Kiekvienos švietimo įstaigos architektūra laikoma galinga kūrybiškumo skatinimo priemone, stiprinančia koncentraciją ir motyvaciją. Darželis, vidurinė mokykla ar universitetas – aplinka, kurioje mokomės, turi tiesioginę įtaką mokymuisi. 2020 m. visame pasaulyje buvo pastatyta daugybė modernių švietimo įstaigų ir mokyklų pastatų. Kasmetį populiariausių praėjusių metų projektų dešimtuką apžvelgia ir pristato www.designboom.com.
- „Yuencheng Courtyard“ vaikų darželis
Pekine architektai tradicinius XVIII a. kiemo pastatus pavertė „YueCheng Courtyard“ vaikų darželiu, kuriame žaidimų erdvė vaikams įrengta ant didelio ploto stogo, uždengto virš vidinio kiemo tarp istorinių pastatų. Kinų architektūros studija MAD suprojektavo naują darželio pastatą, lyg stiklinis traukinys apsivyniojusį aplink tradicinius kultūrinio paveldo mažaaukščius pastatus, ir sukūrė daugiasluoksnę architektūrą, kurioje dera istorija ir dabartis. Istoriniuose pastatuose įrengtos meno ir šokių klasės bei mokytojų kambarys, o naujajame statinyje yra 400 vaikų iki šešerių metų atviroji mokymo erdvė.
Moderni ikimokyklinio ugdymo įstaigos konstrukcija turi didelio ploto stogą, kuris kompensuoja vaikų žaidimams reikalingos erdvės trūkumą. Ryškiai raudona ir oranžinė šio banguoto stogo danga ryškiai kontrastuoja su pilkais tradicinių pastatų stogais. Ant stogo įrengtos kelios mažos „kalvos“ ir „lygumos“, tarp kurių iškėlę galvas žaliuoja seni medžiai, sukuria Marsą primenantį reljefą, kuriame formuojamas žaismingas kraštovaizdis paverčia stogą spalvinga žaidimų aikštele.
Naujojo pastato erdvėje žemės lygyje yra trys maži vidiniai kiemeliai, į kuriuos nusileisti nuo stogo vaikai gali ir laiptais, ir čiuožykla. Stiklinės vitrinos nuo grindų iki lubų užtikrina dienos šviesą patalpose, vėdinimą bei papildomą erdvę aplink keletą vestibiulyje augančių medžių kamienų bei sukuria vizualinį ryšį su istoriniais pastatais kieme. Pasak architektų, „nauja neužgožia seno, o praeitis neaplenkia dabarties“.
- Ovalo formos mokykla Senegale
Ovalo formos pradinė mokykla atokiame Senegalo regione kartu yra ir mokytojų gyvenamoji vieta. Pastatą, panašų į riestainį su skyle, suprojektavo „Toshiko Mori Architect“. Mokykla skirta 300 mokinių nuo penkerių iki dešimties metų. Tai pirmoji mokykla regione, kuriame yra daugiau nei 110 kaimų, mokanti bendrojo lavinimo dalykų kartu su tradiciniu korano mokymu.
Pastate yra keturi kabinetai ir dvi bendrosios erdvės, išdėstytos aplink vidinį kiemą. Žiedinė statinio forma užtikrina lengvą judėjimą tarp klasių keliems mokyklos mokytojams. Sienos yra skirtingo aukščio, o patalpos – skirtingo ploto. Ovalo formos pastato konstrukcijos architektūra remiasi vietos tradicija, statant buvo naudojami tradiciniai metodai ir medžiagos. Plieno elementų ir bambukų konstrukcija laiko purvo plytų sienas, kurios nudažytos baltai, kad mažintų saulės kaitrą, ir perforuotos, kad oro srautas cirkuliuotų visame pastate. Storas tradicinis šiaudinis stogas taip pat mažina pastato perkaitinimą.
Didelis stogo nuolydis padidina lietaus nuotėkį, nukreipdama vandenį į kanalą, kuris supa pastatą. Apvalus kiemas sukuria kamino efektą – karštas oras pakyla iš mokyklos patalpų, o į jos erdves patenka vėsesnis oras.
- Nepalo mokykla iš griuvėsių liekanų
Po 2015 m. Nepalą sukrėtusio stipraus žemės drebėjimo mokykla Himalajų kalnų kaime Dhoksane buvo pastatyta naudojant medžiagas iš sugriautų pastatų. Keturiuose statiniuose įrengtos trys klasės ir daugiafunkcė biblioteka.
Kiekvienas pastatas buvo statomas iš skirtingų medžiagų. Plytiniam pastatui šimtai vietos šeimų paaukojo po keletą plytų iš savo žemės drebėjimo sugriautų namų. Buvo surinkta daugiau nei 14 tūkstančių 50 skirtingų rūšių plytų, tad joms teko sukurti unikalų sujungimą, net ir stogas susideda iš dviejų skirtingų tipų čerpių.
Antroji klasė pastatyta iš vietinės suplūktos žemės: skirtingų sluoksnių žemės mišinys buvo sumaišytas su trupučiu cemento, šiaudais, spygliais ir net karvių mėšlu. Šio pastato stogas pagamintas iš vietoje apdoroto bambuko ir uždengtas šiaudais. Tradiciniai pastatai Dhoksane buvo statomi iš akmenų. Bet kai per žemės drebėjimą sugriuvo daugybė namų, šių tradicinių namų niekas nebeatstato.
Mokyklos trečiosios klasės statybai panaudoti akmenys iš vietinių daugiau nei 800 000 sugriautų pastatų. Architektams pavyko iš griuvėsių surinkti apie 700 senų tinkamų langų ir juos atnaujinti. Jie buvo panaudoti bibliotekos pastato fasadui ir stogui statyti.
- Osakos menų universitetas Japonijoje
Betono ir stiklo konstrukciją, skirtą Osakos meno universiteto Menų ir mokslo fakulteto pastatui, suprojektavo architektė Kazuyo Sejima. Tai universiteto miestelio dalis, susidedanti iš trijų švelniai banguojančių betoninių baldakimų, kurie viduje ir toliau formuoja laiptus bei nukreipia maršrutus. Tai mokyklos miestelio dalis. Statinys iš tolo primena moterišką skrybėlę ir puikai įsilieja į jo aplinką. Per skaidrias stiklo vitrinų sienas studentai mato apylinkes ir jaučia tvirtą ryšį su aplinka. Stalai ir kėdės stovi atviro plano patalpose, kurios gali būti įvairiai lanksčiai pritaikomos, o jų pakraščiuose įrengta privačių erdvių.
- Ranvaso kaimo mokykla Vanuatu džiunglių peizaže
Architektų studija „Caukin“ kartu su Ranvaso kaimo bendruomene suprojektavo ir pastatė mokyklą su biblioteka Vanuatu salų valstybėje Ramiajame vandenyne. Melanezijoje įsikūrusi medinė mokykla dera prie džiunglių peizažo. Projektas sukurtas reaguojant į ciklonus, kurie suniokojo ankstesnį mokyklos pastatą. Per aštuonias savaites statybos buvo baigtos.
Pastato dizainas sujungia patvarų, ciklonams atsparų medinį rėmą su austu bambuko apmušalu ir polikarbonato bei metalo stogo danga. Įvertinant didelę salos oro drėgmę, buvo kruopščiai apgalvota pasyvaus statinio idėja. Ranvaso mokyklos bibliotekos knygos saugomos uždaroje patalpoje, kurioje naudojami tamsaus metalo stogo dangos lakštai, kad padidintų oro temperatūrą, sumažintų santykinę drėgmę ir išlaikytų sausesnį knygoms reikalingą mikroklimatą.
Vėdinimas užtikrina nenutrūkstamą oro srautą, kuris ištraukia drėgmę iš pastato, o saulė jį šildo ir sausina, kaitindama juodą stogo dangą. Medinės knygų lentynos sumontuotos taip, kad oras cirkuliuotų tarp knygų ir pašalintų drėgmę.gali būti įvairiai lanksčiai pritaikomos, o jų pakraščiuose įrengta privačių erdvių.
- „Bo Mon“ ikimokyklinė įstaiga Vietname
Banguojantis stogas yra „Bó mon“ ikimokyklinio ugdymo įstaigos Vietnamo kaime išskirtinis bruožas. Projekto autoriai – architektų studija „Kientruc o“. Žaismingai sukurtame pastate įkurdinta valstybinė vaikų ugdymo įstaiga kuria centralizuotą ryšį tarp trijų Vietnamo regiono Tu Nang–Yen Chau kaimų. Pastate atskirtos mokymo klasės, mokytojų patalpos ir pagalbinės patalpos bendrame kieme.
Erdviame vidiniame kieme įrengta daugiafunkcė atvira erdvė po šešėlį teikiančiu nuolaidžiu stogu, kur vaikai renkasi žaisti. Kiemas atstoja lauko klasę ir bendrą erdvę, kurioje visus metus vyksta vietos bendruomenės šventės. Kol mokyklėlėje vyksta užsiėmimai, kieme broliai ir seserys susirenka laukti vieni kitų prieš eidami kartu namo. Plastiška plataus stogo forma sukuria didelį tamsų šešėlį, kuris saulei sukantis lėtai keliauja per kiemą. Vizualiai šis šešėlis pabrėžia architektūros santykį su natūraliu kalnų kontekstu.
- Laisvųjų menų kolegijos „Žiemos meno“ korpusas
„Steven Holl“ architektai sukūrė naują pastatą istoriniame „Franklin & Marshall“ Laisvųjų menų kolegijos miestelyje, Lankasteryje, Pensilvanijoje. Pakelto nuo žemės paviljono, kaip išskirtinio „žiemos vaizduojamojo meno“ pastato, formos idėja įkvėpta seniausių miestelio elementų – jo medžių. Architektai suprojektavo lengvą pastatą, visai kitokį nei mūrinė „Franklin & Marshall“ kolegijos miestelio architektūra.
Laipsniškai kylantis išorinis pandusas veda prie įėjimo į naujojo pastato antrąjį aukštą, kuris yra paaukštintas sulig medžiais. Pirmasis aukštas – tai erdvė, kur miestelio bendruomenė gali dalyvauti meno renginiuose ir parodose. Skulptūros studijos, kuriose naudojamos sunkios priemonės, įrengtos pirmajame aukšte, šalia kiemo, o skaitmeninės laboratorijos yra žemiau žemės lygio ir dienos šviesa į jas patenka per apvalius stoglangius. Antrasis aukštas skirtas piešimo, dizaino, grafikos, tapybos, medžio apdirbimo ir kino meno studijoms. Meno istorijos studijų patalpos įrengtos antresolėje, iš kurios atsiveria vaizdai į kitas auditorijas.
Sprendimas išsaugoti kiemo medžius suformavo išlenktą pastato geometriją. Pastato plieninė konstrukcija laiko du pirmojo aukšto betoninius stačiakampius, antrojo aukšto sienos sumontuotos tarp plonų santvaros rėmų. Išlenktos geometrijos stogo konstrukcija – plokščia, permatomos stiklo sienos užtikrina puikų šilumos ir šviesos laidumą.
- Jinlongo mokykla Šendžene
Ši 36 klasių mokykla įrengta vos per 13 mėnesių naujame Pingshano rajone Šendžene, Kinijoje. Architektai siekė ne tik maksimaliai išnaudoti surenkamųjų konstrukcijų architektūros potencialą, bet ir laiku įgyvendinti projektą. Surenkamieji elementai sudaro 75 proc. projekto. Šis statybos būdas padeda smarkiai sumažinti statybvietėje susidarančias atliekas, darbo sąnaudas ir statybos laiką. Transportavimo išlaidos nebuvo didelės, nes dirbta su vietine Šendžene įsikūrusia surenkamųjų elementų gamykla.
Taip pat buvo pasirūpinta papildomais pranašumais, tokiais kaip energijos taupymas, ekologiškumas ir atsparumas žemės drebėjimams. Modulinės sistemos panaudotos gyvenamuosiuose ir edukaciniuose pastatuose – bendrabučiuose, mokymo ir kitose klasėse, viešosios ir susirinkimų erdvės pastatytos naudojant įprastus statybos metodus.
- „Yawara nursery“ – pusnyse
Vaikų lopšelio-darželio Japonijoje pastato projektą įkvėpė saulėgrąžos. Įstaiga yra pievų lygumoje Hokaido mieste, šiauriausioje pagrindinių Japonijos salų dalyje, garsėjančiame didžiausiu šalies saulėgrąžų lauku. Šis kontekstas suformavo projekto „saulėgrąžų geometriją“, kurią akivaizdžiai perteikia pastato forma. Architektų studija „Kengo Kuma and Associates“ sukūrė medinį vaikų darželį.
Pastato karkasas buvo pastatytas iš vietinės medienos. Viduje naudotos maumedžio plokščių lentos ir maumedžio fanera, kad būtų sukurta šiltų ir jaukių erdvių aplinka. Centre yra salė, kur susirenka vaikai. Projekto išskirtiniai šviestuvai yra padengti geltonu audiniu, nudažytu naudojant vietines saulėgrąžas. Jie pakabinti pastato centre ir sukuria pakabinamo sodo efektą. Natūrali šviesa patenka pro kruopščiai išdėstytas angas, o sutemus langai skleidžia šviesą į išorę, subtiliai apšviesdami snieguotą peizažą žiemą.
- Kaleidoskopinis darželis Kinijoje
„Sako“ architektai panaudojo 483 polichrominio stiklo blokelius, puošdami vaikų darželį Tianšujaus mieste, Kinijoje. Spalvingi elementai virš durų, langų, koridoriuose ir ant laiptų turėklų sukuria kaleidoskopinį balto pastato interjero, kuris iš esmės yra minimalistinis, efektą. Architektai siekė spalvomis sužadinti vaikų vaizduotę ir kūrybiškumą.
Dienos metu saulės šviesa sklinda į darželio klases per spalvoto stiklo blokus, formuodama spalvingus šešėlius. O naktį pro langus vidun sklinda žėrinčios interjero šviesos, sukuriančios įspūdingą ir gražią naktinę sceną. Trijų aukštų atvirame prieangyje, apšviestame pro didžiules stiklo lubas, natūrali saulės šviesa sukuria spalvingą šviesos žaidimą visame interjere. Visoms pastato erdvėms būdinga lenkta forma, o centrinį atriumą supa ovalūs balkonai, vedantys į klases.