Pasijusti Vilniaus oro uosto link įsibėgėjantį traukinį valdančiu mašinistu, pakeliauti laiku ir pamatyti, kaip atrodys kelionės ateityje, – tai tik kelios pramogos, kurias siūlo atsinaujinęs Geležinkelių muziejus. Interaktyvus ir šiuolaikiškas muziejus, įsikūręs Vilniaus geležinkelio stoties keleivių rūmuose, gegužę vėl atvėrė duris ir laukia lankytojų.
Pagrindinis atsinaujinusio muziejaus ekspozicijos motyvas – „Spalvinga kelionė!“, o jos plotas siekia net 700 kv. metrų. Muziejuje lankytojų laukia skirtingos erdvės, suskirstytos į stotis ir peronus. Šiose erdvėse interaktyviomis priemonėmis muziejaus lankytojai galės atrasti geležinkelių istorijos perliukus, atverti geležinkelių depo užkulisius ir netgi pasimatuoti mašinisto profesiją.
„Kiekvieną dieną rūpindamiesi aplinkai draugiškomis gyventojų kelionėmis, kartu matome prasmę juos supažindinti su geležinkelių istorija ir kasdienybe. Sklandų traukinių eismą užtikrina daugybė procesų ir technologijų, kurios per ilgus metus keitėsi ir tobulėjo.
Būtent su įvykusiais ir tebevykstančiais pokyčiais kviečiame susipažinti Geležinkelių muziejuje – esu tikras, kad čia geležinkelius, vieną švariausių transporto rūšių, kiekvienas atras ir pamėgs naujai“, – sako Egidijus Lazauskas, „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius.
Jam antrina muziejaus vadovė Vitalija Lapėnienė: „Geležinkelių muziejus atviras visiems – įdomybių ir pramogų čia ras ir patys mažiausi lankytojai, ir geležinkelių entuziastai. Muziejaus komanda yra parengusi net keturias programas, skirtas įvairaus amžiaus lankytojams.
Patys seniausi muziejaus eksponatai, kuriems daugiau kaip 100 metų, integruoti į modernias muziejaus erdves – juos galima pažinti šiuolaikinėmis medijomis. Jos taip pat leidžia lankytojams pakeliauti laiku, pasvarstyti ir pasvajoti, kaip kelionės traukiniais atrodys ateityje.“
Geležinkelių muziejus savo istoriją skaičiuoja nuo 1966 metų. Jau 11 metų jis įsikūręs XIX amžiuje pastatytuose Vilniaus geležinkelio stoties keleivių rūmuose.
Muziejaus ekspozicijos modernizavimas vyko maždaug 2,5 metų. Per šį laikotarpį buvo atnaujintas ekspozicijos interjeras, sumontuoti ekspoziciniai baldai ir interaktyvios priemonės, instaliuota reikalinga įranga.
Iš viso į muziejaus remontą ir modernizavimą investuota apie 800 tūkst. eurų. Apie 565 tūkst. eurų sudarė Europos Sąjungos fondų lėšos. Likusią dalį skyrė AB „Lietuvos geležinkeliai“.
Kardinaliai keičiama erdvės koncepcija
Vienas iš architekto mėgstamiausių dalykų kiekviename projekte – idėjos suradimas, generavimas ir sprendimų paieškos, padedančios perkelti užsakovų norus į tikrovę. Šįsyk tai buvo istorinis pastatas ir šimtmetį menančios erdvės.
„Kalbant apie projekto viziją, jutome muziejininkų troškimą suteikti lankytojams kupiną atradimų patirtį muziejuje. Todėl buvo ypač lengva dirbti su šiuo projektu, nes užsakovai buvo labai atviri įdomioms idėjoms, nusiteikę, kad lankytojams patiktų šis muziejus“, – pasakoja architektas Darius Baliukevičius.
Architekto pasiūlytos idėjos tikslas – pavaizduoti jaudinančią kelionę geležinkeliu ir šitaip lankytojams priminti emocijas, aplankančias kiekvieną iš mūsų kelionės dieną. Jo tikinimu, muziejaus eksponatai, šiuo atveju, varikliai ir kitos detalės, ne iš karto atsiskleidžia lankytojui, todėl reikėjo ieškoti neeilinių sprendimų, kurie padėtų tai padaryti.
„Dėl šios priežasties buvo svarbu sukurti tarsi mini struktūrą, priminsiančią kelionę po įvairias erdves, kurios pamažu atsiskleidžia lankytojui“, – tikina architektas.
Objekto erdvinės kompozicijos idėja buvo paremta tuo, kad buvo konstruojami tarsi nauji pasauliai skirtingose erdvėse. Anksčiau muziejų sudarė tiesiog viena didelė atvira erdvė, tačiau dėl naujojo sumanymo atsiranda paslapties šydas, po kuriuo slepiasi naujosios erdvės.
„Mūsų idėjos tikslas ir buvo suplanuoti erdvę taip, kad ją gaubtų tam tikra paslaptis – kompozicijos būtų atrandamos pamažu. Metalo konstrukcijomis buvo sukonstruota erdvė ir suskirstyta į mažesnes patalpas, atitinkančias mūsų sumanymą. Lankytojas keliaus kompozicine ašimi, primenančia geležinkelio bėgius, kuri nuves į skirtingas erdves – stotis, suskirstytas pagal tematiką. Taip pat stengdamiesi sukurti nuotaikingą aplinką akcentavome spalvas ir įvairovę“, – apie projekto idėją pasakoja D. Baliukevičius.
Muziejaus svečias atsiduria kelionėje, kurioje akcentuojami svarbiausi aspektai, sukurti pasitelkiant kontrastus – sunkus darbas, be kurių kelionės pradžia būtų neįmanoma, dideli ir sunkūs įrankiai, jaukumas atsisėdus į vagoną. Ne veltui ugnis atsiduria pačiame ekspozicijos centre, kuri tampa tarsi aistros, meilės geležinkeliams simboliu.
Senoms detalėms suteikta nauja funkcija
Projekto autorių idėja buvo realizuota integruojant jau esamas pastato konstrukcijos dalis, jas padarant pagrindu, kuris formavo stočių erdves.
„Prisitaikant prie laikančiųjų pastato konstrukcijų buvo suformuotos pertvaros ir uždaros erdvės, sukurtas kelionę primenantis vertikalių ir horizontalių ritmas. Paliktas didelis ir išraiškingas langas į stoties peronus sukuria galimybę mėgautis stoties ir traukinių gyvenimu nuo „Poilsio stotyje“ įrengto amfiteatro, kuriantis išilgintų erdvių įspūdį, kad kelionė atrodytų kaip nesibaigiantis įvykis“, – pasakoja projekto autorius.
Pasak architekto D. Baliukevičiaus, visus iškilusius iššūkius galima paversti privalumais ir juos visapusiškai išnaudoti. Taip atsitiko ir su muziejaus patalpų aukščiu. Kadangi didžioji erdvė išsiskiria savo aukščiu, buvo galima formuoti įvairias erdves. Dėl to buvo nuspręsta įrengti antresolę – erdvę su minkštasuoliais, kurioje svečiai galėtų atsipūsti.
Verta paminėti erdvėje buvusią laikančiąją siją, atkertančią perėjimą į antresolę. Būtent dėl jos kilo idėja sukurti metrą siekiantį perėjimą, pro kurį pralindę vaikai gali pasijusti tarsi esantys slaptoje, vien tik jiems skirtoje būstinėje.
Kūrybiška ir analogų neturinti grindų danga
Geležinkelių muziejuje esančia grindų danga, vėdinimo, kondicionavimo sistemomis ir dalimi apdailos darbų rūpinosi UAB „DP Group“ komanda. Ši rangos įmonė pasirinkta ne be priežasties, ji jau dešimtmetį sėkmingai įgyvendina statybos projektus.
UAB „DP Group“ įmonės direktorius Vytautas Dambrauskas teigia, kad nemažai iššūkių pažėrė epoksidinės grindų dangos su bėgių ir pervažos imitacija.
„Pagal architekto pateiktą projektą mūsų komandai reikėjo sukurti pervažos imitaciją – tai buvo viena iš išskirtinių užduočių šiame projekte. Nesuradus analogiškų medžiagų, teko viską daryti iš tikrųjų. Ardėme grindis ir dėjome tikras trinkeles, bėgius – padarėme viską natūraliai iš tikrų dangų“, – pasakoja V. Dambrauskas.
Pašnekovas pabrėžia, kad ypatingas dėmesys buvo skiriamas ir koridoriuose besitęsiančiai bėgių imitacijai. Teko kruopščiai pasirinkti spalvas, kad visa kompozicija atrodytų ypač natūraliai. Bėgių imitacija padaryta naudojant specialius lipdukus, o paviršius padengtas epoksidiniu laku.
UAB „DP Group“ komandai Kondicionavimo sistemų montavimas taip pat pažėrė iššūkių. Sename pastate ypač sunku suprojektuoti ir pritaikyti šiuolaikines technologijas, teko skirti nemažai pastangų, kad sistema daugiau kaip šimtmetį menančiame sename pastate integruotųsi ypač organiškai.
Dambrauskas džiaugiasi, kad dar vieną projektą pavyko įgyvendinti ypač sėkmingai. „Mūsų darbas – spręsti problemas, ieškoti tinkamų sprendimų ir juos įgyvendinti. Šis projektas ne išimtis – ieškojome ir tradicinių, ir netradicinių sprendimų, pateisinsiančių užsakovo ir architektų lūkesčius“, – tikina pašnekovas.
Nuotr. Leono Garbačausko