Singapūro Čangio oro uostas, ne vieną dešimtmetį stulbinantis savo didingais architektūriniais sprendiniais, tarp jų garsiuoju atogrąžų mišku su milžinišku kriokliu, atvėrė visą renovuoto ir praplėsto 2-ojo terminalo erdvę. Įkvėpta nuo praėjusio šimtmečio septintojo dešimtmečio Singapūre įgyvendinamos „Sodų miesto“ vizijos, prancūzų architektūros agentūra „BOIFFILS Architectures“ čia sukūrė naują oro uosto dizaino kalbą, suteikiančią ramybę, malonumą ir komfortą kiekvienam keliautojui.
„Sąmoningai nukrypome nuo daugumai oro uostų projektų būdingo požiūrio, ir būtent tai patraukė „Changi Airport Group“ (CAG) dėmesį, – teigia Basile’is Boiffils’is, Singapūro Čangio oro uosto 2-ojo terminalo renovacijos ir plėtros konkursą laimėjusios prancūzų architektų įmonės „BOIFFILS Architectures“ vadovas. – Savo pasiūlyme prioritetą teikėme keliautojų patirčiai, o ne keleivių srautų valdymui.“
1984 m. Jacqueline ir Henri Boiffils’ių Paryžiuje įkurta architektūros agentūra „BOIFFILS Architectures“ (BA) – šeimos įmonė, garsėjanti išradingais prekybos centrų ir viešbučių architektūros bei dizaino projektais ir tarptautinėje rinkoje įsitvirtinusi kaip prestižinių prekių ženklų, ypač mados ir kosmetikos, interjero dizaino kūrėja. 2004 m. vadovavimą perėmus B. Boiffils’iui, BA vieną po kito įgyvendina projektus Azijos šalyse, daugiausia Tailande, Malaizijoje, Kinijoje ir Indijoje.
2-asis terminalas buvo pastatytas 1990 m., jo architektūra buvo tradicinė, kaip ir kitų oro uostų, orientuota į verslo efektyvumą, ne į komfortą ir malonią keleivių patirtį. 2003 m. pastatas buvo pertvarkytas, tačiau prioritetai liko tokie pat. „BOIFFILS Architectures“, 2018 m. ėmęsi dar vienos pertvarkos, susitelkė į keleivių malonumą ir komfortą. Architektai puoselėjo idėją romantizuoti žmonių patirtį oro uoste, vaizdais, garsais ir interaktyviomis pramogomis nuraminti jų protus ir kūnus, suteikti kuo daugiau malonių potyrių per vis didesnį stresą keliančias keliones.
Įvertinę, kad terminalas išdėstytas per tris aukštus (atvykimo, išvykimo erdvės, maitinamoji zona), ir pasitelkę savo didelę prekybos centrų projektavimo patirtį, „BOIFFILS Architectures“ sukūrė efektyvias judėjimo schemas, kartu suformuodami ir vieną svarbiausių projekto vizijos komponentų – jaukią aplinką.
Įgyvendinti tokią sudėtingą užduotį buvo įmanoma tik glaudžiai bendradarbiaujant su užsakovais CAG. Kas mėnesį susitinkant aptarti atliktų darbų, naudojamų medžiagų bei kūrybinių idėjų, darbo santykiai netrukus virto pasitikėjimu grįsta partneryste.
„Singapūras – tobulumo pavyzdys, o „Changi Airport Group“ projekto valdymo komanda – profesionaliausia iš visų, su kuriomis iki šiol mums yra tekę dirbti, – teigia viena iš BA įkūrėjų Jacqueline Boiffils. – Per nuolatinį dialogą išsiaiškinome, kad mūsų tobulumo siekis dera su „Changi“ komandos kompetencija.“
Singapūro Čangio oro uosto 120 tūkst. kv. m ploto 2-ojo terminalo renovacijos ir plėtros projektą trys „BOIFFILS Architectures“ vadovaujamieji partneriai įgyvendino kartu su savo gausia architektų ir dizainerių komanda, taip pat Singapūro įmone „RSP Architects Planners & Engineers (Pte) Ltd“. Augalų dizainu rūpinosi Patrickas Blancas iš Paryžiaus, kraštovaizdžio architektai – Singapūro įmonė „Genesis Nine One Pte Ltd“, daugialypės terpės (multimedijos) sprendinius kūrė Monrealio studija „Moment Factory“.
Gerų emocijų šaltinis pagal svetingumo koncepciją
Oro uoste patirti keblumai gali apkartinti visą kelionę, tad „BOIFFILS Architectures“ stengėsi sukurti ramią įvairialypę aplinką, kurioje keleiviai mėgautųsi raminamu gamtos poveikiu vaikštinėdami po uždarą kraštovaizdį ir grožėdamiesi įvairių formų mineralais, vandens elementais bei vešlia augmenija.
„Norėjome, kad su gamta susieta architektūra būtų gerų emocijų šaltinis ir pojūčių stimuliatorius, – sako B. Boiffils’is. – Siekdami sukurti erdves ir formas, trinančias architektūros ir kraštovaizdžio ribas, įkvėpimo sėmėmės iš augmenijos, topografijos, geologijos, mineralų, tvenkinių, upelių, srovių, vandens atspindžių ir daugybės kitų gamtos elementų.“
Norėdama terminalo erdvėse išlaikyti žmonių ryšį ir kiekvienam užti krinti komfortiškus potyrius, „BOIFFILS Architectures“ vadovavosi prabangių viešbučių dizaino filosofija, grįsta svetingumu. Tradiciškai šaltų, sterilių tonų aplinka buvo atgaivinta sodriais žemės atspalviais, papildyta tauriomis medžiagomis ir pažangių technologijų sprendiniais. Ryškios išvykimo erdvės kiliminės dangos primena žemės ir jūros vaizdus iš oro, o spalvingos faktūrinės linijos vaizduoja nuosėdinius žemės sluoksnius. Pagrindinės terminalo kolonos apgaubtos raminamo poveikio šampano spalvos aliuminiu. Nuo pat pirmojo aukšto keleiviai gali gėrėtis daugybe atrijų, suformuotų iš augalų kolonų ir įkvėptų įvairių gamtos elementų.
„BOIFFILS Architectures“ iš šiuolaikinių viešbučių svetingumo filosofijos pasiskolino ir registracijos proceso humanizavimo idėją: siekdami, kad jis būtų greitas ir efektyvus, automatinės registracijos punktus ir bagažo išdavimo juostas suprojektavo ne kaip tradicinius linijinius stalus, o kaip unikalios formos bei išdėstymo salas.
„Salos buvo suprojektuotos kaip alternatyva tradiciniam frontaliniam požiūriui. Norėjome, kad erdvė būtų kuo atviresnė, panoramiškesnė, joje būtų galima laisvai judėti, – aiškina B. Boiffils’is. – Dvidešimt pirmame amžiuje kelionės kupinos stresą keliančių momentų – nuo registracijos iki patikrinimo eilių ir atvykimo zonos, – todėl norėjome užtikrinti didelį skaidrumą, kad būtų galima matyti būsimus žingsnius ir taip sumažinti nerimą, kylantį nepažįstamame oro uoste.“
Atvykę į 2-ąjį terminalą, keleiviai eskalatoriais leidžiasi į itin automatizuotą ir supaprastintą atvykimo erdvę. Visą techninę ir srauto reguliavimo įrangą „BOIFFILS Architectures“ čia paslėpė, keleiviai mato tik augalais apaugusias sienas ir spalvotus kilimus, perėjimus iš vienos zonos į kitą palengvina vientisos, organiškos linijos, galima aiškiai matyti būsimus kelionės etapus. Atviri vaizdai nuo atvykimo zonos iki bagažo karuselių ir sutikimo zonos keliautojus ramina, jie gali lengviau susiorientuoti prieš pradėdami judėti toliau.
Tarp žemės ir dangaus
Pasitelkę parametrinį dizainą, „BOIFFILS Architectures“ suprojektavo sudėtingą išvykimo salės lubų konstrukciją.
„Kiekviena smulkmena, net purkštuvai, apsaugos kameros ir šviestuvai yra paslėpti tarp pertvarų, jie beveik nepastebimi, – pasakoja J. Boiffils. – Dauguma technologinių, įrangos elementų yra iš dalies arba visiškai nematomi. Mes sąmoningai siekėme panaikinti oro uosto, kaip šaltos inžinerinės erdvės, įspūdį.“
Beveik nematomas apšvietimas, suprojektuotas bendradarbiaujant su prancūzų apšvietimo dizaino konsultantu „Ph A Concepteurs Lumière“, kartu su pusiau poliruotomis grindimis sukuria kur kas ramesnę nei vyraujanti tradiciniuose oro uostuose atmosferą. Pasirūpinta ir kur kas mažesniu triukšmo lygiu. Pagrindinė „BOIFFILS Architectures“ vertybė nuo pat įkūrimo – puoselėti gamtą, tad ir šiuo atveju buvo suprojektuotas papildomas apšvietimas, būtinas patalpų augmenijai. Siekiant užtikrinti ilgalaikį tvarumą, kiekvienai rūšiai jis pritaikytas atskirai.
„Įgyvendindami ekologinį projektą puoselėjome tikslą sukurti raminamą aplinką keliautojams, – pabrėžia B. Boiffils’is. – Kai mums tai pavyko, terminalas tapo tokio tipo ekologinio dizaino etalonu.“
Technologijų ir gamtos dialogas
Siekdami pasiūlyti keliautojams naujų potyrių, „BOIFFILS Architectures“, pakvietę bendradarbiauti daugialypės terpės studiją „Moment Factory“, sukūrė dvi erdves, kuriose susipina gamta ir technologijos. Taip keliautojams buvo suteikta galimybė susipažinti su Singapūro augalija per dvi unikalias įtraukiančias instaliacijas.
Pasitelkę pažangias technologijas, „BOIFFILS Architectures“ įgyvendino idėją, kuri dar prieš dešimtmetį būtų buvusi nerealizuojama: centrinėje išvykimo salės ašyje sukūrė pribloškiantį vizualinį akcentą – 14 m aukščio skaitmeninį ekraną, „Stebuklingąjį krioklį“. Raminančios kaskados srūva tarp vertikalių sodų, kylančių abipus gaubto LED ekrano, sudaryto iš trijų didelių plokščių segmentų, garantuojančių optimalų vaizdą. Keletą kartų per valandą audringi vandenys keičia megalitų padėtį, taip sukurdami užburiantį stichijų šokį pagal Jeano-Michelio Blais muziką.
„Šis projektas – tai technologijų ir gamtos dialogas, tačiau technologijos iš esmės paslėptos, kad išryškėtų gamtos elementai“, – sako B. Boiffils’is.
Bendradarbiaudama su „Moment Factory“, prancūzų architektūros agentūra atnaujino ir pietinį tranzitinės zonos sodą, suteikiantį ramų atokvėpį tarpžemyninių kelionių išbalansuotiems keleiviams. Siekiant sumažinti atskirtį nuo lauko erdvės, į kurią tokiems keliautojams draudžiama išeiti, architektai su partneriais sukonstravo LED lubas, realiuoju laiku atkartojančias išorės oro sąlygas nuo saulėtekio iki saulėlydžio. Be to, didžiajame ekrane kas 30 minučių rodomas gamtos šou: kaip lyja lietus, kaupiasi vanduo, auga augmenija ir kt. „Svajonių peizažo“ erdvėje abstrakčiomis veidrodinio plieno sienomis įrengta akrilinė grindų platforma, ja vaikščiodami keleiviai pasijunta tarsi žengiantys vandens paviršiumi.
Visame sode aidi Singapūro atogrąžų gyvūnijos garsai – paukščių ulbėjimas, vabzdžių ir kitų vietos gyvių bei padarų skleidžiamas čežėjimas, traškesys, šnypštimas ir kt. Visa tai realiuoju laiku generuojama iš beveik 100 įrašų katalogo ir transliuojama per įtraukią 3D garso sistemą. „BOIFFILS Architectures“ kvietimu botanines sekas sukūrė ir augalus atrinko Patrickas Blanc, prancūzų botanikas menininkas, modernaus vertikaliosios hidroponikos sodo išradėjas.
Tvaru ir unikalu nepaisant beprecedenčio iššūkio
„BOIFFILS Architectures“ nuomone, prie projekto sėkmės prisidėjo ir tai, kad jie kur tik įmanoma naudojo nestandartines medžiagas. Daugeliui elementų sukurti buvo pasitelktos labai mažos įmonės: grindys pagal užsakymą pagamintos Ispanijoje, stiuko plokštės – Prancūzijoje, sudėtinga lubų konstrukcija – Kinijoje, organiniai stalviršiai ir individualaus apšvietimo sprendiniai – iš Italijos, pūsto stiklo šviestuvai – iš Čekijos, ypač glaudžiai bendradarbiauta su rangovu iš Japonijos.
„Užsakovai buvo labai patenkinti, kad šie elementai buvo sukurti pagal užsakymą tik jų projektui, – sako J. Boiffils. – Jie ypač vertino mūsų jiems surengtas ekskursijas po amatininkų dirbtuves. Tai labai sustiprino mūsų santykius.“
Užmegzto tvirto partnerystės ryšio nesužlugdė nė COVID-19 pandemija. Per ją teko dvejiems metams smarkiai apriboti Singapūro oro uosto veiklą, dėl to drastiškai sumažėjo pajamos, ir užsakovai buvo priversti kreiptis į „BOIFFILS Architectures“ dėl terminalo atnaujinimo sąnaudų sumažinimo. Vis dėlto jie pageidavo tik ekonomiškai efektyvių alternatyvų, kurias būtų galima įgyvendinti neaukojant kokybės ir patirties.
„Vienas iš būdų šiai problemai spręsti buvo permąstyti pirmojo aukšto grindų dangos projektą. Antrajame aukšte jau buvome įrengę nuostabaus rašto akmens grindis, – pasakoja B. Boiffils’is. – Užuot tęsę procesą su tais pačiais rangovais, radome keramikos įmonę, kuri sugebėjo meistriškai atkartoti akmens spalvą ir raštus mažesne kaina.“
Didžiulė sėkmė (ir pasiekta anksčiau nei planuota)
2018 m. pabaigoje laimėję Singapūro Čangio oro uosto 2-ojo terminalo renovacijos ir plėtros konkursą, „BOIFFILS Architectures“ metus tobulino savo pasiūlytą koncepciją. 2020 m. prasidėjo statybos, nuo 2022 m. terminalas buvo etapais atidaromas, kol galiausiai 2023 m. lapkričio 1 d. per oficialią ceremoniją sutvisko visu savo grožiu – nepaisant visų pandemijos sukeltų iššūkių, net keliais mėnesiais anksčiau, nei buvo planuota!
„Norint sėkmingai įgyvendinti tokius didelius projektus, pirmiausia reikia rasti tinkamą architektūros kalbą ir išsirinkti penkias šešias medžiagas, kurios tą kalbą geriausiai išreikštų. Kad ir kokios apimties būtų projektas, ta savita kalba turi būti nuosekliai ir darniai taikoma“, – sėkmės paslaptį atskleidžia B. Boiffils’is ir didžiuodamasis pabrėžia, kad jų projektas buvo įvertintas „Platinium“ lygiu pagal Singapūro žaliųjų pastatų vertinimo sistemą. Tai aukščiausias įvertinimas, skiriamas pastatams, atitinkantiems griežčiausius aplinkosaugos standartus, – sektiniems tvarumo pavyzdžiams.
Projektas taip pat pelnė „Archi- tizer A+Awards“ apdovanojimą transporto interjero kategorijoje „Popular Choice“ ir interjero erdvių bei parodų dizaino kategorijos dizaino apdovanojimą „Platinum A“. Singapūro statybos ir konstravimo tarnyba (angl. Building and Cons- truction Authority of Singapore, BCA) projektui skyrė apdovanojimą „BCA Universal Design Excellence Award“.