirmosios vietos laimėtojui atiteks 50 tūkst. eurų, antrosios – 30 tūkst. eurų, trečiosios – 20 tūkst. eurų premijos. Ketvirtąją ir penktąją vietas užėmę konkurso dalyviai gaus 10 tūkst. eurų premijas. 80 tūkst. eurų priziniam fondui skyrė LTG, 40 tūkst. eurų – Vilniaus miesto savivaldybė.
Tarptautinis konkursas buvo paskelbtas praėjusių metų kovo mėnesį, sulaukta 33 dalyvių darbų. Su visomis architektų vizijomis ir jų autoriais galima susipažinti čia.
Architektūrinio konkurso organizatoriai – LTG, šalies geležinkelių tinklą valdanti ir LTG Grupei priklausanti bendrovė „LTG Infra” ir Vilniaus miesto savivaldybė. Konkurso organizatoriams atstovauja konsultacijų bendrovė „Civitta” ir Lietuvos architektų sąjunga.
Spaudos pranešimas. Redakcija neatsako už jo turinį. Straipsnis viešinamas visuomenės informavimo tikslais.