Į Vilniaus stoties rajoną sparčiai žengia šiuolaikinės permainos. Tarptautiniame architektūros konkurse, surengtame išrinkti geriausią Vilniaus geležinkelio stoties komplekso, stoties aikštės ir aplinkinės teritorijos pertvarkymo idėją, atskleisti konkurso dalyvių vardai. Tarp jų – pasaulinio garso architektų kompanijos.
Architektūrinio konkurso dalyviai buvo vertinami anonimiškai, o užkoduoti darbų pavadinimai susieti su jų kūrėjais – pranešė Vilniaus miesto savivaldybė.
Pripažinta, kad iš 33 konkursui pateiktų darbų geriausiai naujojo Vilniaus geležinkelio stoties komplekso „Vilnius Connect“ architektūrinę viziją atitinka projektas „Green Connect“, kurio autorius yra tarptautinis architektų biuras „Zaha Hadid Architects“, įsikūręs Londone. Šis biuras turi didžiulę itin sudėtingų objektų projektavimo patirtį, jo komanda taip pat sukūrė „Rail Baltica“ geležinkelio stoties Taline projektą.
Antroji vieta atiteko darbui, pažymėtam kodu „314159“ („B&M Architects Ltd Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy“, Suomija), trečioji – „19MM75“ („SBS Engineering Group Sp. z.oo“, Lenkija), ketvirtoji – „VGS159“ (jungtinė veikla – UAB „Archinova“ su „PLH Arkitekter A/S“, Lietuva ir Danija), penktoji – „ZSEBUA“ („Shenzhen Aube Architectural Engineering Design Co., Ltd“, Kinija).
Planuojama, kad galutinis nugalėtojas bus paskelbtas lapkritį. Pasak šio architektūrinio konkurso organizatorių, šiuolaikiniame mieste stotis nebėra tiesiog pastatas, kuriame galima nusipirkti bilietą ar pasėdėti prieš kelionę.
Sostinės stotis bei jos apylinkės turi tapti nauju žaliuoju traukos centru su laisvalaikio ir paslaugų erdvėmis, patogiomis jungtimis pėstiesiems, dviratininkams ir visiems, kurie renkasi keliones traukiniais. Pertvarkius visą geležinkelio stoties mazgą, dabartinės jo gamybinės bazės bus iškeltos iš stoties bei jos aplinkinės teritorijos, atsiras daugiau vietos paslaugoms, verslui ir kultūrai.
Tiltas virš bėgių po banguojančiu stogu
Kurdama XXI a. Vilniaus modernų integruotą transporto mazgą su žaliomis viešosiomis erdvėmis, „Zaha Hadid Architects“ komanda siūlo atnaujinti senąją Vilniaus geležinkelio stotį, o keleiviams skirtas viešąsias ir komercines erdves išplėsti, virš geležinkelio bėgių pastačius tiltą, uždengtą plastiškai banguojančiu stogu.
Naujas 9500 m2 ploto tiltas virš geležinkelio bėgių sujungtų Naujininkų rajoną pietuose su miesto centru ir Vilniaus senamiesčiu. Tiltas projektuojamas 46 m pločio ir tęsis 150 m virš geležinkelio bėgių bei peronų, iškilęs 10 m virš žemės. Tilto fasadai bus įstiklinti, o per visą jo stogo ilgį projektuojama stoglangių juosta užtikrins, kad į patalpas maksimaliai patektų natūrali šviesa. Vidinėse statinio erdvėse bus įrengta erdvi komercinė zona.
„Green Connect“ projekte taip pat siūloma atnaujinti stoties aikštę ir parką greta stoties, sukuriant naujas žalias viešąsias erdves mieste. Kioskai ir kitos patalpos, pastatytos čia per pastaruosius dešimtmečius, bus pašalinti iš stoties erdvės. Pirmenybė bus teikiama pėstiesiems ir dviratininkams. Priešais stotį bus lauko amfiteatras, pandusas ir pėsčiųjų zona, o po ja – viešojo transporto terminalas ir visuomeninio transporto stotelės, skirtos miesto autobusams.
Stoties aikštėje esančią automobilių stovėjimo aikštelę siūloma perkelti į požeminę erdvę.
Autobusų stoties pastatą, kaip ir geležinkelio stoties tiltą, dengs lenktas medinis stogas. Ant šio stogo bus žalia viešoji terasa, į kurią ves laiptai.
Visos naujos konstrukcijos projektuotos taip, kad žiemą fasadai kauptų saulės šilumą, o vasarą saugotų nuo kaitros ir sumažintų priklausomybę nuo dirbtinio apšvietimo, šildymo bei vėsinimo.
Kūrybinė dvasia gyvena stoties rajone
Vilniaus stoties rajonas jau dabar yra pripažintas vienu įdomiausių pasaulio miestų rajonų. „Šauniausių pasaulyje kaimynysčių“ (angl. World’s Coolest Neighbourhoods) sąrašą paskelbė tarptautinis kultūros ir laisvalaikio žurnalas „Time Out“.
Vilnius sąraše užima penktąją vietą. Pirmajame penketuke taip pat rikiuojasi Kopenhagos, Čikagos, Seulo ir Edinburgo rajonai. Po Lietuvos sostinės sąraše seka Niujorkas, Honkongas, Melburnas ir kiti didieji pasaulio miestai.
Pasaulyje garsaus laisvalaikio žurnalo redakcija į sąrašą įtraukė 49 miestų kvartalus ir rajonus, kuriuos rekomenduoja aplankyti savo skaitytojams. Įdomiausius kvartalus „Time Out“ reporteriai ir skaitytojai renka kasmet. Sudarant šių metų sąrašą buvo atsižvelgta į apklausą, kurioje dalyvavo 27 tūkst. „Time Out“ skaitytojų, bei žurnalo redaktorių, rašytojų ir ekspertų nuomones.
„Time Out“ dėmesio Vilniaus stoties rajonas sulaukė dėl to, kad čia vyksta aktyvus kultūrinis gyvenimas, galima aptikti įspūdingų gatvės meno kūrinių, gausu kokybiškų užkandinių.
Praėjusį mėnesį turizmo ir verslo plėtros agentūros „Go Vilnius“ kvietimu Vilniuje apsilankė žurnalo atstovas, kuris po miestą keliavo dviračiu, skrido oro balionu, lankėsi kavinėse, restoranuose, Lukiškių kalėjime, koncerte, kino filmavimų lokacijose, taip pat – Senamiestyje, Užupyje, stoties rajone bei festivalyje „Loftas Fest“.
„Vilniaus kūrybinė dvasia gyvena stoties rajone“, – konstatuojama žurnalo apžvalgoje. Skaitytojams rekomenduojama apsilankyti Halės turguje, vietinėse kepyklose, o vizitą į Vilnių planuoti rugsėjį – tuo metu, kai vyksta meno ir muzikos miesto festivalis „Loftas Fest“.
Tarptautinis Vilniaus geležinkelio stoties komplekso, stoties aikštės ir aplinkinės teritorijos pertvarkymo architektūrinis konkursas buvo paskelbtas šių metų kovo mėnesį, jo organizatoriai – „Lietuvos geležinkeliai“, šalies geležinkelių tinklą valdanti bendrovė „LTG Infra“ ir Vilniaus miesto savivaldybė. Konkurso organizatoriams atstovauja konsultacijų bendrovė „Civitta“ ir Lietuvos architektų sąjunga.