„Žmonių judėjimo būdai keičiasi, kai kurių transporto rūšių, kurias šiandien naudojame, iki amžiaus pabaigos greičiausiai net nebeliks“, – viename savo darbų rašo Loughborough universiteto transporto strategijos profesorius Marcusas Enochas.
Technologinė ir socialinė revoliucija plečia ne tik galimybes atsirasti naujoms transporto ir keliavimo rūšims, bet taip pat daro įtaka visuomenės poreikiams. Pavyzdžiui, dar prieš 15 metų neretai kelionė į darbą dviračiu buvo lyginama su nebrandumu ar netgi nepritekliumi (neturi pinigų automobiliui – važiuoji dviračiu), tačiau šiandien toks pasirinkimas dažnas ne tik vidutines, bet ir dideles pajamas gaunančių asmenų, kurie tokią transporto priemonę renkasi dėl įvairių, su sveikata, sportu, klimato puoselėjimu ir pan., susijusių priežasčių.
Artėja pokyčiai
„Vaikystėje mano mėgstamiausia knyga buvo vaikų enciklopedija, pirmą kartą išleista 1953 metais. Viename skyriuje, dvigubame puslapyje buvo pavaizduotas miesto vaizdas su visais aplinkos aspektais, taip pat ir transporto priemonėmis – traukiniais, autobusais, sunkvežimiais, taksi, motociklais, dviračiais, automobiliais… Dabar, praėjus daugeliui metų, žvelgdamas į tą pačią iliustraciją nerandu daug skirtumų. Viskas iš esmės vis dar yra taip pat. Tačiau, tikėtina, kad nebeilgai“, – svarsto M. Enochas.
Norėdamas ištirti kaip galėtų atrodyti ateities miesto transporto sistemos, profesorius neseniai sukūrė projektą, kuriame padarė analitinę prielaidą, kaip žmonės keliaus 2045 metais. „Aiškiausiai matomi – keturi scenarijai“, – tyrime teigia M. Enochas.
- Bendro naudojimo transportas
Pirmajame scenarijuje didžiausią transporto dalį sudaro viešojo naudojimo transportas (autobusai, taksi, „Uber“ ir pan.), kadangi išlaikyti nuosavą automobilį tapo pernelyg brangu, ypač mega-miestuose, kur didžiausias žmonių apgyvendinimas.
Lankstumas yra pagrindinis šio scenarijaus bruožas, kai transporto priemonės ir paslaugos prisitaiko prie asmenų poreikių ir kai erdvė nuolat prisitaiko prie viso miesto poreikių. Taip pat egzistuoja bendradarbiavimo etosas, kurį sustiprina kompaktiškesnio ir tankesnio miesto plėtra.
- Judumo visuomenė
„Judumo visuomenės“ scenarijuje miesto transporte vis dar dominuoja asmeniniai automobiliai. Daugelis piliečių gyvena ir dažnai dirba išsibarsčiusiose mažo tankio priemiesčio vietose, nes būstas miesto centre tapo per brangus. Mažiau žmonių vaikšto ir važiuoja dviračiu dėl didelių atstumų. O viešojo transporto naudojimas sumažėjo, nes mažiau tankus transporto tinklas reiškia, kad yra mažiau perspektyvių maršrutų, nors kelionėms į miesto centrą vis dar naudojamas ribotas automatizuotų traukinių ir autobusų tinklas.
- Koridorių tinklas
Šio aukštųjų technologijų, labai urbanizuoto, sujungtų koridorių pasaulio, visuomenei būdingi supratingi, bet paklusnūs piliečiai, prekiaujantys savo asmens duomenimis mainais už galimybę naudotis ypač efektyvia transporto sistema. Gerai suprojektuoti mainų taškai ir visiškai integruotos tvarkaraščių sudarymo, bilietų pardavimo ir informacinės sistemos leidžia lengvai naudotis skirtingomis kelionių rūšimis.
Asmeniniai automobiliai tampa nebereikalingi. Žmonės pasitiki technologijomis, kurios teikia nebrangias ir saugias transporto paslaugas, ir vertina gyvenimą šalia darbo, šeimos ir draugų.
- Automatinės kabinos
Viešąjį transportą, tokį kaip autobusai, pakeičia automatinės kabinos, keliaujančios laidais. Kabinas valdo dirbtinis intelektas. Galima pasirinkti trumpas bei ilgas keliones. Kabinos tampa puikiu sprendimu tiems, kurie išsikelia gyventi į kalnus, bėgdami nuo pernelyg tankiai apgyvendintų miestų taršos.
Kelionės pėsčiomis bei dviračiu taip pat vis dar populiarios, kai norima įveikti trumpus atstumus.
Asociatyvi nuotr.