Vyriausybė inicijuoja automobilių mokesčio reformą, kuria siekiama pakeisti ir didinti automobilių registracijos mokestį, taip pat numatomas ir naujasis naudojimo mokestis, kurį gyventojai turėtų mokėti kasmet.
Aplinkos viceministrė Gintarė Krušnienė ketvirtadienį surengtoje spaudos konferencijoje teigė, kad šio instrumento Lietuvai reikėjo jau prieš 10 metų.
„Per tą laiką transporto tarša ir mūsų visų suvartojamas naftos kuras išaugo 50 proc. Lietuva turi vieną taršiausių automobilių parkų ir tai reiškia ne tik didesnį poveikį klimato kaitai, bet taip pat, kad mes mokame už kiekvieną savo nuvažiuojamą kilometrą daugiau negu moka tie, kurie važiuoja efektyvesniais automobiliais“, – sakė viceministrė.
G. Krušnienė informuoja, kad inicijuojamu taršos mokesčiu ketinama apmokestinti į Lietuvą įvežamus automobilius, kitaip vadinamąją pirmąją jų registraciją. Jos teigimu, šalia taršos mokesčio ketinama nuo 2023 metų įvesti ir naudotojo mokestį.
„Šiandieną mes pristatome motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio pakeitimo projektą ir keičiame ne tik įstatymo turinį, keičiame ir pavadinimą, pervadiname mokestį iš registracijos mokesčio į taršos. (…) Vienas iš esminių pakeitimų, kuris ateina su šiuo projektu yra tas, kad mes apmokestiname tik į Lietuvą įvežamus automobilius, vadinimą pirmąją registraciją, tuo tarpu panaikinsime transakcijos mokestį vidaus sandoriams ir tokiu būdu išlaisvinsime savininkus nuo galimybės rinktis važiuoti efektyviau“, – teigė G. Krušnienė.
„Iš tiesų stipriname taršos apmokestinimą ir siekiame išjudinti visą automobilių parką, pokyčius visame automobilių parke, ne tik įsigijimuose, tai reiškia, kad šalia įvežimo į Lietuvą mokesčio atsiranda ir kasmetinis naudotojo mokestis nuo 2023 metų“, – taip pat akcentavo ji.
Aplinkos apsaugos ministerija praneša, kad ateinančius penkerius metus viešojo transporto ir mikromobilumo infrastruktūros proveržiui pasiekti valstybė investuos 750 mln. eurų iš ES fondų, o 2023-2030 m. laikotarpiu savivaldybėse autobusų ir dviračių judumui plėtoti dar apie 1 mlrd. eurų sukaups Darnaus judumo fondas. Pastarasis instrumentas, ministerijos teigimu, sudaromas iš atnaujinamo automobilių taršos mokesčio.
Keičiamu Motorinių transporto priemonių registracijos įstatymu pagal tą pačią formulę apskaičiuojamas ir automobilių registracijos, ir jų taršos apmokestinimas. Mokesčio sandara komponuojama pagal du automobilių techninius parametrus – kuro naudojimo efektyvumą (kiek gramų anglies dioksido emisijų tenka vienam kilometrui) ir oro taršos koeficientą.
Projektas numato lengvatas daugiavaikėms šeimoms, vyresniems kaip 65 metų vairuotojams ir kitoms grupėms. Iki 2024 m. pabaigos nustatomas pereinamasis laikotarpis visiems vairuotojams, kurie įsigijo transporto priemonę iki pirmojo taršos mokesčio 2020 m.